Ammattikorkeakoulun työelämäpalveluja käyttävän organisaation kokema arvo
Merisalo, Sanna (2019-11-20)
Ammattikorkeakoulun työelämäpalveluja käyttävän organisaation kokema arvo
Merisalo, Sanna
(20.11.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121948955
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121948955
Tiivistelmä
Asiakas valitsee kilpailevista palveluista yleensä sen, josta hän kokee saavansa itselleen eni-ten arvoa. Tästä syystä palveluntuottajan on tärkeä tietää, mitä arvoa asiakkaat sen palveluista kokevat sekä mistä tekijöistä asiakkaan arvokokemus koostuu.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on ammattikorkeakoulun työ-elämäpalveluja käyttävän organisaation kokema arvo. Aihe on ajankohtainen, sillä korkea-koulujen ja elinkeinoelämän välisen yhteistyön määrä on lisääntynyt ja sen toivotaan jatkavan kasvuaan myös tulevaisuudessa. Korkeakoulut saavat monenlaista hyötyä elinkeinoelämän kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Elinkeinoelämälle myydyt palvelut lisäävät korkeakoulujen rahoitusta ja yhteistyö myös vahvistaa korkeakoulujen osaamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto koostui kahdeksasta Tu-run ammattikorkeakoulun työelämäpalveluja käyttävän asiakkaan haastattelusta. Aineiston avulla selvitettiin, millainen ammattikorkeakoulun työelämäpalveluja käyttäneen asiakkaan arvo oli. Edelleen tutkittiin, mistä osatekijöistä heidän kokemansa arvo muodostui sekä mitä arvoa he palveluista kokivat.
Aikaisempaan tutkimukseen perustuen tulokset jaoteltiin palvelutuotteeseen, palvelupro-sessiin ja palvelusuhteeseen liittyviin tekijöihin. Tämän jälkeen kuhunkin ryhmään kuuluvat osatekijät jaettiin asiakkaan kokemiin hyötyihin ja uhrauksiin. Työssä saadut tulokset vahvis-tivat aikaisemman tutkimuksen näkemyksiä siitä, millaista arvoa asiakas asiantuntijapalve-luista kokee ja mistä osatekijöistä se koostuu.
Työ antoi myös uutta tietoa ammattikorkeakoulujen työelämäpalveluja käyttävien asiak-kaiden kokemasta arvosta. Tuloksissa korostui erityisesti asiakkaiden näkemys, että ammatti-korkeakoulu tarjoaa heille pitkäaikaisen kehittämiskumppanin tavalla, johon yksityiset koulu-tus- ja konsulttiyritykset eivät huomattavasti suppeamman palvelutarjontansa vuoksi kykene. Pitkäaikaiselta kumppanilta siedetään myös ajoittaisia epäonnistumisia, sillä asiakkaat tarkas-televat yhteistyösuhdetta pitkällä aikavälillä yksittäisten palvelujen sijaan. Lisäksi asiakkaat näkevät, että monipuolinen yhteistyö tarjoaa samalla heille kanavan päästä vaikuttamaan ammattikorkeakoulun koulutukseen ja työelämäosaamiseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on ammattikorkeakoulun työ-elämäpalveluja käyttävän organisaation kokema arvo. Aihe on ajankohtainen, sillä korkea-koulujen ja elinkeinoelämän välisen yhteistyön määrä on lisääntynyt ja sen toivotaan jatkavan kasvuaan myös tulevaisuudessa. Korkeakoulut saavat monenlaista hyötyä elinkeinoelämän kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Elinkeinoelämälle myydyt palvelut lisäävät korkeakoulujen rahoitusta ja yhteistyö myös vahvistaa korkeakoulujen osaamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto koostui kahdeksasta Tu-run ammattikorkeakoulun työelämäpalveluja käyttävän asiakkaan haastattelusta. Aineiston avulla selvitettiin, millainen ammattikorkeakoulun työelämäpalveluja käyttäneen asiakkaan arvo oli. Edelleen tutkittiin, mistä osatekijöistä heidän kokemansa arvo muodostui sekä mitä arvoa he palveluista kokivat.
Aikaisempaan tutkimukseen perustuen tulokset jaoteltiin palvelutuotteeseen, palvelupro-sessiin ja palvelusuhteeseen liittyviin tekijöihin. Tämän jälkeen kuhunkin ryhmään kuuluvat osatekijät jaettiin asiakkaan kokemiin hyötyihin ja uhrauksiin. Työssä saadut tulokset vahvis-tivat aikaisemman tutkimuksen näkemyksiä siitä, millaista arvoa asiakas asiantuntijapalve-luista kokee ja mistä osatekijöistä se koostuu.
Työ antoi myös uutta tietoa ammattikorkeakoulujen työelämäpalveluja käyttävien asiak-kaiden kokemasta arvosta. Tuloksissa korostui erityisesti asiakkaiden näkemys, että ammatti-korkeakoulu tarjoaa heille pitkäaikaisen kehittämiskumppanin tavalla, johon yksityiset koulu-tus- ja konsulttiyritykset eivät huomattavasti suppeamman palvelutarjontansa vuoksi kykene. Pitkäaikaiselta kumppanilta siedetään myös ajoittaisia epäonnistumisia, sillä asiakkaat tarkas-televat yhteistyösuhdetta pitkällä aikavälillä yksittäisten palvelujen sijaan. Lisäksi asiakkaat näkevät, että monipuolinen yhteistyö tarjoaa samalla heille kanavan päästä vaikuttamaan ammattikorkeakoulun koulutukseen ja työelämäosaamiseen.