Navajo-kansan kulttuuriperinnön tuotteistaminen Monument Valleyn turistikohteessa
Laine, Anne (2018-10-31)
Navajo-kansan kulttuuriperinnön tuotteistaminen Monument Valleyn turistikohteessa
Laine, Anne
(31.10.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018111948547
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018111948547
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, miten Pohjois-Amerikan alkuperäiskansoihin kuuluvan navajo-kansan kulttuuriperintöä tuotteistetaan Monument Valley Navajo Tribal Park -nimisessä heimopuistossa Arizonan ja Utahin osavaltioiden rajalla. Kulttuuriperintö ja turismi ovat kietoutuneet vahvasti yhteen monissa turistikohteissa maailmanlaajuisesti. Käsillä oleva tapaustutkimus sijoittuu kulttuuriperintöturismin tutkimuksen ja Pohjois-Amerikan alkuperäiskansojen tutkimuksen kentälle. Tutkimuksen aineisto koostuu esitemateriaalista, jonka tutkielman tekijä on kerännyt Yhdysvaltojen lounaisalueelta. Tutkielman aineistoon kuuluvat myös kenttämuistiinpanot, jotka ovat dokumentteja vuosina 2014, 2015 ja 2017 tehdystä etnografisesta kenttätyöstä Monument Valleyn heimopuistossa.
Navajo-kansan kulttuuriperinnön tuotteistaminen ilmenee sekä aineellisella että aineettomalla tasolla. Aineellista tuotteistamista edustavat ravintolat ja matkamuistomyymälät, jotka tarjoavat mitä erilaisempia alkuperäiskansoihin liittyviä tuotteita turisteille, sekä heimopuiston museot ja näyttelyt. Aineeton tuotteistaminen ilmenee aineellisen tason kautta. Opastetuilla laaksokierroksilla navajo-oppaat kertovat kulttuuristaan ja uskomuksistaan, ja turistit tulkitsevat näitä kertomuksia omien odotustensa kautta. Kulttuuriperinnön tuotteistaminen tapahtuu pitkälti maiseman kautta, ja maisema näyttääkin olevan turistikohteen ensisijainen vetonaula. Autenttisuuden konstruoiminen on keskeinen väline, jolla kulttuuriperintöä markkinoidaan. Aineistosta nousee esille myös joitakin stereotyyppisiä piirteitä, kuten lännen rajaseudun liittäminen maisemaan ja navajojen kulttuuriperintöön. Rajaseutumielikuvat liittyvät paljolti elokuvateollisuuden välittämiin representaatioihin Villistä Lännestä, ja Monument Valleyssa hyödynnetään näitäkin teemoja. Heimopuiston voidaan nähdä tuotteistavan sekä navajojen että amerikkalaisten kulttuuriperintöä.
Tuotteistaminen tarkoittaa navajo-kansalle tasapainottelua perinteisen maailmankatsomuksen ja modernin, amerikkalaisen elämäntavan välillä. Alkuperäiskansojen kulttuuriperinnön tuotteistaminen on monimuotoinen ilmiö, jolla on yhteneväisiä piirteitä ympäri Yhdysvaltoja ja myös maailmanlaajuisesti. Turismi on luonteeltaan hyvin materiakeskeistä ja visuaalista, mutta tänä päivänä turismissa on huomioitu myös kokemuksellisuus. Turistien odotukset vaikuttavat osaltaan siihen, miten kulttuuriperintöä tuotteistetaan.
Navajo-kansan kulttuuriperinnön tuotteistaminen ilmenee sekä aineellisella että aineettomalla tasolla. Aineellista tuotteistamista edustavat ravintolat ja matkamuistomyymälät, jotka tarjoavat mitä erilaisempia alkuperäiskansoihin liittyviä tuotteita turisteille, sekä heimopuiston museot ja näyttelyt. Aineeton tuotteistaminen ilmenee aineellisen tason kautta. Opastetuilla laaksokierroksilla navajo-oppaat kertovat kulttuuristaan ja uskomuksistaan, ja turistit tulkitsevat näitä kertomuksia omien odotustensa kautta. Kulttuuriperinnön tuotteistaminen tapahtuu pitkälti maiseman kautta, ja maisema näyttääkin olevan turistikohteen ensisijainen vetonaula. Autenttisuuden konstruoiminen on keskeinen väline, jolla kulttuuriperintöä markkinoidaan. Aineistosta nousee esille myös joitakin stereotyyppisiä piirteitä, kuten lännen rajaseudun liittäminen maisemaan ja navajojen kulttuuriperintöön. Rajaseutumielikuvat liittyvät paljolti elokuvateollisuuden välittämiin representaatioihin Villistä Lännestä, ja Monument Valleyssa hyödynnetään näitäkin teemoja. Heimopuiston voidaan nähdä tuotteistavan sekä navajojen että amerikkalaisten kulttuuriperintöä.
Tuotteistaminen tarkoittaa navajo-kansalle tasapainottelua perinteisen maailmankatsomuksen ja modernin, amerikkalaisen elämäntavan välillä. Alkuperäiskansojen kulttuuriperinnön tuotteistaminen on monimuotoinen ilmiö, jolla on yhteneväisiä piirteitä ympäri Yhdysvaltoja ja myös maailmanlaajuisesti. Turismi on luonteeltaan hyvin materiakeskeistä ja visuaalista, mutta tänä päivänä turismissa on huomioitu myös kokemuksellisuus. Turistien odotukset vaikuttavat osaltaan siihen, miten kulttuuriperintöä tuotteistetaan.