Sukupuoliroolit fysiikan oppikirjojen kuvituksessa
Koskinen, Tiina (2019-06-10)
Sukupuoliroolit fysiikan oppikirjojen kuvituksessa
Koskinen, Tiina
(10.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061921362
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061921362
Tiivistelmä
Yhteiskunnassa on naiseen ja mieheen liitettyjä stereotyyppisiä rooleja, jotka näkyvät koulumaailmassa erilaisina tyttöihin ja poikiin kohdistuvina odotuksina ja vaatimuksina. Opetussuunnitelmien uudistuessa vaatimus sukupuolten välisestä tasa-arvosta on korostunut, mutta tämä ei välttämättä toteudu esimerkiksi oppimateriaaleissa. Kouluhallituksen tekemän oppikirjojen esitarkastuksen loputtua 1990-luvun alussa vastuu oppikirjojen opetussuunnitelmien mukaisuudesta jäi pelkästään kirjan tekijöille. Suomalaisen oppimateriaalin tutkimuksessa ei ole juurikaan tutkittu kuvituksessa esiintyviä sukupuolirooleja.
Tämän tutkimuksen aineistona oli yläkoulun fysiikan oppikirjoja koko peruskoulun historian ajalta 1980-luvun alusta vuoteen 2016. Aineisto sisälsi kaikkiaan lähes 6000 kuvaa, joista tarkemmin analysoitiin 850 henkilöhahmollista kuvaa. Tutkimus tehtiin käyttäen kuva-analyysia, jossa kuvat luokiteltiin kuvatyypin, kuvan funktion ja kuvan ensisijaisimman tehtävän perusteella. Tähän luokitteluun yhdistettiin eri sukupuolten osuudet eri kuvaluokissa sekä henkilöhahmojen toiminnan stereotyyppisyys.
Tulosten perusteella havaittiin myös fysiikan oppikirjoissa tapahtuneen kuvallistumista. Henkilöhahmoisissa kuvissa tämä johtui kuitenkin ainoastaan tunnetasoon vaikuttavien eli affektiivisten valokuvien määrän kasvun takia, tiedollista kehitystä tukevien kognitiivisten kuvien osuus henkilöhahmoisista kuvista väheni selvästi.
Tutkimusaineiston perusteella sukupuolten välinen tasa-arvo ei ole toteutunut fysiikan yläkoulun oppikirjojen henkilöhahmoisissa kuvissa ja muutokset tasa-arvon toteutumiseksi ovat tapahtuneet hitaasti ja kohdistuneet vain tietyntyyppisiin kuviin. Naishahmojen osuudet ovat kasvaneet tarkastelujakson aikana, mutta vain affektiivisissa ja koristavissa kuvissa. Kognitiivisissa ja esittävissä kuvissa vastaavaa tasa-arvoistumista ei havaittu tapahtuneen ja mieshahmojen osuudet näissä olivat selvästi naishahmoja suuremmat.
Sukupuolen mukaisesti stereotyyppisissä rooleissa toimivien hahmojen osuudet ovat pienentyneet hitaasti ja stereotypian vastaisesti toimivien naisten osuus on kasvanut hitaasti affektiivisissa ja koristavissa kuvissa. Mieshahmojen osuudet kognitiivisissa ja esittävissä kuvissa ovat sen sijaan kasvaneet ja mieshahmoista vain yksittäiset toimivat sukupuolen mukaisen stereotypian vastaisessa roolissa.
Tämän tutkimuksen aineistona oli yläkoulun fysiikan oppikirjoja koko peruskoulun historian ajalta 1980-luvun alusta vuoteen 2016. Aineisto sisälsi kaikkiaan lähes 6000 kuvaa, joista tarkemmin analysoitiin 850 henkilöhahmollista kuvaa. Tutkimus tehtiin käyttäen kuva-analyysia, jossa kuvat luokiteltiin kuvatyypin, kuvan funktion ja kuvan ensisijaisimman tehtävän perusteella. Tähän luokitteluun yhdistettiin eri sukupuolten osuudet eri kuvaluokissa sekä henkilöhahmojen toiminnan stereotyyppisyys.
Tulosten perusteella havaittiin myös fysiikan oppikirjoissa tapahtuneen kuvallistumista. Henkilöhahmoisissa kuvissa tämä johtui kuitenkin ainoastaan tunnetasoon vaikuttavien eli affektiivisten valokuvien määrän kasvun takia, tiedollista kehitystä tukevien kognitiivisten kuvien osuus henkilöhahmoisista kuvista väheni selvästi.
Tutkimusaineiston perusteella sukupuolten välinen tasa-arvo ei ole toteutunut fysiikan yläkoulun oppikirjojen henkilöhahmoisissa kuvissa ja muutokset tasa-arvon toteutumiseksi ovat tapahtuneet hitaasti ja kohdistuneet vain tietyntyyppisiin kuviin. Naishahmojen osuudet ovat kasvaneet tarkastelujakson aikana, mutta vain affektiivisissa ja koristavissa kuvissa. Kognitiivisissa ja esittävissä kuvissa vastaavaa tasa-arvoistumista ei havaittu tapahtuneen ja mieshahmojen osuudet näissä olivat selvästi naishahmoja suuremmat.
Sukupuolen mukaisesti stereotyyppisissä rooleissa toimivien hahmojen osuudet ovat pienentyneet hitaasti ja stereotypian vastaisesti toimivien naisten osuus on kasvanut hitaasti affektiivisissa ja koristavissa kuvissa. Mieshahmojen osuudet kognitiivisissa ja esittävissä kuvissa ovat sen sijaan kasvaneet ja mieshahmoista vain yksittäiset toimivat sukupuolen mukaisen stereotypian vastaisessa roolissa.