Faniyhteisön ja viestinnän merkitys elokuvan joukkorahoituskampanjan onnistumisessa : Tapaus: Iron Sky The Coming Race
Mäkelä, Milja (2019-01-04)
Faniyhteisön ja viestinnän merkitys elokuvan joukkorahoituskampanjan onnistumisessa : Tapaus: Iron Sky The Coming Race
Mäkelä, Milja
(04.01.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901283264
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901283264
Tiivistelmä
Käsittelen tutkielmassani Iron Sky The Coming Race -elokuvan joukkorahoituskampanjaa faniyhteisön merkityksen ja viestinnän näkökulmasta.
Tutkin työssäni onnistumisen tematiikkaa: mistä tekijöistä onnistunut joukkorahoitus rakentuu, ja mikä on onnistuneen joukkorahoituskampanjan suhde faniyhteisöön sekä viestintään. Aineistoinani toimivat Iron Sky The Coming Race -IndieGoGo-joukkorahoituskampanjan fanikommentit ja kampanjatiimin haastattelu.
Valitsin tutkielmani aiheen mielenkiinnosta elokuvia ja markkinointikampanjoiden viestintää kohtaan. Innostuin joukkorahoituskampajoista ollessani Iron Sky Universe Oy:ssä harjoittelijana vuonna 2014, ja siitä lähtien olen ollut viehättynyt markkinointiviestinnästä ja -kampanjoista. Tutkin joukkorahoituskampanjoita, sillä haluan työlläni lisätä tietoa joukkorahoituksen potentiaalista kulttuurialan, erityisesti elokuvien rahoitus-ja markkinointivälineenä.
Tutkimusmetodinani toimii aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Teoreettisesti tutkimukseni ulottuu useaan erilaiseen tutkimuskenttään: fanitutkimukseen sekä viestinnän ja joukkorahoituskampanjoiden tutkimukseen. Nojaan tutkielmassani muun muassa Matt Hillsin, Paul Boothin, ja Suzanne Scottin tutkimusartikkeleihin elokuvien fanirahoituksesta ja ilmiön kulttuurisista merkityksistä. Tarkastelen aineistoa myös osallistuvuuden ja tunteiden ekonomian näkökulmasta.
Iron Sky The Coming Race -joukkorahoituskampanjan kaikkia onnistumiseen vaikuttaneita tekijöitä on mahdotonta eritellä täydellisesti yhdessä työssä, mutta kommentit ja haastatteluaineisto tuovat esiin, kuinka merkityksellisiä faniyhteisö, viestintätoimenpiteet ja kampanjapäivitykset voivat olla joukkorahoituksen onnistumisessa.
Tutkin työssäni onnistumisen tematiikkaa: mistä tekijöistä onnistunut joukkorahoitus rakentuu, ja mikä on onnistuneen joukkorahoituskampanjan suhde faniyhteisöön sekä viestintään. Aineistoinani toimivat Iron Sky The Coming Race -IndieGoGo-joukkorahoituskampanjan fanikommentit ja kampanjatiimin haastattelu.
Valitsin tutkielmani aiheen mielenkiinnosta elokuvia ja markkinointikampanjoiden viestintää kohtaan. Innostuin joukkorahoituskampajoista ollessani Iron Sky Universe Oy:ssä harjoittelijana vuonna 2014, ja siitä lähtien olen ollut viehättynyt markkinointiviestinnästä ja -kampanjoista. Tutkin joukkorahoituskampanjoita, sillä haluan työlläni lisätä tietoa joukkorahoituksen potentiaalista kulttuurialan, erityisesti elokuvien rahoitus-ja markkinointivälineenä.
Tutkimusmetodinani toimii aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Teoreettisesti tutkimukseni ulottuu useaan erilaiseen tutkimuskenttään: fanitutkimukseen sekä viestinnän ja joukkorahoituskampanjoiden tutkimukseen. Nojaan tutkielmassani muun muassa Matt Hillsin, Paul Boothin, ja Suzanne Scottin tutkimusartikkeleihin elokuvien fanirahoituksesta ja ilmiön kulttuurisista merkityksistä. Tarkastelen aineistoa myös osallistuvuuden ja tunteiden ekonomian näkökulmasta.
Iron Sky The Coming Race -joukkorahoituskampanjan kaikkia onnistumiseen vaikuttaneita tekijöitä on mahdotonta eritellä täydellisesti yhdessä työssä, mutta kommentit ja haastatteluaineisto tuovat esiin, kuinka merkityksellisiä faniyhteisö, viestintätoimenpiteet ja kampanjapäivitykset voivat olla joukkorahoituksen onnistumisessa.