YHTEISOPETTAJUUDEN HYÖDYT JA HAASTEET OPETTAJIEN KOKEMANA : Tapaustutkimus eteläsuomalaisessa alakoulussa
Reko, Pauliina; Suokas, Anni (2019-05-17)
YHTEISOPETTAJUUDEN HYÖDYT JA HAASTEET OPETTAJIEN KOKEMANA : Tapaustutkimus eteläsuomalaisessa alakoulussa
Reko, Pauliina
Suokas, Anni
(17.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060518577
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060518577
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin yhteisopettajuuden käytänteitä, hyötyjä ja haasteita. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena eräässä eteläsuomalaisessa alakoulussa. Tutkittavina olivat 12 alakoulun opettajaa. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelun teemat muodostuivat aiemman yhteisopettajuutta koskevan tutkimustiedon pohjalta. Haastattelut toteutettiin kolmena ryhmähaastatteluna. Jaottelut ryhmiin muodostettiin opetustiimien perusteella siten, että saman oppimisympäristön opettajat olivat samassa haastattelussa. Jokaisessa haastattelussa oli mukana kolme luokanopettajaa ja yksi erityisluokanopettaja. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Analyysin perusteella selvisi, että opettajat suunnittelevat yhdessä sekä oppituntien aikana että niiden ulkopuolella. Opetusta toteutetaan monin eri tavoin ja opettajat toimivat erilaisissa kokoonpanoissa. Arvioinnissa korostui opettajien yhteinen vastuu oppilaista. Yhteisopettajuuden haasteiksi koettiin opettajien yhteisen suunnitteluajan riittämättömyys ja liian vähäiset resurssit. Lisäksi yhteisopettajuuden tuoman suuren oppilasmäärän ei koettu sopivan kaikille oppilaille. Yhteisopettajuuden hyödyiksi koettiin opetuksen joustavuus, työssä jaksaminen ja ammatillinen kehittyminen. Inkluusion ja kolmiportaisen tuen nähtiin toteutuvan koulussa hyvin. Yhteisopettajuuden koettiin edistävän oppilaiden sosiaalisia taitoja. Tämän tutkimuksen tulokset ovat linjassa aikaisempien yhteisopettajuutta koskevien tutkimusten kanssa. Tämä tutkimus antoi tapaustutkimuksena arvokasta tietoa tietyn koulun yhteisopettajuudesta. Tutkimuksen tietoa voivat hyödyntää yhteisopettajuutta toteuttavat tai sen aloittamista suunnittelevat opettajat ja rehtorit. Jatkossa olisi hyvä tutkia vaihtele-vin menetelmin myös muissa kouluissa toteutettua yhteisopettajuutta. Pitkittäistutkimusta olisi hyvä tehdä yhteisopettajuuden yhteydestä oppimiseen ja hyvinvointiin, koska yhteisopettajuus on yleistyvä ilmiö.