Motivaatio ensimmäisellä ohjelmointikurssilla
Hedberg, Justus (2019-06-17)
Motivaatio ensimmäisellä ohjelmointikurssilla
Hedberg, Justus
(17.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019092329506
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019092329506
Tiivistelmä
Ensimmäisten ohjelmointikurssien keskeytysaste on yhä verrattain suuri, vaikka tilanteen parantamisen eteen on tehty jo pitkään töitä. Motivaation roolia opiskelijoiden menestyksessä ei ole etenkään juuri tällä saralla tutkittu. Tämän tutkielman tarkoituksena onkin kartoittaa ensimmäisen ohjelmointikurssin opiskelijoiden motivaatiota ja asenteita ohjelmointia kohtaan. Myös yliopiston ja avoimen yliopiston eroja motivaatiossa ja kurssisuoriutumisessa tarkastellaan. Lopuksi tutkitaan vielä, miten motivaatio ja kurssisuoriutuminen korreloivat keskenään.
Tutkielmassa on toteutettu määrällinen tutkimus, jonka tärkeimpänä aineistona oli motivaatiokyselydata, joka kerättiin ennen ja jälkeen ensimmäisen ohjelmointikurssin. Samaiselta kurssilta kerättiin myös opiskelijoiden suoriutumista kurssilla mittaavaa dataa. Kyselyn sekä datan keruun kohteena olivat Turun yliopiston ensimmäisen ohjelmointikurssin opiskelijat. Myös saman kurssin samaan aikaan suorittaneet avoimen yliopiston opiskelijat olivat tutkimuksen kohteena. Kurssi toteutettiin loppusyksystä 2017.
Tulokset osoittavat, että motivaatio ja asenteet ovat ensimmäisellä ohjelmointikurssilla korkeat. Ne eivät myöskään näyttäneet juurikaan muuttuvan kurssin aikana. Mitatun motivaation ja kurssisuoritusten väliltä ei löydetty tilastollisesti merkittävää korrelaatiota. Tuloksista voidaan siis päätellä, että opiskelijoiden oma arvio motivaatiostaan ei suoraan vaikuta heidän kurssisuorituksiinsa.
Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista suorittaa sama motivaatiokysely myös jollain muulla ensimmäisellä ohjelmointikurssilla, jossa opetusmetodit ja -järjestelmät ovat erilaiset. Myös itse motivaatiokyselyä voisi parannella kyselyn ollessa ensimmäinen laatuaan.
Tutkielmassa on toteutettu määrällinen tutkimus, jonka tärkeimpänä aineistona oli motivaatiokyselydata, joka kerättiin ennen ja jälkeen ensimmäisen ohjelmointikurssin. Samaiselta kurssilta kerättiin myös opiskelijoiden suoriutumista kurssilla mittaavaa dataa. Kyselyn sekä datan keruun kohteena olivat Turun yliopiston ensimmäisen ohjelmointikurssin opiskelijat. Myös saman kurssin samaan aikaan suorittaneet avoimen yliopiston opiskelijat olivat tutkimuksen kohteena. Kurssi toteutettiin loppusyksystä 2017.
Tulokset osoittavat, että motivaatio ja asenteet ovat ensimmäisellä ohjelmointikurssilla korkeat. Ne eivät myöskään näyttäneet juurikaan muuttuvan kurssin aikana. Mitatun motivaation ja kurssisuoritusten väliltä ei löydetty tilastollisesti merkittävää korrelaatiota. Tuloksista voidaan siis päätellä, että opiskelijoiden oma arvio motivaatiostaan ei suoraan vaikuta heidän kurssisuorituksiinsa.
Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista suorittaa sama motivaatiokysely myös jollain muulla ensimmäisellä ohjelmointikurssilla, jossa opetusmetodit ja -järjestelmät ovat erilaiset. Myös itse motivaatiokyselyä voisi parannella kyselyn ollessa ensimmäinen laatuaan.