Pienyritysten yhteistyö markkinointiverkostossa : Case SaloShops
Vauramo, Suvi (2019-08-15)
Pienyritysten yhteistyö markkinointiverkostossa : Case SaloShops
Vauramo, Suvi
(15.08.2019)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Tiivistelmä
Yritysmaailma on täynnä erilaisia verkostoja ja ne ovat olleet myös tutkijoiden mielenkiinnon kohteina
pitkään. Suurin osa tutkimuksista kohdistuu asiakas–toimittaja -suhteista muodostuviin vertikaalisiin
verkostoihin, vaikka horisontaaliset verkostot ovat myös yleisiä liike-elämässä. Tämä tutkimus
paikkaa kyseistä tutkimusaukkoa tutkimalla pienyritysten yhteistyötä horisontaalisessa markkinointiverkostossa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata pienyritysten yhteistyötä markkinointiverkostossa verkoston
toiminnan ja sosiaalisten rakenteiden kautta. Tutkimusongelmaa lähestytään kahden osaongelman
kautta: Minkälaista toimintaa pienyritysten markkinointiverkostossa on? Ja mitkä sosiaaliset
rakenteet vaikuttavat verkoston toimintaan? Teoreettinen viitekehys on muodostettu verkostotutkimuksen
vuorovaikutussuhdekoulukunnan tutkimusten pohjalta. Verkoston toiminta on jaoteltu
teoreettisessa viitekehyksessä johtamiseen, viestintään ja sitoutumiseen. Sosiaalisia rakenteita on
tarkasteltu kolmella eri tasolla: makro-, verkosto- ja mikrotasolla.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jonka tapauksena oli SaloShops-markkinointiverkosto.
Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimuksen tulokset osoittavat verkoston
johtamisen olevan hyvin merkittävässä roolissa horisontaalisen verkoston toiminnassa. Aikaisempien
tutkimusten perusteella kehitetyn verkostojen johtamisen ja rakentamisen vaihemallin toiminnot
näyttäytyivät tämän tutkimuksen perusteella olennaisen tärkeinä verkoston toimivan yhteistyön
kannalta: horisontaalisten verkostojen tapauksessa on erityisen tärkeää tehdä huolellinen alkutilaanalyysi
ja toteuttaa verkoston kokoaminen harkiten, jotta verkostolla on edellytyksiä kehittää sen
toimintaa tukevia sosiaalisia rakenteita ajan kuluessa.
Verkoston toimintaan vaikuttavia sosiaalisia rakenteita havaittiin olevan verkostoitumisilmiö, yhteinen
visio ja strategia, toimintamallit, sopimukset, keskinäisriippuvuus, luottamus, homofilia sekä
henkilökohtaiset suhteet. Yhteinen visio ja strategia näyttäytyivät tutkimustuloksissa olennaisina
verkoston toiminnalle, koska ne antavat tarkoituksen verkoston olemassaololle. Aiemmista tutkimuksista
poiketen myös verkoston jäsenten väliset henkilökohtaiset suhteet korostuivat verkoston
toimintaan vaikuttavana sosiaalisena rakenteena.
pitkään. Suurin osa tutkimuksista kohdistuu asiakas–toimittaja -suhteista muodostuviin vertikaalisiin
verkostoihin, vaikka horisontaaliset verkostot ovat myös yleisiä liike-elämässä. Tämä tutkimus
paikkaa kyseistä tutkimusaukkoa tutkimalla pienyritysten yhteistyötä horisontaalisessa markkinointiverkostossa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata pienyritysten yhteistyötä markkinointiverkostossa verkoston
toiminnan ja sosiaalisten rakenteiden kautta. Tutkimusongelmaa lähestytään kahden osaongelman
kautta: Minkälaista toimintaa pienyritysten markkinointiverkostossa on? Ja mitkä sosiaaliset
rakenteet vaikuttavat verkoston toimintaan? Teoreettinen viitekehys on muodostettu verkostotutkimuksen
vuorovaikutussuhdekoulukunnan tutkimusten pohjalta. Verkoston toiminta on jaoteltu
teoreettisessa viitekehyksessä johtamiseen, viestintään ja sitoutumiseen. Sosiaalisia rakenteita on
tarkasteltu kolmella eri tasolla: makro-, verkosto- ja mikrotasolla.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jonka tapauksena oli SaloShops-markkinointiverkosto.
Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimuksen tulokset osoittavat verkoston
johtamisen olevan hyvin merkittävässä roolissa horisontaalisen verkoston toiminnassa. Aikaisempien
tutkimusten perusteella kehitetyn verkostojen johtamisen ja rakentamisen vaihemallin toiminnot
näyttäytyivät tämän tutkimuksen perusteella olennaisen tärkeinä verkoston toimivan yhteistyön
kannalta: horisontaalisten verkostojen tapauksessa on erityisen tärkeää tehdä huolellinen alkutilaanalyysi
ja toteuttaa verkoston kokoaminen harkiten, jotta verkostolla on edellytyksiä kehittää sen
toimintaa tukevia sosiaalisia rakenteita ajan kuluessa.
Verkoston toimintaan vaikuttavia sosiaalisia rakenteita havaittiin olevan verkostoitumisilmiö, yhteinen
visio ja strategia, toimintamallit, sopimukset, keskinäisriippuvuus, luottamus, homofilia sekä
henkilökohtaiset suhteet. Yhteinen visio ja strategia näyttäytyivät tutkimustuloksissa olennaisina
verkoston toiminnalle, koska ne antavat tarkoituksen verkoston olemassaololle. Aiemmista tutkimuksista
poiketen myös verkoston jäsenten väliset henkilökohtaiset suhteet korostuivat verkoston
toimintaan vaikuttavana sosiaalisena rakenteena.