HELLO - BYE BYE! : Kommunikatiiviset ja toiminnalliset opetusmenetelmät varhennetussa englanninopetuksessa 1. luokalla.
Kallio, Jonna; Koskenoja, Noora (2020-04-09)
HELLO - BYE BYE! : Kommunikatiiviset ja toiminnalliset opetusmenetelmät varhennetussa englanninopetuksessa 1. luokalla.
Kallio, Jonna
Koskenoja, Noora
(09.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042822745
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042822745
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkimuksessa kerättiin tietoa erilaisista kommunikatiivisista ja toiminnallisista opetusmenetelmistä, joita opettajat käyttävät varhennetussa eng- lanninopetuksessa 1. luokalla. Lisäksi selvitettiin, mitä tavoitteita opettajat pitävät tärkeinä suunnitellessaan varhennettuja kieltentunteja sekä onko oppimisympä- ristöllä vaikutusta opetusmenetelmän valintaan.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin havainnoimalla oppitun- teja ja haastattelemalla opettajia. Videoaineisto analysoitiin hyödyntämällä teo- rialähtöistä sisällönanalyysiä, jossa teoriapohjana toimi Huttusen (2003) viisi kommunikatiivisen oppitunnin periaatetta, jota sovellettiin alakoulukontekstiin. Vi- deoaineisto vastasi kahteen ensimmäiseen tutkimuskysymykseen. Haastattelu- aineiston pohjalta saatiin vastauksia kolmanteen tutkimuskysymykseen.
Tulokset osoittivat, että 1. luokan varhennetuilla englannintunneilla kommunika- tiivisia opetusmenetelmiä käytettiin huomattavasti vähemmän kuin toiminnallisia opetusmenetelmiä. Huttusen (2003) viidestä kommunikatiivisen oppitunnin peri- aatteesta toteutuivat 1. osallistumisen periaate, 2. sitoutumisen periaate sekä 3. vastavuoroisuuden periaate. Toiminnallisista opetusmenetelmistä eniten käy- tössä olivat pelit, sitten laulut, leikit, draama ja sadut.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin havainnoimalla oppitun- teja ja haastattelemalla opettajia. Videoaineisto analysoitiin hyödyntämällä teo- rialähtöistä sisällönanalyysiä, jossa teoriapohjana toimi Huttusen (2003) viisi kommunikatiivisen oppitunnin periaatetta, jota sovellettiin alakoulukontekstiin. Vi- deoaineisto vastasi kahteen ensimmäiseen tutkimuskysymykseen. Haastattelu- aineiston pohjalta saatiin vastauksia kolmanteen tutkimuskysymykseen.
Tulokset osoittivat, että 1. luokan varhennetuilla englannintunneilla kommunika- tiivisia opetusmenetelmiä käytettiin huomattavasti vähemmän kuin toiminnallisia opetusmenetelmiä. Huttusen (2003) viidestä kommunikatiivisen oppitunnin peri- aatteesta toteutuivat 1. osallistumisen periaate, 2. sitoutumisen periaate sekä 3. vastavuoroisuuden periaate. Toiminnallisista opetusmenetelmistä eniten käy- tössä olivat pelit, sitten laulut, leikit, draama ja sadut.