Työnantajabrändin rakentaminen ammattioppilaitosympäristössä : Case: Stera Technologies
Toivio, Julia (2019-04-23)
Työnantajabrändin rakentaminen ammattioppilaitosympäristössä : Case: Stera Technologies
Toivio, Julia
(23.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070322675
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070322675
Tiivistelmä
Parantunut taloudellinen tilanne ja suuren ikäluokan eläköityminen ovat johtaneet osaajapulaan teknologiateollisuudessa. Sen lisäksi, että kilpailu laadukkaasta työvoimasta yritysten välillä on kiristynyt, on ammatillisilla oppilaitoksilla ollut vaikeuksia saada motivoituneita opiskelijoita alalle. Tämän on myös huomannut elektroniikkaan ja sopimusvalmistukseen erikoistunut konserni Stera Technologies, jolla on ollut vaikeuksia saada tehtailleen laadukasta työvoimaa.
Tämä tutkielman tarkoituksena on tutkia, kuinka ulkoista työnantajabrändiä voidaan parantaa ammattioppilaitosympäristössä teknologiateollisuuden tulevaisuuden osaajille kasvattamalla yrityksen tunnettuutta ja houkuttelevuutta työnantajana. Lisäksi tutkielmassa perehdytään siihen, kuinka yritys voi omalta osaltaan olla mukana lisäämässä teknologiateollisuuden alan vetovoimaisuutta. Tutkielma on tehty toimeksiantona Stera Technologiesille ja se antaa toimintaohjeita työnantajabrändin parantamiseen ammattioppilaitosten opiskelijoiden keskuudessa.
Tutkielman teoriaosuus käsittelee työnantajabrändäystä aihealueena, teknologiateollisuutta alana, nuoria sukupolvia työelämässä ja ammattikouluympäristöä Suomessa. Pääasiallisina lähteinä olivat tieteelliset julkaisut sekä aiheeseen liittyvä kirjallisuus. Empiriaosuudessa käsitellään Steran sisäisen sekä ulkoisen työnantajabrändin nykytilannetta analysoiden Steran johdon ja Steran tehtaanjohtajien haastatteluja, Steran henkilöstökyselyn tuloksia sekä netistä löytyvää tietoa Sterasta. Tämän lisäksi käsitellään alan tunnettuuteen tehtyjä toimenpiteitä Teknologiateollisuus ry:n haastattelun pohjalta ja käydään läpi alalla onnistuneesti työnantajabrändäystä tehneiden Cargotecin, Meyer Turun, Valmet Automotiven ja Ponssen osalta onnistuneita työnantajabrändäyksen keinoja. Tutkielman empiriaosuu-dessa käsitellään myös nuorten asenteita työelämää kohtaan sekä ammattioppilaitosten edustajien ja Teknologiateollisuus ry:n näkemyksiä oppilaitosyhteystyöhön.
Tutkielman mukaan työnantajabrändäys pitäisi nähdä enemmin strategisena tekemisenä, kuin yksittäisinä markkinointitempauksina. Suurimmaksi haasteeksi teknologiateollisuuden yritysten tunnettuuteen työnantajana nähtiin se, että työnantajabrändäystä ei tehdä tarpeeksi. Työnantajabrändin houkuttelevuuteen vaikuttavista tekijöistä nousi tutkielmassa erityisesti esimerkiksi sisäisen työnantajabrändin tärkeys, muiden nuorten kokemukset yrityksestä ja houkuttelevuuden luominen sanavalinnoin ja visuaalisin keinoin. Tutkielmassa tuli myös ilmi, että teknologiateollisuuden alan yritysten tulisi yhdessä luoda alasta houkuttelevampi opiskelijoille, jolloin heidän mahdollisuutensa saada tehtailleen laadukasta työvoima kasvaa. Lisäksi tutkielma nosti monia käytännön suosituksia siihen, miten yritykset voivat rakentaa työnantajabrändiään ammattioppilaitosympäristössä.
Tämä tutkielman tarkoituksena on tutkia, kuinka ulkoista työnantajabrändiä voidaan parantaa ammattioppilaitosympäristössä teknologiateollisuuden tulevaisuuden osaajille kasvattamalla yrityksen tunnettuutta ja houkuttelevuutta työnantajana. Lisäksi tutkielmassa perehdytään siihen, kuinka yritys voi omalta osaltaan olla mukana lisäämässä teknologiateollisuuden alan vetovoimaisuutta. Tutkielma on tehty toimeksiantona Stera Technologiesille ja se antaa toimintaohjeita työnantajabrändin parantamiseen ammattioppilaitosten opiskelijoiden keskuudessa.
Tutkielman teoriaosuus käsittelee työnantajabrändäystä aihealueena, teknologiateollisuutta alana, nuoria sukupolvia työelämässä ja ammattikouluympäristöä Suomessa. Pääasiallisina lähteinä olivat tieteelliset julkaisut sekä aiheeseen liittyvä kirjallisuus. Empiriaosuudessa käsitellään Steran sisäisen sekä ulkoisen työnantajabrändin nykytilannetta analysoiden Steran johdon ja Steran tehtaanjohtajien haastatteluja, Steran henkilöstökyselyn tuloksia sekä netistä löytyvää tietoa Sterasta. Tämän lisäksi käsitellään alan tunnettuuteen tehtyjä toimenpiteitä Teknologiateollisuus ry:n haastattelun pohjalta ja käydään läpi alalla onnistuneesti työnantajabrändäystä tehneiden Cargotecin, Meyer Turun, Valmet Automotiven ja Ponssen osalta onnistuneita työnantajabrändäyksen keinoja. Tutkielman empiriaosuu-dessa käsitellään myös nuorten asenteita työelämää kohtaan sekä ammattioppilaitosten edustajien ja Teknologiateollisuus ry:n näkemyksiä oppilaitosyhteystyöhön.
Tutkielman mukaan työnantajabrändäys pitäisi nähdä enemmin strategisena tekemisenä, kuin yksittäisinä markkinointitempauksina. Suurimmaksi haasteeksi teknologiateollisuuden yritysten tunnettuuteen työnantajana nähtiin se, että työnantajabrändäystä ei tehdä tarpeeksi. Työnantajabrändin houkuttelevuuteen vaikuttavista tekijöistä nousi tutkielmassa erityisesti esimerkiksi sisäisen työnantajabrändin tärkeys, muiden nuorten kokemukset yrityksestä ja houkuttelevuuden luominen sanavalinnoin ja visuaalisin keinoin. Tutkielmassa tuli myös ilmi, että teknologiateollisuuden alan yritysten tulisi yhdessä luoda alasta houkuttelevampi opiskelijoille, jolloin heidän mahdollisuutensa saada tehtailleen laadukasta työvoima kasvaa. Lisäksi tutkielma nosti monia käytännön suosituksia siihen, miten yritykset voivat rakentaa työnantajabrändiään ammattioppilaitosympäristössä.