Opettajan toiminta oppilaiden kokeman kouluviihtyvyyden taustalla
Kylven, Hanna; Kallio, Maiju (2019-04-09)
Opettajan toiminta oppilaiden kokeman kouluviihtyvyyden taustalla
Kylven, Hanna
Kallio, Maiju
(09.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050314220
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050314220
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä behavioraaliset, emotionaaliset ja kognitiiviset tekijät edistävät oppilaiden kouluun kiinnittymistä ja sitä kautta oppilaiden kokemaa kouluviihtyvyyttä. Lisäksi tutkittiin, millaisia eroja kiinnittymisen ulottuvuuksien heijastumisessa tutkimukseen osallistuneiden oppilasryhmien välillä voidaan havaita.
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena haastattelemalla erään Satakuntalaisen yhtenäiskoulun 6. luokan oppilaita (n=43). Haastattelut litteroitiin, jonka jälkeen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Teoriaohjaavaa analyysia ohjasivat aiemmat teoreettiset tutkimukset kouluun kiinnittymisestä sekä kouluviihtyvyydestä.
Tutkimustulosten mukaan oppilaiden kokemaan kouluviihtyvyyteen vaikuttivat useat opettajan olemukseen ja toimintaan liittyvät tekijät. Suurimmat behavioraaliseen kiinnittymiseen vaikuttavat tekijät olivat opettajan monipuoliset opetusmenetelmät, selkeä opetus ja esimerkkinä toimiminen. Emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen vaikuttivat oppilaiden kokemusten mukaan eniten opettajan huumorintaju sekä toisaalta tyyneys, rauhallisuus sekä turvallisuus. Erilaisten oppijoiden huomiointi taas tulkittiin suurimmaksi kognitiiviseen kiinnittymiseen vaikuttavaksi kiinnittymistekijäksi.
Tutkimuksen merkittävimpinä havaintoina voidaan pitää opettajan huumorin merkittävää vaikutusta oppilaan kokonaisvaltaiseen kiinnittymiseen tämän tutkimuksen kohdejoukossa. Myös oppilaan ja opettajan vastavuoroiseen ymmärtämiseen tuotiin tutkimuksessa uusi näkökulma. Erot kouluun kiinnittymisen ulottuvuuksien heijastumisessa tutkittujen kahden koululuokan välillä olivat pienet.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin kouluun kiinnittymiseen liittyviä konkreettisia tekijöitä, joiden kautta opettaja voi vaikuttaa oppilaiden kokemaan kouluviihtyvyyteen. Kun opettajat tulevat tietoisiksi näistä tekijöistä, voivat he joko hyödyntää jo toimiviksi havaittuja toimintatapoja tai kehittää niitä opetustyössään. Oppilaiden kouluun kiinnittymiseen ja kouluviihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä on tärkeä selvittää oppilaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisäämiseksi koulupolulla ja erityisesti sen nivelvaiheissa.
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena haastattelemalla erään Satakuntalaisen yhtenäiskoulun 6. luokan oppilaita (n=43). Haastattelut litteroitiin, jonka jälkeen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Teoriaohjaavaa analyysia ohjasivat aiemmat teoreettiset tutkimukset kouluun kiinnittymisestä sekä kouluviihtyvyydestä.
Tutkimustulosten mukaan oppilaiden kokemaan kouluviihtyvyyteen vaikuttivat useat opettajan olemukseen ja toimintaan liittyvät tekijät. Suurimmat behavioraaliseen kiinnittymiseen vaikuttavat tekijät olivat opettajan monipuoliset opetusmenetelmät, selkeä opetus ja esimerkkinä toimiminen. Emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen vaikuttivat oppilaiden kokemusten mukaan eniten opettajan huumorintaju sekä toisaalta tyyneys, rauhallisuus sekä turvallisuus. Erilaisten oppijoiden huomiointi taas tulkittiin suurimmaksi kognitiiviseen kiinnittymiseen vaikuttavaksi kiinnittymistekijäksi.
Tutkimuksen merkittävimpinä havaintoina voidaan pitää opettajan huumorin merkittävää vaikutusta oppilaan kokonaisvaltaiseen kiinnittymiseen tämän tutkimuksen kohdejoukossa. Myös oppilaan ja opettajan vastavuoroiseen ymmärtämiseen tuotiin tutkimuksessa uusi näkökulma. Erot kouluun kiinnittymisen ulottuvuuksien heijastumisessa tutkittujen kahden koululuokan välillä olivat pienet.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin kouluun kiinnittymiseen liittyviä konkreettisia tekijöitä, joiden kautta opettaja voi vaikuttaa oppilaiden kokemaan kouluviihtyvyyteen. Kun opettajat tulevat tietoisiksi näistä tekijöistä, voivat he joko hyödyntää jo toimiviksi havaittuja toimintatapoja tai kehittää niitä opetustyössään. Oppilaiden kouluun kiinnittymiseen ja kouluviihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä on tärkeä selvittää oppilaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisäämiseksi koulupolulla ja erityisesti sen nivelvaiheissa.