Luokanopettajien näkemyksiä koira-avusteisesta pedagogiikasta
Okkonen, Anna; Heinonen, Olivia (2019-05-02)
Luokanopettajien näkemyksiä koira-avusteisesta pedagogiikasta
Okkonen, Anna
Heinonen, Olivia
(02.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052316791
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052316791
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien näkemyksiä koira-avusteisesta pedagogiikasta. Tutkimme syitä sille, miksi luokanopettajat käyttävät koira-avusteista pedagogiikkaa, minkälaisia tavoitteita he ovat asettaneet toiminnalle, miten he hyödyntävät koulukoiraa opetuksessa ja millaisia haasteita se tuo työhön.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja analysoimme aineiston aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimusaineiston keräsimme sähköisellä lomakehaastattelulla, jonka jaoimme opettajien Facebook-ryhmiin ja sähköpostilla muutamalle luokanopettajalle, joiden tiesimme työskentelevän koulukoiran kanssa. Tutkimukseen osallistui 13 luokanopettajaa. Aineistosta muodostimme sisällönanalyysin mukaisesti yläluokat, alaluokat ja alkuperäisilmaukset. Pääluokan määrittelimme teorian pohjalta laatimastamme kyselylomakkeesta.
Tutkimustuloksena saimme kuvan luokanopettajien näkemyksistä koira-avusteista pedagogiikkaa kohtaan. Opettajat hyödyntävät koulukoiraa opetuksessaan, sillä se lisää iloa ja oppilaiden kouluviihtyvyyttä sekä kehittää sosiaalisia taitoja. Oppitunneilla koiran kanssa tehdään toiminnallisia ja ei-toiminnallisia harjoitteita. Koira toimii myös palkkiona ja oikeudenmukaisuuden mahdollistajana. Perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita kysyttäessä, opettajat kertoivat koiran edistävän niin yleisiä kuin oppiainekohtaisiakin tavoitteita. Osa aineistomme opettajista eivät ole määritelleet minkäänlaisia tavoitteita koira-avusteiselle työskentelylleen. Koulukoira tuo myös omat haasteensa työhön, jotka voivat tutkimuksemme mukaan olla joko koulu, - oppilas- tai koiralähtöisiä.
Tutkimuksessamme koulukoira vaikutti useisiin osa-alueisiin. Aineistossa suurimmaksi syyksi koulukoiran hyödyntämiselle ilmeni koiran tuoma ilo. Ilo lisää kouluviihtyvyyttä ja kouluviihtyvyys taas lisää motivaatiota opiskeluun. Kun oppilas on motivoitunut opiskeluun, tapahtuu myös oppimista, jolloin päästään opetussuunnitelman ja opettajan asettamiin tavoitteisiin. Vaikka kaikilla aineistomme opettajista ei ollut selkeitä tavoitteita toiminnalle, heidän syynsä koulukoiran hyödyntämiselle viestivät kuitenkin, että opetussuunnitelman tavoitteita voidaan saavuttaa tiedostamattakin.
Koulukoiratoiminnalle ei ole asetettu vielä määrääviä ohjeita tai lakeja, mutta tutkimuksemme perusteella voimme todeta, että tällaisille olisi tarvetta. Koira-avusteista pedagogiikkaa hyödyntävien opettajien ja koirien tulisi käydä koira-avusteiseen työskentelyyn pätevöittävä koulutus, jotta toiminta olisi tavoitteellista, turvallista ja eettisesti oikein.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja analysoimme aineiston aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimusaineiston keräsimme sähköisellä lomakehaastattelulla, jonka jaoimme opettajien Facebook-ryhmiin ja sähköpostilla muutamalle luokanopettajalle, joiden tiesimme työskentelevän koulukoiran kanssa. Tutkimukseen osallistui 13 luokanopettajaa. Aineistosta muodostimme sisällönanalyysin mukaisesti yläluokat, alaluokat ja alkuperäisilmaukset. Pääluokan määrittelimme teorian pohjalta laatimastamme kyselylomakkeesta.
Tutkimustuloksena saimme kuvan luokanopettajien näkemyksistä koira-avusteista pedagogiikkaa kohtaan. Opettajat hyödyntävät koulukoiraa opetuksessaan, sillä se lisää iloa ja oppilaiden kouluviihtyvyyttä sekä kehittää sosiaalisia taitoja. Oppitunneilla koiran kanssa tehdään toiminnallisia ja ei-toiminnallisia harjoitteita. Koira toimii myös palkkiona ja oikeudenmukaisuuden mahdollistajana. Perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita kysyttäessä, opettajat kertoivat koiran edistävän niin yleisiä kuin oppiainekohtaisiakin tavoitteita. Osa aineistomme opettajista eivät ole määritelleet minkäänlaisia tavoitteita koira-avusteiselle työskentelylleen. Koulukoira tuo myös omat haasteensa työhön, jotka voivat tutkimuksemme mukaan olla joko koulu, - oppilas- tai koiralähtöisiä.
Tutkimuksessamme koulukoira vaikutti useisiin osa-alueisiin. Aineistossa suurimmaksi syyksi koulukoiran hyödyntämiselle ilmeni koiran tuoma ilo. Ilo lisää kouluviihtyvyyttä ja kouluviihtyvyys taas lisää motivaatiota opiskeluun. Kun oppilas on motivoitunut opiskeluun, tapahtuu myös oppimista, jolloin päästään opetussuunnitelman ja opettajan asettamiin tavoitteisiin. Vaikka kaikilla aineistomme opettajista ei ollut selkeitä tavoitteita toiminnalle, heidän syynsä koulukoiran hyödyntämiselle viestivät kuitenkin, että opetussuunnitelman tavoitteita voidaan saavuttaa tiedostamattakin.
Koulukoiratoiminnalle ei ole asetettu vielä määrääviä ohjeita tai lakeja, mutta tutkimuksemme perusteella voimme todeta, että tällaisille olisi tarvetta. Koira-avusteista pedagogiikkaa hyödyntävien opettajien ja koirien tulisi käydä koira-avusteiseen työskentelyyn pätevöittävä koulutus, jotta toiminta olisi tavoitteellista, turvallista ja eettisesti oikein.