Kokemuksia sähköisestä ylioppilaskoeympäristöstä : maantieteen ylioppilaskoe systeeminä
Kari, Anssi (2019-05-29)
Kokemuksia sähköisestä ylioppilaskoeympäristöstä : maantieteen ylioppilaskoe systeeminä
Kari, Anssi
(29.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062622058
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062622058
Tiivistelmä
Digitalisaatio on maailmanlaajuinen yhteiskunnan eri aloja läpileikkaava ja parhaillaan käynnissä oleva prosessi. Sen vaikutukset ulottuvat myös opetuksen ja koulutuksen alalle. Kansallisella tasolla suuri koulutukseen alaan liittyvä digitaalinen muutosprosessi on ylioppilastutkinnon sähköistyminen. Lakiin perustuva ylioppilastutkinto ja siihen liittyvät kokeet suoritetaan uudistuksen myötä sähköisessä koeympäristössä. Suuren kansallisen mittakaavan muutosprosessi on vaatinut paljon työtä ja resurssien tarkkaa kohdentamista, minkä vuoksi muutosprosessia kannattaa pyrkiä ymmärtämään. Systeemiajattelu tarjoaa tavan tarkastella maailmaa ja sen muutoksia systemaattisen tiedonhankintaprosessin kautta. Tässä pro gradu -tutkielmassa jäsenneltiin ja mallinnettiin ylioppilaskokeiden sähköistymisen systeemiä systeemiajattelun perustalle syntyneen pehmeän systeemimetodologian avulla. Lukion opiskelijat ja henkilökunta ovat merkittävimmät ylioppilaskokeiden käytännön suorittamiseen liittyvät toimijat, joiden kokemuksia selvitettiin ylioppilastutkinnon sähköistymisen eri vaiheissa maantieteen kokeiden yhteydessä kerätyn kyselyaineiston avulla. Kokemusten perusteella muokattiin pehmeän systeemimetodologian käytäntöjen avulla luotua mallia ylioppilaskokeiden sähköistymisestä. Kyselystä saatujen vastausten perusteella toimijuus päätösten ja hallinnon hierarkioiden tasolla oli sähköisten ylioppilaskokeiden kohdalla epäselvä. Sähköisten työkalujen ja sähköisen koeympäristön käyttöön suhtauduttiin pääosin myönteisesti. Maantieteen kokeiden sisältämien aineistojen määrä oli vastaajien mielestä prosessin alussa liian suuri, mutta prosessin edetessä nämä mielipiteet muuttuivat. Laajasta aineistosta olisi mahdollista tehdä lisätutkimusta.