Varhaiskasvatuksen johtajien ajatuksia pedagogisesta johtajuudesta Rauman kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiomuutoksessa 2015 : ”Ettei sit tehtäis vaan säästöjen vuoksi näitä asioita et saatais ihan niin kun hyvä ja toimiva organisaatio tänne meille.”
Nieminen, Minna (2017-11-06)
Varhaiskasvatuksen johtajien ajatuksia pedagogisesta johtajuudesta Rauman kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiomuutoksessa 2015 : ”Ettei sit tehtäis vaan säästöjen vuoksi näitä asioita et saatais ihan niin kun hyvä ja toimiva organisaatio tänne meille.”
Nieminen, Minna
(06.11.2017)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052424609
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052424609
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää johtajien ajatuksia varhaiskasvatuksen laadusta sekä pedagogisesta johtajuudesta ja sen muutoksesta organisaatiomuutoksen aikana. Tutkimuksen kohteena oli Rauman kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiomuutos 2015.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla Rauman kaupungin varhaiskasvatuksen johtajia. Haastattelut ovat olleet puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastatteluaineisto on analysoitu fenomenologisella tutkimusotteella, eli tutkittu ilmiötä ja sen tulkintaa.
Tutkimuksen päätulokset ovat, että laadukkaan varhaiskasvatuksen ytimessä on hyvä vuorovaikutus, jota toteuttaa ammattitaitoinen henkilökunta. Laadukas varhaiskasvatus edellyttää johtajalta pedagogista johtamista ja vastuunottoa. Se vaatii myös johtajalta integriteettiä ja mahdollisuutta vaikuttaa sekä yksiköltä riittäviä käytettävissä olevia resursseja. Silloin varhaiskasvatusta on myös mahdollista kehittää pedagogisuuden johtajuuden avulla.
Johtajan oli helpompaa kohdata organisaatiomuutos, mikäli hän koki voivansa vaikuttaa siihen itse. Jos johtaja koki, ettei hänen mielipiteillään ollut merkitystä, oli muutos vaikeampaa kohdata.
avainsanat: pedagoginen johtajuus, johtajan integriteetti, varhaiskasvatuksen laatu, organisaatiomuutos, muutosjohtajuus
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla Rauman kaupungin varhaiskasvatuksen johtajia. Haastattelut ovat olleet puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastatteluaineisto on analysoitu fenomenologisella tutkimusotteella, eli tutkittu ilmiötä ja sen tulkintaa.
Tutkimuksen päätulokset ovat, että laadukkaan varhaiskasvatuksen ytimessä on hyvä vuorovaikutus, jota toteuttaa ammattitaitoinen henkilökunta. Laadukas varhaiskasvatus edellyttää johtajalta pedagogista johtamista ja vastuunottoa. Se vaatii myös johtajalta integriteettiä ja mahdollisuutta vaikuttaa sekä yksiköltä riittäviä käytettävissä olevia resursseja. Silloin varhaiskasvatusta on myös mahdollista kehittää pedagogisuuden johtajuuden avulla.
Johtajan oli helpompaa kohdata organisaatiomuutos, mikäli hän koki voivansa vaikuttaa siihen itse. Jos johtaja koki, ettei hänen mielipiteillään ollut merkitystä, oli muutos vaikeampaa kohdata.
avainsanat: pedagoginen johtajuus, johtajan integriteetti, varhaiskasvatuksen laatu, organisaatiomuutos, muutosjohtajuus