Amatöörejä, jumalia ja barbileikkejä : elokuvakritiikin tavat puhua elokuvia tekevistä naisista
Varis, Anni (2020-02-04)
Amatöörejä, jumalia ja barbileikkejä : elokuvakritiikin tavat puhua elokuvia tekevistä naisista
Varis, Anni
(04.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003057392
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003057392
Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee, millä tavalla ohjaajana, käsikirjoittajana ja näyttelijänä työskentelevistä naisista puhutaan elokuvakritiikissä, joka osana elokuvakulttuuria on mukana luomassa mielikuvaa näiden naisten osaamisesta ja taidoista. Digitaalisesta murroksesta huolimatta elokuva-alan sukupuolivinoutumat näkyvät myös elokuvakritiikissä, joka on pitkään verkossa julkaistunakin ollut etupäässä miesten kirjoittamaa.
Tapaustutkimuksen aineistona on verkossa julkaistu elokuvakritiikki koskien kahta naisten käsikirjoittamaa ja ohjaamaa elokuvaa, joiden pääosissa näyttelevät naiset. Elokuvakritiikki on kerätty kahdesta erilaisesta lähteestä: Rotten Tomatoes ja Letterboxd -sivustoilta. Tutkielma sijoittuu feministisen mediatutkimuksen kentälle, jossa tarkastellaan miten sukupuolta tuottavat normit materialisoituvat ja muokkautuvat.
Aineiston perusteella elokuvakritiikissä pääsevät ääneen myös sellaiset näkemykset, jotka kyseenalaistavat elokuva-alan naisia syrjivät käytännöt sekä puheenvuorot. Tästä huolimatta naisten osaamista sekä taitoja elokuvien teossa epäillään silti toistuvasti ja jopa epäasiallisesti elokuvakritiikissä, jonka Rotten Tomatoes -sivusto kehystää ammattilaisten kirjoittamaksi. Arvosteluissa muun muassa kommentoidaan naisten ulkonäköä ja älykkyyttä. Vapaamuotoisemmassa elokuvakritiikissä Letterboxd-sivustolla tarjoutuu tila keskustelulle, jossa jatkuvasti uudelleenarvioidaan elokuvien vastaanottoa erityisesti sukupuolen näkökulmasta.
Tutkimus tarjoaa laadullisen tutkimuksen näkökulman elokuvakritiikin ja sukupuolen suhteisiin, joita on tähän asti tutkittu pitkälti määrällisesti. Elokuvakritiikin viihteellistyminen ja henkilöityminen lisäävät elokuvantekijöiden yksityiselämään pohjautuvaa tulkintaa.
Tapaustutkimuksen aineistona on verkossa julkaistu elokuvakritiikki koskien kahta naisten käsikirjoittamaa ja ohjaamaa elokuvaa, joiden pääosissa näyttelevät naiset. Elokuvakritiikki on kerätty kahdesta erilaisesta lähteestä: Rotten Tomatoes ja Letterboxd -sivustoilta. Tutkielma sijoittuu feministisen mediatutkimuksen kentälle, jossa tarkastellaan miten sukupuolta tuottavat normit materialisoituvat ja muokkautuvat.
Aineiston perusteella elokuvakritiikissä pääsevät ääneen myös sellaiset näkemykset, jotka kyseenalaistavat elokuva-alan naisia syrjivät käytännöt sekä puheenvuorot. Tästä huolimatta naisten osaamista sekä taitoja elokuvien teossa epäillään silti toistuvasti ja jopa epäasiallisesti elokuvakritiikissä, jonka Rotten Tomatoes -sivusto kehystää ammattilaisten kirjoittamaksi. Arvosteluissa muun muassa kommentoidaan naisten ulkonäköä ja älykkyyttä. Vapaamuotoisemmassa elokuvakritiikissä Letterboxd-sivustolla tarjoutuu tila keskustelulle, jossa jatkuvasti uudelleenarvioidaan elokuvien vastaanottoa erityisesti sukupuolen näkökulmasta.
Tutkimus tarjoaa laadullisen tutkimuksen näkökulman elokuvakritiikin ja sukupuolen suhteisiin, joita on tähän asti tutkittu pitkälti määrällisesti. Elokuvakritiikin viihteellistyminen ja henkilöityminen lisäävät elokuvantekijöiden yksityiselämään pohjautuvaa tulkintaa.