Draamamenetelmien hyödyntäminen opettajiksi opiskelevien äänenkäytön opetuksessa
Väätäinen, Anna (2019-06-01)
Draamamenetelmien hyödyntäminen opettajiksi opiskelevien äänenkäytön opetuksessa
Väätäinen, Anna
(01.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062722232
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062722232
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opiskelijat kokevat draamamenetelmät äänenkäytön pedagogiikkana ja mitä opiskelijat kokevat oppineensa draamamenetelmin toteutetulla äänenkäytön kurssilla. Äänenkäyttökurssi toteutettiin Turun yliopistolla ja kulki nimellä Draama ja toimiva ääni käyttöön. Kurssi oli yhden opintopisteen laajuinen ja siihen kuului neljä 105 minuuttia kestävää tapaamiskertaa. Kurssi toteutettiin neljän viikon aikana siten, että jokaiselle neljälle viikolle sijoittui yksi kurssikerta. Kurssi kuului osaksi luokanopettajan opintojani ja toimin kurssilla itse opettajana. Kurssin ohjaavana opettajana toimi yliopisto-opettaja Johanna Novák. Tutkimusaineistona olivat Draama ja toimiva ääni käyttöön -kurssille osallistuneiden opiskelijoiden oppimispäiväkirjat ja kokoavat esseet. Kurssille osallistui 14 yliopisto-opiskelijaa, joiden tulevaan toimenkuvaan kuuluu opettaminen. Oppimispäiväkirjoja kirjoitettiin kunkin kurssikerran jälkeen ja niitä kertyi kaikkiaan 48. Kokoavan esseen kurssille osallistuneet opiskelijat kirjoittivat omalla ajallaan koko kurssin päätyttyä. Kokoavan esseen kirjoitti 13 opiskelijaa.
Aineistoa tarkasteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tarkastelun avulla analysoitiin opiskelijoiden kokemusta draamasta äänenkäytön metodina ja oppimistavoitteiden saavuttamista. Tutkimus osoitti, että opiskelijat kokivat draamamenetelmien äänenkäytön pedagogiikkana herättävän voittopuoleisesti positiivisia tunteita ja kokemuksia. Fyysisinä kokemuksina opiskelijat kokivat draamamenetelmät rentouttavina. Tuloksissa nousi esiin ryhmän merkitys oppimiskokemuksen kannalta myönteisessä valossa. Käytetyt harjoitukset hahmotettiin aineistossa hyödyllisiksi mukaansatempaaviksi. Tulos osoitti, että kurssikerroille asetetut oppimistavoitteet pääosin saavutettiin. Opiskelijat lisäksi kertoivat jatkavansa kurssilla opeteltujen asioiden harjoittelua arjessaan. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että äänenkäytön opetusta voidaan toteuttaa draamamenetelmillä oppimistavoitteet saavuttaen.
Aineistoa tarkasteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tarkastelun avulla analysoitiin opiskelijoiden kokemusta draamasta äänenkäytön metodina ja oppimistavoitteiden saavuttamista. Tutkimus osoitti, että opiskelijat kokivat draamamenetelmien äänenkäytön pedagogiikkana herättävän voittopuoleisesti positiivisia tunteita ja kokemuksia. Fyysisinä kokemuksina opiskelijat kokivat draamamenetelmät rentouttavina. Tuloksissa nousi esiin ryhmän merkitys oppimiskokemuksen kannalta myönteisessä valossa. Käytetyt harjoitukset hahmotettiin aineistossa hyödyllisiksi mukaansatempaaviksi. Tulos osoitti, että kurssikerroille asetetut oppimistavoitteet pääosin saavutettiin. Opiskelijat lisäksi kertoivat jatkavansa kurssilla opeteltujen asioiden harjoittelua arjessaan. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että äänenkäytön opetusta voidaan toteuttaa draamamenetelmillä oppimistavoitteet saavuttaen.