Kiertotalouden korkeakouluopetus : tapaustutkimus Turun ammattikorkeakoulun kiertotalousmoduulista
Aarnio, Noora (2019-05-21)
Kiertotalouden korkeakouluopetus : tapaustutkimus Turun ammattikorkeakoulun kiertotalousmoduulista
Aarnio, Noora
(21.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052817623
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052817623
Tiivistelmä
Kiertotalous on talousmalli, jonka avulla pyritään tukemaan kestävää kehitystä etenkin teollisuudessa ja yrityksissä. Koulutuksella on tärkeä rooli kiertotalouden edistämisessä, koska sen avulla voidaan lisätä kiertotalouden osaamista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää opiskelijoiden oppimiskokemuksia ja oppimistuloksia kiertotalouden korkeakoulutuksessa sekä testata tutkimusyhteisö-viitekehyksen soveltuvuutta kiertotalouden koulutuksen tutkimukseen. Tuloksia voidaan hyödyntää kiertotalouden koulutuksen kehittämisessä. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena Turun Ammattikorkeakoulu Oy:n kiertota-lousmoduulista ja sen aineisto koostui kiertotalousmoduulin opiskelijoiden haastatteluista ja opiskelijakyselystä, opiskelijoiden moduulin tehtävän vastauksista sekä moduulin oppimistavoitteista. Tutkimuksessa toteutettiin myös suppea kirjallisuuskatsaus kiertotalouden kompetensseista, joita verrattiin opiskelijoiden saavuttamiin oppimistuloksiin. Tutkimuksessa hyödynnettiin tutkimusyhteisö-viitekehystä ja sen tarjoamia tutkimusmenetelmiä sekä sisällönanalyysiä. Opiskelijat kokivat sulautuvan opetuksen, joka hyödynsi monipuolisesti erilaisia opetusmenetelmiä, mielekkääksi ja motivoivaksi tavaksi oppia kiertotaloutta. Opiskelijat kokivat saavuttaneensa moduulin laajuuteen nähden riittävät tiedot ja taidot kiertotaloudesta ja ne vastasivat osittain kiertotaloudelle asetettuja tavoitteita ja täyttivät lähes kokonaan moduulille asetetut oppimistavoitteet. Taitotavoitteiden roolia kiertotalouden koulutuksessa tulee korostaa, jotta voidaan kouluttaa asiantuntijoita dynaamisen yhteiskunnan haasteita ratkomaan. Tutkimusyhteisö-viitekehys soveltuu tapaustutkimuksen kaltaisen kiertotalouden koulutuksen tutkimukseen. Lisää tutkimusta aiheesta tarvitaan, jotta voidaan tarjota laadukasta ja tavoitteiden mukaista kiertotalouden koulutusta.