Esineiden internetin hyödyntäminen strategisessa sisältömarkkinoinnissa : Vähittäiskaupan alan näkökulmasta
Åman, Laura (2019-10-15)
Esineiden internetin hyödyntäminen strategisessa sisältömarkkinoinnissa : Vähittäiskaupan alan näkökulmasta
Åman, Laura
(15.10.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110837293
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110837293
Tiivistelmä
Kuluttajat käyttävät yhä enemmän esineiden internetiin kytkettyjä laitteita älykelloista älyautoihin. Tämä synnyttää uusia mahdollisuuksia kerätä kuluttajista tietoa, jota voidaan hyödyntää osana yrityksen liiketoimintaa. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on luoda ymmärrys siitä, kuinka esineiden internetiä voidaan hyödyntää sisältömarkkinoinnissa osana sisältöstrategiaa. Tutkimuksessa hyödynnetään abduktiivista lähestymistapaa ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiirinen aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla haastattelemalla kahdeksaa markkinoinnin asiantuntijaa. Haastateltavat edustavat pk-vähittäiskaupan alaa. Vähittäiskaupan ala valittiin tutkimuskohteeksi, sillä ammattikirjallisuuden pohjalta voitiin havaita, että ala on potentiaalinen aikaisen vaiheen soveltamiskonteksti tutkittavalle ilmiölle.Tulosten pohjalta voidaan todeta, että esineiden internetin hyödyntäminen osana sisältöstrategiaa toimii parhaiten silloin, kun kerätyllä tiedolla on jonkinlaista uutuusarvoa ja sen avulla voidaan luoda yksilöllistä ja kohdennettua sisältöä. Sisältöjen tulee olla innostavia ja niiden roolina on tukea kuluttajan ostoprosessia. Sisältöjen tulee kohdistua oikeaan aikaan, paikkaan ja laitteeseen.Työn pääasiallinen teoreettinen kontribuutio on luoda alustava ymmärrys siitä, miten yritys voi hyödyntää esineiden internetiä osana sisältömarkkinointia. Aikaisempi akateeminen tutkimus aiheesta on lähes olematonta. Tutkimustulokset auttavat liikkeenjohtoa ymmärtämään, miten esineiden internetin avulla edistetään tuotteiden ja palveluiden myyntiä luomalla kuluttajille tarkkaan kohdennettuja ja innostavia sisältöjä. Tuotetut sisällöt myös auttavat rakentaman asiakkaisiin vuorovaikutuksellista suhdetta.