Kuinka yhdistää paikkatietoa maantieteen opetukseen tarkoituksenmukaisella tavalla?
Kiviharju, Ville (2019-03-25)
Kuinka yhdistää paikkatietoa maantieteen opetukseen tarkoituksenmukaisella tavalla?
Kiviharju, Ville
(25.03.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040110739
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040110739
Tiivistelmä
Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on lisääntynyt kouluissa 2000-luvulta lähtien huomattavasti. Opettajilta vaaditaan lukion ja perusopetuksen valtakunnallisten maaopetussuunnitelmien mukaan hyvää TVT-osaamista ja kykyä käyttää monipuolisia oppimisympäristöjä. Tekniikan ja opetuksen yhdistäminen tarkoituksenmukaisella tavalla on kuitenkin opettajilla vielä puutteellista ja koulutus siihen vähäistä. Erityisesti aineenopettajien tulisi saada lisää TVT-koulutusta liittyen omaan opetettavaan aineeseensa. Maantieteen opetuksessa TVT yhdistyy vahvasti paikkatiedon ja muun geomedian käyttöön.
Tekniikan ja opetuksen tarkoituksenmukaiseen yhdistämiseen on kehitetty teoreettinen malli, jossa opetukseen käytettävää tekniikkaa, pedagogiikkaa ja sisältöä tarkastellaan kokonaisuutena. Tätä mallia kutsutaan TPACK-malliksi. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten TPACK-malliin perustuva kurssi kehitti maantieteen opettajaksi opiskelevien opiskelijoiden kykyä yhdistää paikkatietoa ja muuta geomediaa opetukseen. Tutkimuksen näyte koostui maantieteen opettajaksi opiskelevista opiskelijoista, jotka osallistuivat Turun yliopistossa järjestetylle paikkatieto kouluopetuksessa -kurssille. Aineistona toimi alku- ja loppukyselyt, joissa tutkittiin tutkimukseen osallistuneiden minäpystyvyyden tunnetta paikkatiedon ja muun geomedian yhdistämiseen opetuksessa. Lisäksi osallistujille teetettiin alku- ja lopputestit, joissa selvitettiin, miten tutkimukseen osallistuneiden osaaminen muuttui kurssin aikana. Lopuksi tutkittiin, millainen yhteys oli minäpystyvyyden tunteella ja osaamisella.
Tulokset osoittivat, että paikkatiedon ja opetuksen pedagogisesti tarkoituksenmukainen yhdistäminen ja minäpystyvyyden tunne kohenivat maantieteen opettajaksi opiskelevilla opiskelijoilla kurssin aikana. Aiempien tutkimusten perusteella voidaan sanoa, että minäpystyvyyden tunne vaikuttaa osaamiseen myönteisesti. Minäpystyvyyden tunnetta voidaan nostaa tarjoamalla opiskelijoille riittävästi tietoa, kuinka opettaa paikkatietoa ja muuta geomediaa pedagogisesti tarkoituksenmukaisella tavalla. Riittävä tietotaito pystytään saavuttamaan esimerkiksi kursseilla, jotka keskittyvät maantieteelle ominaisiin teknologioihin ja teknologian käyttöön osana opetusta.
Tekniikan ja opetuksen tarkoituksenmukaiseen yhdistämiseen on kehitetty teoreettinen malli, jossa opetukseen käytettävää tekniikkaa, pedagogiikkaa ja sisältöä tarkastellaan kokonaisuutena. Tätä mallia kutsutaan TPACK-malliksi. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten TPACK-malliin perustuva kurssi kehitti maantieteen opettajaksi opiskelevien opiskelijoiden kykyä yhdistää paikkatietoa ja muuta geomediaa opetukseen. Tutkimuksen näyte koostui maantieteen opettajaksi opiskelevista opiskelijoista, jotka osallistuivat Turun yliopistossa järjestetylle paikkatieto kouluopetuksessa -kurssille. Aineistona toimi alku- ja loppukyselyt, joissa tutkittiin tutkimukseen osallistuneiden minäpystyvyyden tunnetta paikkatiedon ja muun geomedian yhdistämiseen opetuksessa. Lisäksi osallistujille teetettiin alku- ja lopputestit, joissa selvitettiin, miten tutkimukseen osallistuneiden osaaminen muuttui kurssin aikana. Lopuksi tutkittiin, millainen yhteys oli minäpystyvyyden tunteella ja osaamisella.
Tulokset osoittivat, että paikkatiedon ja opetuksen pedagogisesti tarkoituksenmukainen yhdistäminen ja minäpystyvyyden tunne kohenivat maantieteen opettajaksi opiskelevilla opiskelijoilla kurssin aikana. Aiempien tutkimusten perusteella voidaan sanoa, että minäpystyvyyden tunne vaikuttaa osaamiseen myönteisesti. Minäpystyvyyden tunnetta voidaan nostaa tarjoamalla opiskelijoille riittävästi tietoa, kuinka opettaa paikkatietoa ja muuta geomediaa pedagogisesti tarkoituksenmukaisella tavalla. Riittävä tietotaito pystytään saavuttamaan esimerkiksi kursseilla, jotka keskittyvät maantieteelle ominaisiin teknologioihin ja teknologian käyttöön osana opetusta.