dc.contributor.author | Tiermas, Neea | |
dc.contributor.author | Tiihonen, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2020-04-15T21:01:17Z | |
dc.date.available | 2020-04-15T21:01:17Z | |
dc.date.issued | 2020-03-26 | |
dc.identifier.uri | https://www.utupub.fi/handle/10024/149336 | |
dc.description.abstract | Musiikki on valtavan suuri osa elämäämme koko elämän ajan ja jo ennen syntymää. Sen avulla voi muun muassa rauhoittua, keskittyä, liikkua ja oppia. Musiikki luo ja pitää sisällään monenlaisia merkityksiä, joita kannamme jatkuvasti mukanamme. Musiikki on tärkeä tunteisiin vaikuttava kanava, joka koskettaa eri tavoin jokaista ihmistä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä musiikin käytöstä musiikintuntien ulkopuolella opetus- ja oppimistilanteissa. Musiikin käyttöä ei ole tutkittu paljoa opettajien näkökulmasta, mikä teki mielestämme aiheesta mielenkiintoisen sekä ajankohtaisen muuttuvien opetustapojen maailmassa. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden kautta keväällä 2019 ja haastateltavia oli yhteensä kuusi. Tutkimusmenetelmänä toimi fenomenografia.
Tutkimuksemme teoriaosuudessa kuvaamme aiemmin tekemämme kandidaatintutkielman yhteydessä esille nousseita näkökulmia musiikin yhteydestä oppimiseen, kasvuun ja kehitykseen sekä kognitiivisella, emotionaalisella että fyysisellä alueella. Nämä näkökulmat vaikuttivat tutkimus- ja haastattelukysymystemme laatimiseen. Tutkimuskysymyksemme käsittelivät musiikin käyttöön ja sen valintaan liittyviä tekijöitä, musiikin käytön yhteyksiä oppilaisiin sekä musiikin käytön määrään ja tarpeellisuuteen nyt ja tulevaisuudessa liittyviä käsityksiä. Teoriaosuudessa kuvaamme lisäksi musiikin merkitystä ihmisen jokapäiväisessä elämässä sekä syvennymme viimeaikaisiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Lähteinä on käytetty monipuolisesti kasvatustieteen sekä musiikin teoksia, artikkeleita ja tutkimuksia Suomesta ja muualta maailmalta.
Tutkimuksen tuloksista on nähtävissä luokanopettajien positiivinen suhtautuminen musiikin käyttöä kohtaan opetuksessa. Musiikilla nähtiin olevan monia erilaisia hyötyjä, kuten luokan ilmapiirin parantuminen, oppiminen, tarkkaavaisuuden suuntaamisen helpottuminen sekä itsevarmuuden lisääntyminen. Musiikkia ajateltiin kuitenkin käytettävän liian vähän, ja tulosten mukaan sen hyödyt pitäisi saada laajempaan tietoisuuteen, sillä musiikilla on vielä paljon annettavaa opetukseen ja oppimiseen. | |
dc.description.abstract | Music is an immense part of our lives throughout our lifespan and even before birth. It helps us to, for example, relax, concentrate, move and learn. Music creates and withholds various meanings that we continuously carry along. Music is an important channel in affecting emotions and it touches every person in a different way.
The purpose of this study was to determine class teachers’ perceptions on using music outside music lessons in teaching and studying situations. The use of music is little studied from teachers’ point of view, which made this matter interesting and current to us in a world of changing ways of teaching. The research data of this study was collected through thematic interviews in spring 2019 and there were six interviewees. Phenomenography was used as a research method.
In the theoretical part of our study we depict, as they have come forth in our bachelor’s thesis, the connection of music to the growth, learning and development of children in cognitive, emotional and physical areas. These points of view affected our research and interview questions. Our research questions consider the factors that affect the use and choices of music, the connections between music and students and the amount and necessity of using music in the present and in future. In the theoretical part of our study we concentrate on depicting the meaning of music in everyday life and go into the latest national core curriculum in basic education. As references we have used several books, articles and researches in educational sciences and music both from Finland and elsewhere in the world.
The results of this study show the positive attitude of class teachers towards the use of music in education. Music was considered to hold many benefits, such as improvement in the atmosphere of the class, learning, facilitation of attentiveness and improvement of self-confidence. Still, it was clear that music isn’t being used enough. According to the results its benefits should be brought into wider knowledge whereas music has yet a lot to give to teaching and learning. | |
dc.format.extent | 95 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | fi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | |
dc.title | Luokanopettajien käsityksiä musiikin käytöstä musiikintuntien ulkopuolella opetus- ja oppimistilanteissa | |
dc.type.ontasot | fi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis| | |
dc.rights.accessrights | avoin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe2020041516644 | |
dc.contributor.faculty | fi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education| | |
dc.contributor.studysubject | fi=Kasvatustiede, OKL Rauma|en=Educational Sc.(Dep.of Teacher Education in Rauma)| | |
dc.contributor.department | fi=Opettajankoulutuslaitos|en=Department of Teacher Education| | |