Hasardit ja trooppiset hirmumyrskyt lukiolaisten riskiuutisten seurannassa
Somervuori, Iiris (2019-05-15)
Hasardit ja trooppiset hirmumyrskyt lukiolaisten riskiuutisten seurannassa
Somervuori, Iiris
(15.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091328138
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091328138
Tiivistelmä
Maailman riskialueilla elävien ihmisten lukumäärä kasvaa jatkuvasti, kun maapallon väkiluku nousee. Viime vuosina erityisesti ympäristöriskit ovat yleistyneet. Ihmisen ja luonnon aiheuttamat riskit saavat aikaan niin ihmishenkien menetyksiä kuin taloudellisia vahinkoja. Yksi keino varautua riskeihin on koulutus. Koulutuksella voidaan vaikuttaa riskialueilla elävien ihmisten reagointiin riskitilanteissa sekä palautumiseen toteutuneen riskin jälkeen. Suomessa riskejä opiskellaan perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa. Lukiossa maantieteen pakollisen kurssin teema on maailma muutoksessa. Kurssi käsittelee ihmiskunnan, ympäristön ja luonnon tuottamia riskejä sekä niiden muodostamia globaaleja riskialueita. Tutkimukseen osallistuneiden Puolalanmäen lukion ja Oulunkylän yhteiskoulun GE1 -kurssityö toteutettiin lukuvuonna 20182019 geomedia-seurantana, jolla pyritään vastaamaan opetussuunnitelman kurssille asettamiin tavoitteisiin.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia riskejä lukiolaiset löytävät ja valitsevat uutisista, miltä alueilta riskit ovat ja mitä medialähteitä opiskelijat käyttävät työssään. Lisäksi tutkimuksessa perehdyttiin siihen, miten lukiolaiset analysoivat trooppisten hirmumyrskyjen syitä ja seurauksia. Aineisto koostui kahden lukion yhteensä 32:sta kurssityöstä, jotka sisälsivät yhteensä 347 riskiä. Riskeistä 28 koski trooppisia hirmumyrskyjä. Riskit, medialähteet, alueellisuus ja trooppiset hirmumyrskyt olivat tarkastelun keskiössä. Tutkimuksen menetelmä oli sisällönanalyysi, jonka avulla aineisto lajiteltiin teemoihin ja luokiteltiin.
Tutkimus osoitti, että lukiolaiset tunnistivat parhaiten luonnonriskejä koskevia uutisia. Useimmat aineistossa esiintyvät riskit olivat linjassa vuonna 2018 maailman todennäköisimpien ja vaikuttavimpien riskien esiintymisestä tehdyn tilaston kanssa. Alueellisesti lukiolaisten keräämiä riskejä oli eniten Euroopassa. Lukioiden välillä ei ollut suurta eroa havaittujen riskien alueellisessa jakautumisessa, ja molempien lukioiden kurssitöissä oli riskejä kaikista maanosista. Lukiolaiset osasivat analysoida monipuolisesti trooppisten hirmumyrskyjen syitä, mutta seurauksissa keskityttiin pääosin kuvailemaan myrskyjen tuhoja selittämättä mitkä tekijät hirmumyrskyissä aiheuttavat tuhoa. Opiskelijoiden käyttämiä yleisimpiä medialähteitä olivat Yle, Helsingin Sanomat ja MTV. Jatkotutkimuskohde voisi olla esimerkiksi opiskelijoiden tekemät riskiluokittelut ja syyt medialähteiden valintoihin.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia riskejä lukiolaiset löytävät ja valitsevat uutisista, miltä alueilta riskit ovat ja mitä medialähteitä opiskelijat käyttävät työssään. Lisäksi tutkimuksessa perehdyttiin siihen, miten lukiolaiset analysoivat trooppisten hirmumyrskyjen syitä ja seurauksia. Aineisto koostui kahden lukion yhteensä 32:sta kurssityöstä, jotka sisälsivät yhteensä 347 riskiä. Riskeistä 28 koski trooppisia hirmumyrskyjä. Riskit, medialähteet, alueellisuus ja trooppiset hirmumyrskyt olivat tarkastelun keskiössä. Tutkimuksen menetelmä oli sisällönanalyysi, jonka avulla aineisto lajiteltiin teemoihin ja luokiteltiin.
Tutkimus osoitti, että lukiolaiset tunnistivat parhaiten luonnonriskejä koskevia uutisia. Useimmat aineistossa esiintyvät riskit olivat linjassa vuonna 2018 maailman todennäköisimpien ja vaikuttavimpien riskien esiintymisestä tehdyn tilaston kanssa. Alueellisesti lukiolaisten keräämiä riskejä oli eniten Euroopassa. Lukioiden välillä ei ollut suurta eroa havaittujen riskien alueellisessa jakautumisessa, ja molempien lukioiden kurssitöissä oli riskejä kaikista maanosista. Lukiolaiset osasivat analysoida monipuolisesti trooppisten hirmumyrskyjen syitä, mutta seurauksissa keskityttiin pääosin kuvailemaan myrskyjen tuhoja selittämättä mitkä tekijät hirmumyrskyissä aiheuttavat tuhoa. Opiskelijoiden käyttämiä yleisimpiä medialähteitä olivat Yle, Helsingin Sanomat ja MTV. Jatkotutkimuskohde voisi olla esimerkiksi opiskelijoiden tekemät riskiluokittelut ja syyt medialähteiden valintoihin.