Kaavat kuosiin -oppimateriaalin valmistaminen toimintatutkimuksena
Lehto, Laura; Lehtonen, Henriikka (2020-03-02)
Kaavat kuosiin -oppimateriaalin valmistaminen toimintatutkimuksena
Lehto, Laura
Lehtonen, Henriikka
(02.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042722540
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042722540
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on valmistaa vaatetusalan opiskelijoiden ja harrastajien
itsenäiseen käyttöön kaavoituksen oppimateriaali, Kaavat kuosiin. Tutkimuksen
tavoitteena on luoda helppokäyttöinen oppimateriaali, sillä sellaista ei ole tällä hetkellä
yleisesti saatavilla.
Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä toimintatutkimusta ja käsityön
tutkivan tuottamisen menetelmää. Tutkimuksessa yhdistettiin kahta
tutkimusmenetelmää vastaamaan tutkimuksen tarkoitusta ja tavoitteita
mahdollisimman hyvin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin toimintatutkimuksen kolmen syklin aikana.
Ensimmäisen syklin jälkeen valmistettavalle oppimateriaalille laadittiin laatuehdot,
jotka määrittivät oppimateriaalin pedagogista sisältöä, esteettömyyttä ja käytettävyyttä.
Laatuehtojen toteutuminen testattiin tutkimuksen toisessa ja kolmannessa syklissä.
Valmistettu Kaavat kuosiin –oppimateriaali saavutti sille asetetut laatuehdot.
Opiskelijat pystyivät käyttämään oppimateriaalia itsenäisesti, mikä varmistettiin
observoinnin keinoin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta: vaatteiden kaavoituksen oppimateriaali voidaan
valmistaa kasvatustieteellisin sekä erityisesti käsityökasvatuksen tutkimusmenetelmin,
että näitä yhdistämällä. Tutkimuksen aikana valmistettu oppimateriaali tuli yleiseen
käyttöön Internetiin ja tutkimuskohteena toimineeseen oppilaitokseen.
itsenäiseen käyttöön kaavoituksen oppimateriaali, Kaavat kuosiin. Tutkimuksen
tavoitteena on luoda helppokäyttöinen oppimateriaali, sillä sellaista ei ole tällä hetkellä
yleisesti saatavilla.
Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä toimintatutkimusta ja käsityön
tutkivan tuottamisen menetelmää. Tutkimuksessa yhdistettiin kahta
tutkimusmenetelmää vastaamaan tutkimuksen tarkoitusta ja tavoitteita
mahdollisimman hyvin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin toimintatutkimuksen kolmen syklin aikana.
Ensimmäisen syklin jälkeen valmistettavalle oppimateriaalille laadittiin laatuehdot,
jotka määrittivät oppimateriaalin pedagogista sisältöä, esteettömyyttä ja käytettävyyttä.
Laatuehtojen toteutuminen testattiin tutkimuksen toisessa ja kolmannessa syklissä.
Valmistettu Kaavat kuosiin –oppimateriaali saavutti sille asetetut laatuehdot.
Opiskelijat pystyivät käyttämään oppimateriaalia itsenäisesti, mikä varmistettiin
observoinnin keinoin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta: vaatteiden kaavoituksen oppimateriaali voidaan
valmistaa kasvatustieteellisin sekä erityisesti käsityökasvatuksen tutkimusmenetelmin,
että näitä yhdistämällä. Tutkimuksen aikana valmistettu oppimateriaali tuli yleiseen
käyttöön Internetiin ja tutkimuskohteena toimineeseen oppilaitokseen.