”Painakaa like, jos tykkäsitte videosta” : Vuorovaikutus ja huumori suomalaisten videoblogien diskurssissa
Santavirta, Elina (2019-05-12)
”Painakaa like, jos tykkäsitte videosta” : Vuorovaikutus ja huumori suomalaisten videoblogien diskurssissa
Santavirta, Elina
(12.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061120050
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061120050
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on tutkia vuorovaikutuksen ja huumorin kielellisiä piirteitä suomenkielisissä videoblogeissa eli vlogeissa. Tutkimuksen menetelmä on analyyttinen diskurssianalyysi ja teoreettisena viitekehyksenä käytän erityisesti Penelope Brownin ja Stephen Levinsonin kohteliaisuuden maksiimeja ja Erving Goffmanin osallistumiskehikkoa sekä huumorin osalta inkongruenssiteoriaa. Videoblogi on uudehko, melko vähän tutkittu viestinnän formaatti, jonka suosio on kasvanut erittäin nopeasti.
Tutkimusaineisto koostuu 14 suomenkielisestä videoblogista, jotka on julkaistu Youtube-verkkosivustolla vuonna 2018. Videoiden julkaisijat ovat mmiisas ja Roni Back, ja kummaltakin on kerätty seitsemän videota. Tutkimusaineistoon kuuluu lisäksi 533 kommenttia, jotka videoblogien katsojat ovat kirjoittaneet videoiden kommenttikenttään.
Tulosten mukaan vuorovaikutus videoblogissa muodostuu positiivisia ja negatiivisia kasvoja ylläpitävin keinoin. Vloggaaja rakentaa yhteyttä yleisöön tervehtimällä, puhuttelemalla ja pyytämällä palautetta. Vloggaaja antaa erityistä huomiota nostamalla katsojien kommentteja näkyville videoilleen ja kiittämällä heitä. Kommentoijat puolestaan antavat palautetta, kysyvät kysymyksiä ja esittävät pyyntöjä sekä videobloggaajille että muille kommentoijille. Yhteinen konteksti ilmenee osallistumiskehikossa kielen variaatiolla, tutuilla puheenaiheilla ja puheen muotoilulla erilaisten diskurssi-identiteettien mukaan. Myös emojeilla eli tunneikoneilla on tärkeä rooli viestin tulkinnassa.
Videoblogissa huumorin keinot perustuvat odotusten rikkoutumiseen. Vloggaajan keinot luoda vlogitekstiin huvittavuutta ovat puheen ongelmat ja korjausjäsennys, keskeytykset ja niihin reagointi, äänenmuuntelu ja ironia. Kommentoijat puolestaan toisintavat vlogien huvittavimpia kohtia ja kuvailevat omia reaktioitaan niihin. Kommentoijien kirjoittamista vastauksista voidaan päätellä, että osallistumiskehikon jäsenet pitävät asiaa hauskana ja sisäpiirin huumorina. Huumorin keinot vlogitekstissä ja kommenteissa vahvistavat osallistujien positiivisia kasvoja sekä verkkoyhteisön ryhmäidentiteettiä.
Videoblogit tarjoavat monenlaisia jatkotutkimuksen mahdollisuuksia esimerkiksi tekstin retoriikan näkökulmasta.
Tutkimusaineisto koostuu 14 suomenkielisestä videoblogista, jotka on julkaistu Youtube-verkkosivustolla vuonna 2018. Videoiden julkaisijat ovat mmiisas ja Roni Back, ja kummaltakin on kerätty seitsemän videota. Tutkimusaineistoon kuuluu lisäksi 533 kommenttia, jotka videoblogien katsojat ovat kirjoittaneet videoiden kommenttikenttään.
Tulosten mukaan vuorovaikutus videoblogissa muodostuu positiivisia ja negatiivisia kasvoja ylläpitävin keinoin. Vloggaaja rakentaa yhteyttä yleisöön tervehtimällä, puhuttelemalla ja pyytämällä palautetta. Vloggaaja antaa erityistä huomiota nostamalla katsojien kommentteja näkyville videoilleen ja kiittämällä heitä. Kommentoijat puolestaan antavat palautetta, kysyvät kysymyksiä ja esittävät pyyntöjä sekä videobloggaajille että muille kommentoijille. Yhteinen konteksti ilmenee osallistumiskehikossa kielen variaatiolla, tutuilla puheenaiheilla ja puheen muotoilulla erilaisten diskurssi-identiteettien mukaan. Myös emojeilla eli tunneikoneilla on tärkeä rooli viestin tulkinnassa.
Videoblogissa huumorin keinot perustuvat odotusten rikkoutumiseen. Vloggaajan keinot luoda vlogitekstiin huvittavuutta ovat puheen ongelmat ja korjausjäsennys, keskeytykset ja niihin reagointi, äänenmuuntelu ja ironia. Kommentoijat puolestaan toisintavat vlogien huvittavimpia kohtia ja kuvailevat omia reaktioitaan niihin. Kommentoijien kirjoittamista vastauksista voidaan päätellä, että osallistumiskehikon jäsenet pitävät asiaa hauskana ja sisäpiirin huumorina. Huumorin keinot vlogitekstissä ja kommenteissa vahvistavat osallistujien positiivisia kasvoja sekä verkkoyhteisön ryhmäidentiteettiä.
Videoblogit tarjoavat monenlaisia jatkotutkimuksen mahdollisuuksia esimerkiksi tekstin retoriikan näkökulmasta.