Opettajien tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen ja osaamisen kehittäminen TVT-strategioissa
Juvonen, Emilia (2019-11-07)
Opettajien tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen ja osaamisen kehittäminen TVT-strategioissa
Juvonen, Emilia
(07.11.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112544117
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112544117
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä opettajien tieto- ja viestintäteknologisesta (TVT) osaamisesta ja opettajien TVT-osaamisen kehittämisestä oli kirjattu tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön strategioihin. Tieto- ja viestintäteknologialla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa teknologisia laitteita ja digitaalisia ohjelmistoja, joita hyödynnetään opetuksessa. Tutkimusaineistona oli Suomen maakuntien maakuntakeskusten TVT-strategiat (n=12), jotka ovat koulutuspoliittisia, julkisia asiakirjoja. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) TVT liitetään laaja-alaisen osaamisen osa-alueen kautta jokaiseen oppiaineeseen peruskoulussa, mikä edellyttää opettajilta TVT-osaamista opetuksessa. Näin ollen opettajien TVT-osaamista tulee kehittää oppilaiden tasa-arvoisen opetuksen takaamiseksi, mikä on myös opetussuunnitelmaan kirjattu arvokäsitys. Tutkimuksen tavoitteena ei ollut vertailla kaupunkeja keskenään arvottaen poliittisia päätöksiä ja toimia keskenään, vaan tuoda esille opettajien TVT-osaamista, sekä erilaisia tapoja ja käytänteitä, joita opettajien TVT-osaamisen kehittämiseen liittyy Suomessa. Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä pelkistäen, ryhmittelemällä ja käsitteellistämällä TVT-strategioista tutkimuskysymysten pohjalta poimittuja analyysiyksiköitä. Analyysin tavoitteena oli tuoda yhteen ja esittää TVT-strategioiden sisältöä lisäten ymmärrystä aiheesta. Opettajien TVT-osaamista kuvailtiin osaamistasojen, opetussuunnitelman ja osaamisen tavoitteiden kautta. TVT-osaamisen kartoittamisessa käytettiin Tampereen TRIM-tutkimuskeskuksen Opeka-kyselyä ja saatuja tuloksia hyödynnettiin TVT-osaamisen kehittämisessä. Keinoja opettajien TVT-osaamisen kehittämiseen olivat täydennyskoulutus, osaamisen kehittäminen työn ohessa tukihenkilöiden avulla, itsenäinen oppiminen, sekä erilaiset hankkeet ja toimintakulttuurin muutos.