Näytä suppeat kuvailutiedot

Biolääketieteen karttuva itsearviointi (BiKI)

Saarela, Aleksi (2019-01-16)

dc.contributor.authorSaarela, Aleksi
dc.date.accessioned2019-01-17T22:00:38Z
dc.date.available2019-01-17T22:00:38Z
dc.date.issued2019-01-16
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/146651
dc.description.abstractBiolääketiede muodostaa vakaan tieteellisen pohjan, jolle rakentaa lääkärin kliininen taito. Sen laaja ymmärtäminen parantaa lääketieteen opiskelijoiden kliinistä päättelykykyä, mutta keskeisen sisällön hahmottaminen valtavasta tietomäärästä arvioidaan vaikeaksi. Yhtenä ratkaisuna ongelmaan pidetään kliinisten oppiaineiden ja biolääketieteen tiiviimpää keskinäistä integraatiota. Tässä tutkielmassa on luotu opiskelijalähtöisenä projektina verkko-oppimateriaali Biolääketieteen karttuva itsearvio (BiKI), jonka avulla on tarkoitus kerrata jo opittua tietoa ja syventää biolääketieteen ja kliinisen lääketieteen integraatiota. BiKI:n tarkoitus on luoda verkkoon alusta, jossa opiskelijat voivat kriittisesti tarkastella tenttimuotoisen itsearvion avulla omaa biolääketieteen osaamista ja ymmärtää sen opetuksen sisällön integraatio kliiniseen ympäristöön. Tavoitteena olisi myös motivoida opiskelijaa biolääketieteen opintoihin. Tutkielmaa varten Turun yliopiston lääketieteen 1.–3. vuoden opiskelijoille lähetettiin ennakkokysely, joka keräsi opiskelijoilta toiveita ja ideoita itsearviointipolun kehittämiseksi. Erillinen, laajempi ennakkokysely lähetettiin lisäksi 4.–6. vuoden opiskelijoille. Ennakkokyselyjen tulosten perusteella rakennettiin Moodle-oppimisalustalle potilastapauspohjaisia itsearviointitehtäviä. Tutkielmassani tehtävät sijoittuivat AGU-taudin ympärille rakennettuun oppipolkuun. Oppipolku lähetettiin testiryhmälle, joka koostui 301 C4- ja C2-lukukausien LL-opiskelijoista vuoden 2017 aikana, ja ryhmältä kerättiin palautetta itsearviosta ja vastaavan työkalun tarpeellisuudesta tulevaisuudessa. Oppipolun suorittaneilta kerättiin osallistujien keskimääräiset arvosanat, suoritusaika ja laaja palaute erillisellä kyselyllä. Itsearviosta sekä palautteesta kerättyä aineistoa on tarkoitus käyttää hyödyksi projektin kehittämiseen vastaisuudessa. Ennakkokyselyn ja palautekyselyn perusteella suurin osa opiskelijoista kannattaa integraation ja itsearviointimahdollisuuksien laajentamista perusopetuksessa. 43 % oppipolun suorittaneista pitäisi pilotin kaltaista itsearviota oikein hyödyllisenä osana prekliinisen vaiheen keskeisiä opintoja, ja suurin kritiikki kohdistui oppipolun tekniseen suorittamiseen. Tuloksista voidaan päätellä, että BiKI voisi olla osa ratkaisua biolääketieteen integraatioon ja opiskelijan motivointiin biolääketieteen opiskeluun, ja sen kehittämistä tulee jatkaa.
dc.format.extent46
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectbiolääketiede, oppimateriaali, itsearviointi, integraatio, verkko-opetus
dc.titleBiolääketieteen karttuva itsearviointi (BiKI)
dc.type.ontasotfi=Syventävien opintojen kirjallinen työ|en=Second Cycle degree thesis|
dc.rights.accessrightsavoin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe201901172495
dc.contributor.facultyfi=Lääketieteellinen tiedekunta|en=Faculty of Medicine|
dc.contributor.studysubjectfi=LL-tutkinto, syventävät opinnot|en=Advenced Studies in Medicine|
dc.contributor.departmentfi=Lääketieteelliset oppiaineet|en=Faculty of Medicine|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot