Opettajien kokemuksia opetustiloista ja työskentelystä uudessa oppimisympäristössä
Leppäpuska, Iida (2020-01-08)
Opettajien kokemuksia opetustiloista ja työskentelystä uudessa oppimisympäristössä
Leppäpuska, Iida
(08.01.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001293867
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001293867
Tiivistelmä
Oppimisympäristöjä koskeva keskustelu käy tällä hetkellä vilkkaana ja suomalaiset koulurakennukset ovat vähitellen kokemassa kauan kaivatun uudistuksen. Uudistukset ja muutokset uusiin oppimisympäristöihin herättävät käyttäjissä kuitenkin ajatuksia, joita hyödynnetään tällä hetkellä vielä liian vähän suunnittelu– ja kehitystyössä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia asioita opettajat olivat kokeneet uuteen oppimisympäristöön muuton myötä ja lisätä ymmärrystä siitä, millaisia asioita tulisi ottaa huomioon tulevissa muutoksissa. Oppimisympäristö on käsitteenä haastava määritellä, sillä sille ei ole yksinkertaista ja yhtä määritelmää. Tässä tutkimuksessa käsitteellä viitattiin kuitenkin fyysisiin tiloihin ja paikkoihin, joissa tapahtuu opiskelua ja oppimista.
Tarkemmin tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia opettajilla oli uuden oppimisympäristön käytöstä sekä oliko uudessa oppimisympäristössä työskentelystä aiheutunut mitään muutoksia opettajien työhön. Lisäksi haluttiin selvittää millaisia asioita opettajat itse arvostavat opetustiloissa, eli mil-laisen tilan he itse suunnittelisivat, jos heillä olisi siihen mahdollisuus. Työssä tutkittiin erästä uutta länsisuomalaista koulua, joka toteuttaa opetusta niin tilallisesti kuin opetuksellisesti poiketen monesta muusta perinteisestä koulusta. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2019 kyselylomakkeella sekä haastattelulla. Tutkimukseen osallistui 10 opettajaa, joista neljä ilmoittautui lisäksi haastatteluun.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajat olivat kokonaisuudessaan melko tyytyväisiä oppimisympäristön eri osa-alueisiin, kuten opetustiloihin. Kolme arvostetuinta piirrettä hyvässä ja toimivassa oppimisympäristössä olivat muunneltavuus, riittävä tilan tuntu sekä teknologia. Näiden lisäksi haluttiin selvittää, mikäli opettajat kokivat muutoksia päivittäisessä työssään. Suurin osa opettajista koki, että jokapäiväinen työ sekä suunnittelu olivat ainakin jollain tapaa muuttuneet uusien tilojen myötä. Työhön liittyvät muutokset olivat aiheutuneet jonkin opetusmenetelmän tai työtavan muutoksesta sekä yhteistyön lisääntymisestä työyhteisössä. Lisäksi osa opettajista koki, että pelkkiin tilojen käyttöön liittyi itsessään nykyään suunnittelua. Muutosten lisäksi haastatteluissa korostui, miten raskaana osa opettajista oli kokenut ensimmäisen vuoden. Lisäksi haastatteluissa nousi ajatus siitä, miten uusi oppimisympäristö haastoi opettajia olemaan omalla epämukavuusalueellaan ja kehittymään ammatillisesti.
Tarkemmin tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia opettajilla oli uuden oppimisympäristön käytöstä sekä oliko uudessa oppimisympäristössä työskentelystä aiheutunut mitään muutoksia opettajien työhön. Lisäksi haluttiin selvittää millaisia asioita opettajat itse arvostavat opetustiloissa, eli mil-laisen tilan he itse suunnittelisivat, jos heillä olisi siihen mahdollisuus. Työssä tutkittiin erästä uutta länsisuomalaista koulua, joka toteuttaa opetusta niin tilallisesti kuin opetuksellisesti poiketen monesta muusta perinteisestä koulusta. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2019 kyselylomakkeella sekä haastattelulla. Tutkimukseen osallistui 10 opettajaa, joista neljä ilmoittautui lisäksi haastatteluun.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajat olivat kokonaisuudessaan melko tyytyväisiä oppimisympäristön eri osa-alueisiin, kuten opetustiloihin. Kolme arvostetuinta piirrettä hyvässä ja toimivassa oppimisympäristössä olivat muunneltavuus, riittävä tilan tuntu sekä teknologia. Näiden lisäksi haluttiin selvittää, mikäli opettajat kokivat muutoksia päivittäisessä työssään. Suurin osa opettajista koki, että jokapäiväinen työ sekä suunnittelu olivat ainakin jollain tapaa muuttuneet uusien tilojen myötä. Työhön liittyvät muutokset olivat aiheutuneet jonkin opetusmenetelmän tai työtavan muutoksesta sekä yhteistyön lisääntymisestä työyhteisössä. Lisäksi osa opettajista koki, että pelkkiin tilojen käyttöön liittyi itsessään nykyään suunnittelua. Muutosten lisäksi haastatteluissa korostui, miten raskaana osa opettajista oli kokenut ensimmäisen vuoden. Lisäksi haastatteluissa nousi ajatus siitä, miten uusi oppimisympäristö haastoi opettajia olemaan omalla epämukavuusalueellaan ja kehittymään ammatillisesti.