The Music producer as creative agent : studio production, technology and cultural space in the work of three Finnish producers
Auvinen, Tuomas (2019-01-19)
The Music producer as creative agent : studio production, technology and cultural space in the work of three Finnish producers
Auvinen, Tuomas
(19.01.2019)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7519-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7519-8
Tiivistelmä
In this dissertation, I have studied the creative agency of the record/music producer. The aim of the dissertation is to study what kinds of creative and social agents record producers are. Agency here means an individual or collective capacity to move within structures. Therefore, I approach my main question through examining how the creative agency of the producer is formed with respect to structures specific to record production; music technologies, studio spaces and sociocultural structures like the music industry and genre-related values.
To achieve this, I have conducted ethnographically oriented multi-method case studies on three music production projects. I have mainly relied on field obervations, interviews and the music my participants produced. The novelty here lies in the fact that this study combines ethnographic case studies of pop, rock and classical in the same study.
My main finding is that the music producer’s agency in the studio production process is constructed through an interplay between technological practices, social settings and studio spaces. Technological practices and studios influence the social aspects, the creative core, of music production. Furthermore, technologies together with genre expectations influence the producer’s role differently in different production settings. This is best visible in the idea of the pop producer as ‘tracker’, another novelty finding.
I hope to have provided perspectives on how agenies can be formed at the grass roots level also outside the realm of music production. Furthermore, I have provided a model into studuying agencies in all kinds of technologically induced cultural processes. Tässä väitöstutkimuksessa olen tutkinut musiikkituottajan luovaa tekijyyttä. Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää millaisia luovia ja sosiaalisia tekijöitä musiikkituottajat ovat. Tekijyys tässä tutkimuksessa tarkoittaa rakenteiden sisällä olevia toimintamahdollisuuksia. Tästä johtuen lähestyn tutkimuskysymystäni tarkastelemalla sitä, miten tuottajan luova tekijyys muodostuu suhteessa musiikin tuotantoprosessin rakenteisiin; musiikkiteknologiaan, studiotilaan sekä sosiokulttuurisiin rakenteisiin, kuten musiikkiteollisuuteen ja genresidonaisiin arvoihin.
Tutkimuksessani olen tehnyt kolme musiikin tuotantoprojekteihin kohdistuvaa etnografisesti suunnattua monimenetelmäistä tapaustutkimusta. Aineistoni koostuu pääosin kenttähavainnoista, haastatteluista sekä tutkimuksiin osallistuneiden tekijöiden tuottamasta musiikista. Uutta tässä tutkimuksessa on pop-tuotannon, klassisen musiikin tuotannon ja rocktuotannon etnografinen tutkimus samassa työssä.
Tärkein uusi tutkimustulos on havainto siitä, että tuottajan tekijyys studiotuotannossa rakentuu teknologisten käytäntöjen, sosiaalisten asetelmien ja studiotilojen välisen vuorovaikutuksen kautta. Teknologiset käytännöt ja studiotilat vaikuttavat sosiaalisiin näkökulmiin, jotka on luovan toiminnan ytimessä. Lisäksi havaitsin, että teknologiset käytännöt yhdistettynä genreihin liittyviin oletuksiin vaikuttavat tuottajan rooliin eri tavoilla erilaisissa tuotantoasetelmissa. Tämä näkyy parhaiten träkker-tuottajan ideassa, joka on toinen tässä tutkimuksessa tekemäni uusi löytö. Toivon, että tämä tutkimus tarjoaa laajempia näkökulmia siihen, miten ruohonjuuritason tekijyys voi muodostua myös musiikkituotannon ulkopuolella. Lisäksi tutkimukseni tarjoaa mallin, jonka avulla tekijyyttä voi tutkia kaikissa sellaisissa kulttuurisissa prosesseissa, joissa teknologia ja teknologiset käytännöt ovat olennaisia.
To achieve this, I have conducted ethnographically oriented multi-method case studies on three music production projects. I have mainly relied on field obervations, interviews and the music my participants produced. The novelty here lies in the fact that this study combines ethnographic case studies of pop, rock and classical in the same study.
My main finding is that the music producer’s agency in the studio production process is constructed through an interplay between technological practices, social settings and studio spaces. Technological practices and studios influence the social aspects, the creative core, of music production. Furthermore, technologies together with genre expectations influence the producer’s role differently in different production settings. This is best visible in the idea of the pop producer as ‘tracker’, another novelty finding.
I hope to have provided perspectives on how agenies can be formed at the grass roots level also outside the realm of music production. Furthermore, I have provided a model into studuying agencies in all kinds of technologically induced cultural processes.
Tutkimuksessani olen tehnyt kolme musiikin tuotantoprojekteihin kohdistuvaa etnografisesti suunnattua monimenetelmäistä tapaustutkimusta. Aineistoni koostuu pääosin kenttähavainnoista, haastatteluista sekä tutkimuksiin osallistuneiden tekijöiden tuottamasta musiikista. Uutta tässä tutkimuksessa on pop-tuotannon, klassisen musiikin tuotannon ja rocktuotannon etnografinen tutkimus samassa työssä.
Tärkein uusi tutkimustulos on havainto siitä, että tuottajan tekijyys studiotuotannossa rakentuu teknologisten käytäntöjen, sosiaalisten asetelmien ja studiotilojen välisen vuorovaikutuksen kautta. Teknologiset käytännöt ja studiotilat vaikuttavat sosiaalisiin näkökulmiin, jotka on luovan toiminnan ytimessä. Lisäksi havaitsin, että teknologiset käytännöt yhdistettynä genreihin liittyviin oletuksiin vaikuttavat tuottajan rooliin eri tavoilla erilaisissa tuotantoasetelmissa. Tämä näkyy parhaiten träkker-tuottajan ideassa, joka on toinen tässä tutkimuksessa tekemäni uusi löytö. Toivon, että tämä tutkimus tarjoaa laajempia näkökulmia siihen, miten ruohonjuuritason tekijyys voi muodostua myös musiikkituotannon ulkopuolella. Lisäksi tutkimukseni tarjoaa mallin, jonka avulla tekijyyttä voi tutkia kaikissa sellaisissa kulttuurisissa prosesseissa, joissa teknologia ja teknologiset käytännöt ovat olennaisia.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2845]