Virkistävää virkamiesviestintää – @HelsinkiKymp ja sen käyttämä huumori Twitterissä
Koivula, Kaisu (2020-02-20)
Virkistävää virkamiesviestintää – @HelsinkiKymp ja sen käyttämä huumori Twitterissä
Koivula, Kaisu
(20.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003249036
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003249036
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelin Helsingin kaupunkiympäristön Twitter-viestintää etenkin huumorin näkökulmasta. Kehystin aihetta myös Lovejoyn ja Saxtonin (2012) mukaisella mallilla, jossa julkaisuja luokitellaan niiden sisällön mukaan joko informatiivisiksi, yhteisöllisiksi tai toimintaan kannustaviksi. Helsingin kaupunkiympäristö on saanut tunnustusta Twitter-viestinnästään, ja tarkoitukseni oli selvittää, mikä kaupunkiympäristön viestinnässä tekee siitä toimivaa.
Aineistoni koostui kaupunkiympäristön 156 tviitistä, joista osa oli heidän omiaan ja osa uudelleentviittauksia muiden julkaisuista kuitenkin sisältäen kaupunkiympäristön liittämän kommentin. Tarkastelin aineistoa käyttäen menetelmänäni sisällönanalyysia. Tutkielmaani kuului niin kvalitatiivista kuin kvantitatiivistakin analyysia.
Analyysini pohjalta voi sanoa, että kaupunkiympäristö viestii monipuolisesti – myös huumorin osalta. Suurilta osin viestintä on informaation jakamista. Kuitenkin yhteisöllisyyttä vahvistavat julkaisut ovat keränneet yleisöltä eniten reaktioita. Humorististen julkaisujen keräämät tykkäys-, uudelleentviittaus- ja kommenttimäärät ovat korkeampia kuin vakavien. Huumorissa toistuu jonkin verran samoja teemoja huumorin kohteena. Huumoria luodaan niin oman itsen kuin muidenkin kustannuksella. Helsingin kaupunkiympäristö on Suomessa suosituin kaupunkiorganisaatio Twitterissä. Analyysini osoittaa, että heidän tapansa käyttää erilaisia viestintätapoja eli informatiivisia, yhteisöllisiä ja toimintaan kannustavia, yhdistettynä humoristiseen otteeseen on syy, miksi niin moni seuraa heidän viestintää.
Aineistoni koostui kaupunkiympäristön 156 tviitistä, joista osa oli heidän omiaan ja osa uudelleentviittauksia muiden julkaisuista kuitenkin sisältäen kaupunkiympäristön liittämän kommentin. Tarkastelin aineistoa käyttäen menetelmänäni sisällönanalyysia. Tutkielmaani kuului niin kvalitatiivista kuin kvantitatiivistakin analyysia.
Analyysini pohjalta voi sanoa, että kaupunkiympäristö viestii monipuolisesti – myös huumorin osalta. Suurilta osin viestintä on informaation jakamista. Kuitenkin yhteisöllisyyttä vahvistavat julkaisut ovat keränneet yleisöltä eniten reaktioita. Humorististen julkaisujen keräämät tykkäys-, uudelleentviittaus- ja kommenttimäärät ovat korkeampia kuin vakavien. Huumorissa toistuu jonkin verran samoja teemoja huumorin kohteena. Huumoria luodaan niin oman itsen kuin muidenkin kustannuksella. Helsingin kaupunkiympäristö on Suomessa suosituin kaupunkiorganisaatio Twitterissä. Analyysini osoittaa, että heidän tapansa käyttää erilaisia viestintätapoja eli informatiivisia, yhteisöllisiä ja toimintaan kannustavia, yhdistettynä humoristiseen otteeseen on syy, miksi niin moni seuraa heidän viestintää.