"Sitähän täällä tehään koko ajan" : Tunnekasvatusta esi- ja alkuopetuksen arjessa
Tuhkasaari, Mira (2020-04-20)
"Sitähän täällä tehään koko ajan" : Tunnekasvatusta esi- ja alkuopetuksen arjessa
Tuhkasaari, Mira
(20.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050725604
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050725604
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä esi- ja alkuopetuksen opettajat ajattelevat tunnekasvatuksesta, miten ja milloin tunnekasvatusta toteutetaan esi- ja alkuopetuksen arjessa sekä minkälaisen merkityksen esi- ja alkuopetuksen opettajat antavat kodin kanssa tehtävälle yhteistyölle tunnekasvatukseen liittyen. Tutkimuksen teoriaosassa on avattu muun muassa tunteen, tunneälyn, tunnekasvatuksen sekä kodin kanssa tehtävän yhteistyön käsitteitä. Lisäksi esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden sisältöä liittyen tunteisiin tai tunnetaitoihin on käsitelty. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että tunteisiin liittyviin asioihin voidaan vaikuttaa ja vaikuttamisella on nähty olevan hyötyä.
Luonteeltaan tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, ja siihen haastateltiin yhteensä kuutta esi- ja alkuopetuksen opettajaa läntisestä Suomesta vuoden 2019 aikana. Aineisto kerättiin käyttäen teemahaastattelua ja se analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan opettajat pitivät tunnekasvatusta tärkeänä. Opettajat toteuttivat tunnekasvatusta päivittäin monin tavoin sekä suunnitelmallisesti että tarvittaessa. Alkuopetuksessa tunnekasvatuksen nähtiin olevan monessa oppiaineessa mukana. Lisäksi opettajat pitivät tunnekasvatukseen liittyvää yhteistyötä kodin kanssa tärkeänä. Tunnekasvatuksen pitäminen tärkeänä voidaan nähdä nostavan tunnekasvatuksen roolin merkittäväksi esi- ja alkuopetuksen arjessa. Tunneälyn taitojen voidaan havaita liittyvän sekä tunnekasvatukseen että tunnekasvatuksen toteuttamiseen. Lisäksi yhteistyön merkityksen tärkeänä pitäminen nostaa sen merkitystä tunnekasvatuksessa. Tutkimuksen hyötynä voidaan nähdä olevan se, että opettajat saavat tietoa tunnekasvatuksen toteuttamiseen ja sen kehittämiseen. Lisäksi kodin kanssa tehtävän yhteistyön merkitystä ja toteuttamisen tapoja tuotiin esille, mikä voikin edesauttaa yhteistyön toteuttamista sekä sen kehittämistä entistä toimivammaksi.
Luonteeltaan tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, ja siihen haastateltiin yhteensä kuutta esi- ja alkuopetuksen opettajaa läntisestä Suomesta vuoden 2019 aikana. Aineisto kerättiin käyttäen teemahaastattelua ja se analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan opettajat pitivät tunnekasvatusta tärkeänä. Opettajat toteuttivat tunnekasvatusta päivittäin monin tavoin sekä suunnitelmallisesti että tarvittaessa. Alkuopetuksessa tunnekasvatuksen nähtiin olevan monessa oppiaineessa mukana. Lisäksi opettajat pitivät tunnekasvatukseen liittyvää yhteistyötä kodin kanssa tärkeänä. Tunnekasvatuksen pitäminen tärkeänä voidaan nähdä nostavan tunnekasvatuksen roolin merkittäväksi esi- ja alkuopetuksen arjessa. Tunneälyn taitojen voidaan havaita liittyvän sekä tunnekasvatukseen että tunnekasvatuksen toteuttamiseen. Lisäksi yhteistyön merkityksen tärkeänä pitäminen nostaa sen merkitystä tunnekasvatuksessa. Tutkimuksen hyötynä voidaan nähdä olevan se, että opettajat saavat tietoa tunnekasvatuksen toteuttamiseen ja sen kehittämiseen. Lisäksi kodin kanssa tehtävän yhteistyön merkitystä ja toteuttamisen tapoja tuotiin esille, mikä voikin edesauttaa yhteistyön toteuttamista sekä sen kehittämistä entistä toimivammaksi.