LUONTO- JA HAHMOKUVAUS JOE HISAISHIN ELOKUVAMUSIIKISSA: TUULEN LAAKSON NAUSICAÄ JA PRINSESSA MONONOKE
Toivomäki, Sheri (2020-04-02)
LUONTO- JA HAHMOKUVAUS JOE HISAISHIN ELOKUVAMUSIIKISSA: TUULEN LAAKSON NAUSICAÄ JA PRINSESSA MONONOKE
Toivomäki, Sheri
(02.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042019280
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042019280
Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee japanilaissäveltäjä Joe Hisaishin musiikillisia keinoja kuvata luontoa sekä henkilöhahmoja ohjaaja Hayao Miyazakin elokuvissa Tuulen Laakson Nausicaä sekä Prinsessa Mononoke. Tutkimusmenetelmä on aineistolähtöinen audiovisuaalinen analyysi, ja tutkimuksessa on käytetty länsimaisia elokuva-analyysin keinoja tarkastellessa elokuvan audiovisuaalista materiaalia. Lisäksi tutkimuksessa on nojattu erityisesti kulttuurintutkimuksen eri muotoihin. Tutkimus perustuu elokuvamusiikin tutkimuksen puolelta erityisesti Claudia Gorbmanin sekä Anahid Kassabianin teorioihin ja animetutkimuksen puolelta Susan J. Napierin sekä Tze-Yue G. Hunin tutkimuksiin.
Alakysymysten kautta tutkimus tarkastelee myös elokuvissa esiintyviä musiikillisia teemoja sekä sitä, miten esiintyvät teemat välittävät eri henkilöhahmojen luonnetta tai luontosuhdetta kuulija-katsojalle. Tutkimuksessa käsitellään musiikillisten teemojen suhdetta toisiinsa ja nähtävään kuvaraitaan. Tutkimuksessa esitetään, kuinka musiikin kautta luonnosta esitetään erilaisia puolia; näytetään sekä luonnon lempeys osana ihmisyyden perustaa ja toisaalta luonnon raivo ihmisen luonnon tuhoamistoimia kohtaan. Luonto esitetään toisaalta myös mystisenä ja vieraannuttavana viittauksena ihmisten erkaantumiseen luonnosta. Elokuvien päähenkilöt esitetään luontosuhteiltaan positiivisesti poikkeavina; hahmojen erityisyys näkyy selvänä jo elokuvien alusta asti hahmoihin liitetyn musiikin kautta.
Tutkimuksen kohteena olevat elokuvat ja niiden musiikki ilmaisee kahtiajakoisuuden, jolla luontoon edelleen suhtaudutaan. Tutkimus asettuu elokuvamusiikin tutkimuksen jatkumoon ja erityisesti osaksi japanilaisen animaatioelokuvan tutkimusta.
Alakysymysten kautta tutkimus tarkastelee myös elokuvissa esiintyviä musiikillisia teemoja sekä sitä, miten esiintyvät teemat välittävät eri henkilöhahmojen luonnetta tai luontosuhdetta kuulija-katsojalle. Tutkimuksessa käsitellään musiikillisten teemojen suhdetta toisiinsa ja nähtävään kuvaraitaan. Tutkimuksessa esitetään, kuinka musiikin kautta luonnosta esitetään erilaisia puolia; näytetään sekä luonnon lempeys osana ihmisyyden perustaa ja toisaalta luonnon raivo ihmisen luonnon tuhoamistoimia kohtaan. Luonto esitetään toisaalta myös mystisenä ja vieraannuttavana viittauksena ihmisten erkaantumiseen luonnosta. Elokuvien päähenkilöt esitetään luontosuhteiltaan positiivisesti poikkeavina; hahmojen erityisyys näkyy selvänä jo elokuvien alusta asti hahmoihin liitetyn musiikin kautta.
Tutkimuksen kohteena olevat elokuvat ja niiden musiikki ilmaisee kahtiajakoisuuden, jolla luontoon edelleen suhtaudutaan. Tutkimus asettuu elokuvamusiikin tutkimuksen jatkumoon ja erityisesti osaksi japanilaisen animaatioelokuvan tutkimusta.