Ruumiinavausten merkitys patologian opetuksessa lääketieteen opiskelijoiden näkökulmasta
Lalli, Erno (2020-03-19)
Ruumiinavausten merkitys patologian opetuksessa lääketieteen opiskelijoiden näkökulmasta
Lalli, Erno
(19.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040810833
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040810833
Tiivistelmä
Turun lääketieteellisen tiedekunnan patologian Tautioppi-kurssilla obduktio- eli ruumiinavausopetusta ei voida tarjota tilanteissa, joissa lääketieteellisestä syystä avattavaa ruumista ei ole tarjolla. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa, miten merkittävänä opiskelijat kokevat obduktio-opetuksen. Tarkoituksena on myös tarjota video-opetusmateriaalia tilanteisiin, joissa perinteinen ruumiinavausopetus ei ole mahdollista.
Opinnäytetyössä kartoitettiin opiskelijoiden näkökulmasta obduktio- ja obduktiovideo-opetuksen merkittävyyttä Webropol-kyselyillä. Kyselyt pidettiin toisen vuosikurssin opiskelijoille ennen syksyllä 2017 alkanutta Tautioppi-kurssia ja sen jälkeen. Kyselyyn vastasi 119 opiskelijaa ennen patologian kurssia ja 98 opiskelijaa kurssin jälkeen. Ennen tässä työssä luotuja videoita käytössä oli muutamia obduktio-opetusvideoita, ja kyselyn perusteella ne koettiin hyödyllisiksi, mutta toisaalta kyselyssä tuli esille myös tarve video-opetuksen tason kehittämiseen.
Ennen kurssia pidetyssä kyselyssä 95 % vastaajista piti obduktio-opetusta hyödyllisenä ja merkittävänä osana lääketieteen opetusta. Kurssin jälkeen 96 % piti obduktio-opetusta hyödyllisenä ja merkittävänä. Obduktiovideo-opetukseen osallistui 94 % kyselyyn vastanneista, ja heistä 73 % piti kyseistä opetusta hyödyllisenä ja merkittävänä osana lääketieteen opetusta. Valtaosa siis koki hyötyvänsä video-obduktioista, mikä tukee kyseisen opetusmenetelmän hyödyntämistä patologian opetuksessa jatkossakin. Video-obduktioihin osallistuneista 17 % ei kokenut hyötyvänsä opetuksesta.
Obduktiovideoita kuvattiin yhteensä viisi. Videoiden editoinnilla pyrittiin helpottamaan elimien ja löydöksien hahmottamista. Jokaisen videon rinnalle luotiin Microsoft Word -tiedosto, joka sisältää avauskertomuksen, ja Microsoft PowerPoint -tiedosto, jonka diojen järjestyksen mukaisesti obduktiovideo-opetus on tarkoitus pitää. PowerPoint-tiedostossa painopiste on potilaan esitietojen sekä mikroskopianäytteiden esittelyssä.
Dioihin integroitiin myös opiskelijoita aktivoivia kysymyksiä. Videot editoitiin selkeyden vuoksi noudattamaan avauskertomusten mukaista järjestystä. Video-opetuksessa on tarkoitus käsitellä, kuinka esitietojen ja avauksessa esiintyneiden löydösten perusteella päästään kuolinsyypäätelmiin. Perinteisessä obduktio-opetuksessa painopiste on makroskooppisessa tarkastelussa.
Opinnäytetyössä kartoitettiin opiskelijoiden näkökulmasta obduktio- ja obduktiovideo-opetuksen merkittävyyttä Webropol-kyselyillä. Kyselyt pidettiin toisen vuosikurssin opiskelijoille ennen syksyllä 2017 alkanutta Tautioppi-kurssia ja sen jälkeen. Kyselyyn vastasi 119 opiskelijaa ennen patologian kurssia ja 98 opiskelijaa kurssin jälkeen. Ennen tässä työssä luotuja videoita käytössä oli muutamia obduktio-opetusvideoita, ja kyselyn perusteella ne koettiin hyödyllisiksi, mutta toisaalta kyselyssä tuli esille myös tarve video-opetuksen tason kehittämiseen.
Ennen kurssia pidetyssä kyselyssä 95 % vastaajista piti obduktio-opetusta hyödyllisenä ja merkittävänä osana lääketieteen opetusta. Kurssin jälkeen 96 % piti obduktio-opetusta hyödyllisenä ja merkittävänä. Obduktiovideo-opetukseen osallistui 94 % kyselyyn vastanneista, ja heistä 73 % piti kyseistä opetusta hyödyllisenä ja merkittävänä osana lääketieteen opetusta. Valtaosa siis koki hyötyvänsä video-obduktioista, mikä tukee kyseisen opetusmenetelmän hyödyntämistä patologian opetuksessa jatkossakin. Video-obduktioihin osallistuneista 17 % ei kokenut hyötyvänsä opetuksesta.
Obduktiovideoita kuvattiin yhteensä viisi. Videoiden editoinnilla pyrittiin helpottamaan elimien ja löydöksien hahmottamista. Jokaisen videon rinnalle luotiin Microsoft Word -tiedosto, joka sisältää avauskertomuksen, ja Microsoft PowerPoint -tiedosto, jonka diojen järjestyksen mukaisesti obduktiovideo-opetus on tarkoitus pitää. PowerPoint-tiedostossa painopiste on potilaan esitietojen sekä mikroskopianäytteiden esittelyssä.
Dioihin integroitiin myös opiskelijoita aktivoivia kysymyksiä. Videot editoitiin selkeyden vuoksi noudattamaan avauskertomusten mukaista järjestystä. Video-opetuksessa on tarkoitus käsitellä, kuinka esitietojen ja avauksessa esiintyneiden löydösten perusteella päästään kuolinsyypäätelmiin. Perinteisessä obduktio-opetuksessa painopiste on makroskooppisessa tarkastelussa.