"Oppilaat yksilöinä, opettajat tiimeinä" : Yhteisopettajuus inkluusion keinona
Mykkänen, Annikaisa; Isotupa, Amanda (2020-02-05)
"Oppilaat yksilöinä, opettajat tiimeinä" : Yhteisopettajuus inkluusion keinona
Mykkänen, Annikaisa
Isotupa, Amanda
(05.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040510356
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040510356
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksen sekä varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia ja kokemuksia yhteisopettajuudesta. Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa niistä asioista, joita opettajat näkevät tärkeinä toimivalle ja käyttökelpoiselle yhteisopet- tajuudelle, mitä hyötyä he ajattelevat yhteisopettajuudesta olevan ja mitä haasteita yhteis- opettajuuden käyttöön liittyy. Tutkimuksen tarkoituksena on lisäksi vertailla perusope- tuksen ja varhaiskasvatuksen opettajien vastauksia aiheesta.
Tutkimuksen aineistona käytettiin Päivi Pihlajan ja Marjatta Takalan vuonna 2018 teet- tämän Tuetaan yhdessä -hankkeen yhteydessä kerättyä sähköistä kyselyaineistoa (n=366). Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti (mixed methods) hyödyntäen sekä laadullista että määrällistä lähestymistapaa. Määrällistä aineistoa analysoitiin parametri- siä testejä käyttäen ja laadullista aineistoa analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että opettajat tunnistavat selvästi yhteisopettajuuden tuomat hyödyt oppilaille sekä opettajille. Niin varhaiskasvatuksessa kuin perusopetuksessakin opettajat pystyivät nimeämään yhteisopetuksen toimivuuteen vaikuttavia tekijöitä, kuten myös haasteeksi muodostuneita asioita. Esille nousi mielipiteitä niin eriyttämisestä, ha- vainnoinnista kuin suunnittelustakin. Resurssien riittävyys ja roolijako herätti paljon poh- dintaa.
Tutkimuksen tulosten perusteella yhteisopettajuus hyödyttää tukea tarvitsevien lasten li- säksi taitavia lapsia sekä myös opettajia. Yhteisopettajuus voi parhaimmillaan toimia in- kluusiota tukevana keinona, sillä sen avulla voidaan mahdollistaa kaikkien lasten toimi- minen ja oppiminen yhdessä pitäen kuitenkin huolta tuen tarpeiden huomioimisesta. Yh- teisopettajuuteen liittyvät haasteet voidaan pitkälti ratkaista resurssien oikeanlaisella koh- dentamisella sekä opettajien ennakkoasenteiden muuttamisella.
Tutkimuksen aineistona käytettiin Päivi Pihlajan ja Marjatta Takalan vuonna 2018 teet- tämän Tuetaan yhdessä -hankkeen yhteydessä kerättyä sähköistä kyselyaineistoa (n=366). Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti (mixed methods) hyödyntäen sekä laadullista että määrällistä lähestymistapaa. Määrällistä aineistoa analysoitiin parametri- siä testejä käyttäen ja laadullista aineistoa analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että opettajat tunnistavat selvästi yhteisopettajuuden tuomat hyödyt oppilaille sekä opettajille. Niin varhaiskasvatuksessa kuin perusopetuksessakin opettajat pystyivät nimeämään yhteisopetuksen toimivuuteen vaikuttavia tekijöitä, kuten myös haasteeksi muodostuneita asioita. Esille nousi mielipiteitä niin eriyttämisestä, ha- vainnoinnista kuin suunnittelustakin. Resurssien riittävyys ja roolijako herätti paljon poh- dintaa.
Tutkimuksen tulosten perusteella yhteisopettajuus hyödyttää tukea tarvitsevien lasten li- säksi taitavia lapsia sekä myös opettajia. Yhteisopettajuus voi parhaimmillaan toimia in- kluusiota tukevana keinona, sillä sen avulla voidaan mahdollistaa kaikkien lasten toimi- minen ja oppiminen yhdessä pitäen kuitenkin huolta tuen tarpeiden huomioimisesta. Yh- teisopettajuuteen liittyvät haasteet voidaan pitkälti ratkaista resurssien oikeanlaisella koh- dentamisella sekä opettajien ennakkoasenteiden muuttamisella.