Vieras- ja tulokaslajit lukion oppikirjoissa ja lukiolaisten vieraslajitietämys
Lemmetty, Piia (2019-06-17)
Vieras- ja tulokaslajit lukion oppikirjoissa ja lukiolaisten vieraslajitietämys
Lemmetty, Piia
(17.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019080823728
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019080823728
Tiivistelmä
Vieraslajien leviäminen uusille elinalueille on maailmanlaajuinen ongelma, jonka torjumiseen tarvitaan niin yhteiskunnallisia toimia kuin kansalaisten osallistamistakin. Selvitin tässä pro gradu -tutkielmassa, mitä ja miten vieras- ja tulokaslajeista kirjoitetaan lukion biologian oppikirjoissa sekä mitkä tekijät voivat vaikuttaa lukiolaisten vieraslajitietämyksen tasoon.
Oppikirjat ovat tärkeä tietolähde niin opettajille kuin opiskelijoillekin. Lukion biologian oppikirjojen sisältämän vieras- ja tulokaslajitiedon määrää tai ulottuvuuksia ei ole aiemmin tutkittu. Tutkimuksen aineistona oli kaksi lukion valtakunnallisen opetussuunnitelman 2003 sekä kaksi lukion valtakunnallisen opetussuunnitelman 2015 mukaista painettua oppikirjasarjaa. Oppikirjasarjoista tutkittiin laadullisen sisällönanalyysin avulla vieras- ja tulokaslajitiedon määrää, niiden sisältämiä lajiesimerkkejä ja erilaisten näkökulmien monipuolisuutta. Tulosten perusteella vieras- ja tulokaslajitiedon määrä on hieman vähentynyt opetussuunnitelman vaihtuessa, mutta samalla hieman monipuolistunut. Vieras- ja tulokaslajeista esitetyt näkökulmat painottuivat kaikissa tutkituissa kirjasarjoissa niiden aiheuttamien ekologisten haittojen esittelyyn, kun taas sosiaalisista, terveydellisistä ja taloudellisista haitoista oli huomattavasti vähemmän mainintoja. Analyysi oppikirjojen vieraslajeihin liittyvistä tehtävistä osoitti, että oppikirjatehtävät eivät tue tai edistä opiskelijoiden kansalaistaitojen kehitystä.
Lukiolaisten vieraslajitietämystä tutkittiin Turun opettajankoulutuslaitoksen Science Learning for Future Environment -projektin puitteissa 2014–2016 kerätyn aineiston avulla. Aineisto koostui lukion biologian ja kemian valinnaiskurssille osallistuneiden opiskelijoiden (n=174) taustatiedoista sekä heidän vastauksistaan esitestin yksittäiseen tehtävään alakohtineen. Alakohdista kaksi mittasi taitoa tulkita vieraslajeihin liittyvää kuvaajaa ja toiset kaksi taas tarkemmin opiskelijoiden tietoa vieraslajien leviämistavoista ja niiden vaikutuksista ekosysteemeihin. Opiskelijoiden vastaukset pisteytettiin, jonka jälkeen pisteiden ja taustamuuttujien yhteyttä tutkittiin tilastollisin menetelmin SAS Enterprise Guide 7.1. -ohjelmistolla. Tilastollisten testien tulosten perusteella opiskelijan suorittamien biologian ja kemian kurssien määrällä on tilastollisesti merkitsevä yhteys opiskelijan vieraslajitietämykseen. Muilla taustamuuttujilla ei sen sijaan havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä opiskelijoiden vieraslajitietämykseen.
Oppikirjat ovat tärkeä tietolähde niin opettajille kuin opiskelijoillekin. Lukion biologian oppikirjojen sisältämän vieras- ja tulokaslajitiedon määrää tai ulottuvuuksia ei ole aiemmin tutkittu. Tutkimuksen aineistona oli kaksi lukion valtakunnallisen opetussuunnitelman 2003 sekä kaksi lukion valtakunnallisen opetussuunnitelman 2015 mukaista painettua oppikirjasarjaa. Oppikirjasarjoista tutkittiin laadullisen sisällönanalyysin avulla vieras- ja tulokaslajitiedon määrää, niiden sisältämiä lajiesimerkkejä ja erilaisten näkökulmien monipuolisuutta. Tulosten perusteella vieras- ja tulokaslajitiedon määrä on hieman vähentynyt opetussuunnitelman vaihtuessa, mutta samalla hieman monipuolistunut. Vieras- ja tulokaslajeista esitetyt näkökulmat painottuivat kaikissa tutkituissa kirjasarjoissa niiden aiheuttamien ekologisten haittojen esittelyyn, kun taas sosiaalisista, terveydellisistä ja taloudellisista haitoista oli huomattavasti vähemmän mainintoja. Analyysi oppikirjojen vieraslajeihin liittyvistä tehtävistä osoitti, että oppikirjatehtävät eivät tue tai edistä opiskelijoiden kansalaistaitojen kehitystä.
Lukiolaisten vieraslajitietämystä tutkittiin Turun opettajankoulutuslaitoksen Science Learning for Future Environment -projektin puitteissa 2014–2016 kerätyn aineiston avulla. Aineisto koostui lukion biologian ja kemian valinnaiskurssille osallistuneiden opiskelijoiden (n=174) taustatiedoista sekä heidän vastauksistaan esitestin yksittäiseen tehtävään alakohtineen. Alakohdista kaksi mittasi taitoa tulkita vieraslajeihin liittyvää kuvaajaa ja toiset kaksi taas tarkemmin opiskelijoiden tietoa vieraslajien leviämistavoista ja niiden vaikutuksista ekosysteemeihin. Opiskelijoiden vastaukset pisteytettiin, jonka jälkeen pisteiden ja taustamuuttujien yhteyttä tutkittiin tilastollisin menetelmin SAS Enterprise Guide 7.1. -ohjelmistolla. Tilastollisten testien tulosten perusteella opiskelijan suorittamien biologian ja kemian kurssien määrällä on tilastollisesti merkitsevä yhteys opiskelijan vieraslajitietämykseen. Muilla taustamuuttujilla ei sen sijaan havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä opiskelijoiden vieraslajitietämykseen.