Oravat opintiellä : ADHD-oireisten yliopisto-opiskelijoiden opintopolku, tuen tarve ja tuen saaminen
Mäkinen, Satu (2019-01-21)
Oravat opintiellä : ADHD-oireisten yliopisto-opiskelijoiden opintopolku, tuen tarve ja tuen saaminen
Mäkinen, Satu
(21.01.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902013912
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902013912
Tiivistelmä
Tässä työssäni olen tutkinut ADHD-oireisia yliopisto-opiskelijoita ja heidän opinto-polkuaan. Tarkoitukseni oli selvittää, tarvitsevatko ADHD-oireiset yliopisto-opiskelijat opinnoissaan erityistä tukea, ja jos tarvitsevat, toteutuuko tuen saanti. Toteutin tutkimuksen verkkokyselynä, ja siihen vastasi 83 opiskelijaa ympäri Suomen.
Tutkimus on mixed method-tutkimus, eli kysely tuotti sekä määrällistä että laadullista aineistoa. Laadullisen aineiston olen analysoinut käyttämällä sekä fenomenografista että fenomenologista menetelmää.
Saamieni vastausten perusteella ADHD-oireiset yliopisto-opiskelijat olisivat paljon suuremman tuen tarpeessa kuin mitä yliopisto heille tarjoaa. Moni opiskelijoista ei edes tiennyt, onko yliopistolla tarjota mahdollisuutta jonkinlaiseen tukeen, ja mistä näitä tukimahdollisuuksia voisi kysellä. Joillakin opinnot olivat pahasti jumissa puutteellisen tuen vuoksi, ja moni koki alemmuuden tunnetta siksi, ettei kyennyt suoriutumaan opinnoista samalla tavalla kuin kurssitoverinsa.
Tämän tutkimuksen perusteella suosittelen, että yliopistoissa otetaan käyttöön neuropsykiatrisen valmentajan palvelut. Tämän palvelun avulla tuettaisiin sekä ADHD-oireisia että autismikirjon opiskelijoita, ja saataisiin heidät valmistumaan ajoissa.
Tutkimus on mixed method-tutkimus, eli kysely tuotti sekä määrällistä että laadullista aineistoa. Laadullisen aineiston olen analysoinut käyttämällä sekä fenomenografista että fenomenologista menetelmää.
Saamieni vastausten perusteella ADHD-oireiset yliopisto-opiskelijat olisivat paljon suuremman tuen tarpeessa kuin mitä yliopisto heille tarjoaa. Moni opiskelijoista ei edes tiennyt, onko yliopistolla tarjota mahdollisuutta jonkinlaiseen tukeen, ja mistä näitä tukimahdollisuuksia voisi kysellä. Joillakin opinnot olivat pahasti jumissa puutteellisen tuen vuoksi, ja moni koki alemmuuden tunnetta siksi, ettei kyennyt suoriutumaan opinnoista samalla tavalla kuin kurssitoverinsa.
Tämän tutkimuksen perusteella suosittelen, että yliopistoissa otetaan käyttöön neuropsykiatrisen valmentajan palvelut. Tämän palvelun avulla tuettaisiin sekä ADHD-oireisia että autismikirjon opiskelijoita, ja saataisiin heidät valmistumaan ajoissa.