Uusi journalismi? : MEDEIA-hankkeen Tulevaisuusklinikka II 23.10.2014
Heinonen, Sirkka; Ruotsalainen, Juho (2019-05-21)
Uusi journalismi? : MEDEIA-hankkeen Tulevaisuusklinikka II 23.10.2014
Heinonen, Sirkka
Ruotsalainen, Juho
(21.05.2019)
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052116408
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052116408
Tiivistelmä
Raportissa esitellään Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen MEDEIA-hankkeen toisen tulevaisuusklinikan ”Uusi journalismi?” tulokset. Tulevaisuusklinikassa luodattiin tulevaisuuden journalismia: mitä se voisi ja mitä sen pitäisi olla. Lisäksi tulevaisuusklinikassa suunniteltiin sovelluksia ja palveluita, jotka toteuttavat uutta journalismia käytännössä.
Tulevaisuusklinikan ryhmien työskentelyssä korostui erityisesti viisi mahdollista tulevaisuuden journalismin piirrettä. Kuratointi kasvattaa merkitystään. Tulevaisuudessa toimittajat seulovat verkon syviä informaatiovirtoja ja jalostavat niitä uusiksi sisällöiksi ja sirpaleista muodostuvaksi kokonaiskuvaksi. ”Puolueettoman” asiajournalismin sijaan kantaaottava, tietyistä näkökulmista maailmaa tarkasteleva journalismi kasvattaa alaansa. Niche-mediasta tulee uusi ”massamedia”. Verkon informaatiotulvassa pärjää vain erikoistumalla ja rakentamalla luotettavan brändin. Kaunis, selkeä, yksinkertainen ja visuaalinen ilmaisu on yhä tärkeämpää. Journalismi ”estetisoituu”, kun siitä tulee entistä tärkeämpi osa ihmisten arkea ja identiteettiä. Selkeä, hyvä ilmaisu myös erottuu edukseen verkon yltäkylläisestä informaatiotarjonnasta. Kaiken kaikkiaan journalistit tarvitsevat uusia työtaitoja, ja heidän työstään tulee aiempaa vaativampaa.
Raportissa tulevaisuusklinikan tulokset on tiivistetty seitsemään skenaarioaihioon tulevaisuuden journalismista: Digitaaliset argonautit (journalismi tiedon "tutkimusmatkailuna"), Luokiteltu, arkistoitu, indeksoitu ja luokiteltu (tarkasti profiloitu journalismi), Mandelbrot (kokonaisuuksia hahmottava journalismi), Uncanny Valley (kokeellista teknologiaa hyödyntävä journalismi), Instant Zen (selkeä ja visuaalisesti kunnianhimoinen journalismi), Akvaario (radikaalin avoin ja läpinäkyvä journalismi) ja James-journalismi (journalismi kuluttajien palveluna).
Tulevaisuusklinikan ryhmien työskentelyssä korostui erityisesti viisi mahdollista tulevaisuuden journalismin piirrettä. Kuratointi kasvattaa merkitystään. Tulevaisuudessa toimittajat seulovat verkon syviä informaatiovirtoja ja jalostavat niitä uusiksi sisällöiksi ja sirpaleista muodostuvaksi kokonaiskuvaksi. ”Puolueettoman” asiajournalismin sijaan kantaaottava, tietyistä näkökulmista maailmaa tarkasteleva journalismi kasvattaa alaansa. Niche-mediasta tulee uusi ”massamedia”. Verkon informaatiotulvassa pärjää vain erikoistumalla ja rakentamalla luotettavan brändin. Kaunis, selkeä, yksinkertainen ja visuaalinen ilmaisu on yhä tärkeämpää. Journalismi ”estetisoituu”, kun siitä tulee entistä tärkeämpi osa ihmisten arkea ja identiteettiä. Selkeä, hyvä ilmaisu myös erottuu edukseen verkon yltäkylläisestä informaatiotarjonnasta. Kaiken kaikkiaan journalistit tarvitsevat uusia työtaitoja, ja heidän työstään tulee aiempaa vaativampaa.
Raportissa tulevaisuusklinikan tulokset on tiivistetty seitsemään skenaarioaihioon tulevaisuuden journalismista: Digitaaliset argonautit (journalismi tiedon "tutkimusmatkailuna"), Luokiteltu, arkistoitu, indeksoitu ja luokiteltu (tarkasti profiloitu journalismi), Mandelbrot (kokonaisuuksia hahmottava journalismi), Uncanny Valley (kokeellista teknologiaa hyödyntävä journalismi), Instant Zen (selkeä ja visuaalisesti kunnianhimoinen journalismi), Akvaario (radikaalin avoin ja läpinäkyvä journalismi) ja James-journalismi (journalismi kuluttajien palveluna).
Kokoelmat
- Erillisteokset ja sarjat [755]