Toiminnallista yhteiskuntaoppia
Rantala, Anniina (2019-05-27)
Toiminnallista yhteiskuntaoppia
Rantala, Anniina
(27.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061921369
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061921369
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia oppilaiden käsityksiä toiminnallisista yhteiskuntaopin tunneista ja ryhmässä toimimisesta. Yhtenä tarkoituksena oli myös tuottaa toiminnallisia yhteiskuntaopin tunteja varten materiaalia tutkittavan luokan opettajan ja muiden opettajien käyttöön. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena eräässä varsinaissuomalaisessa yhtenäiskoulussa neljännellä luokalla. Tutkimusta varten laadittiin toiminnallisen ja mielekkään oppimisen viitekehykseen nojautuen seitsemän erilaista harjoitetta, jotka toteutettiin tutkittavassa luokassa. Tunnit videoitiin ja oppilaita haastateltiin opetuskokeilun eri vaiheissa. Haastattelu- ja videoaineiston pohjalta pyrittiin teemoittelemaan oppilaiden käsityksiä toiminnallisista oppitunneista ja ryhmässä työskentelystä. Luokittelun avulla pyrittiin selvittämään miten mielekkään oppimisen ulottuvuudet esiintyvät aineistossa.
Oppilaiden käsitykset toiminnallisista yhteiskuntaopin tunneista muodostivat kaksi eri teemaa, joita alateemat tukivat. Toinen teema oli oppimisen ilo, joka muodostui oppilaiden kertomuksista siitä, mikä teki tunneista mielekkäitä ja hauskoja. Toinen teema, yhteiskuntatietoja ja -taitoja, muodostui oppilaiden kertomuksista siitä mitä tunnilla oli opittu. Käsityksiä ryhmätyöskentelystä käsiteltiin omana teemanaan ja siihen muodostui kolme alateemaa. Ryhmässä työskentely koettiin mielekkääksi, tehokkaaksi työskentelytavaksi ja ryhmätyötaitoja opettavaksi tavaksi työskennellä. Toiminnallisuuden kaikkia ulottuvuuksia, aktiivisuus, konstruktiivisuus, aitous, tarkoituksellisuus ja ryhmätyö, esiintyi aineistossa painottuen aktiivisuuteen ja ryhmätyöhön. Toiminnallisuuden ja ryhmässä tekemisen voidaan siis sanoa olleen oppilaiden mielestä mielekäs työtapa. Toiminnalliset yhteiskuntaopin tunnit voisivatkin olla yksi tapa vastata yhteiskuntaopin opetussuunnitelman tavoitteisiin ja auttaa lapsia ja nuoria kasvamaan osallistuviksi ja vastuuntuntoisiksi kansalaisiksi.
Oppilaiden käsitykset toiminnallisista yhteiskuntaopin tunneista muodostivat kaksi eri teemaa, joita alateemat tukivat. Toinen teema oli oppimisen ilo, joka muodostui oppilaiden kertomuksista siitä, mikä teki tunneista mielekkäitä ja hauskoja. Toinen teema, yhteiskuntatietoja ja -taitoja, muodostui oppilaiden kertomuksista siitä mitä tunnilla oli opittu. Käsityksiä ryhmätyöskentelystä käsiteltiin omana teemanaan ja siihen muodostui kolme alateemaa. Ryhmässä työskentely koettiin mielekkääksi, tehokkaaksi työskentelytavaksi ja ryhmätyötaitoja opettavaksi tavaksi työskennellä. Toiminnallisuuden kaikkia ulottuvuuksia, aktiivisuus, konstruktiivisuus, aitous, tarkoituksellisuus ja ryhmätyö, esiintyi aineistossa painottuen aktiivisuuteen ja ryhmätyöhön. Toiminnallisuuden ja ryhmässä tekemisen voidaan siis sanoa olleen oppilaiden mielestä mielekäs työtapa. Toiminnalliset yhteiskuntaopin tunnit voisivatkin olla yksi tapa vastata yhteiskuntaopin opetussuunnitelman tavoitteisiin ja auttaa lapsia ja nuoria kasvamaan osallistuviksi ja vastuuntuntoisiksi kansalaisiksi.