Sarjakuvakarhuja ja kaasunaamareita – Visuaalisen retoriikan rakentuminen #meiwithhongkong-protestimeemeissä
Maunuaho, Nina (2020-05-11)
Sarjakuvakarhuja ja kaasunaamareita – Visuaalisen retoriikan rakentuminen #meiwithhongkong-protestimeemeissä
Maunuaho, Nina
(11.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061242916
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061242916
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen Hongkongin vuoden 2019 mielenosoitusten yhteydessä ilmenneen #meiwithhongkong-meemikampanjan meemejä ja niiden visuaalista retoriikkaa. Erityisesti aion keskittyä intertekstuaalisuuden ja symboliikan osuuteen meemien visuaalisen retoriikan rakentumisessa. Meemit ovat keskeinen esimerkki poliittisen visuaalisen retoriikan käytöstä nykyajan sosiaalisissa liikkeissä, minkä vuoksi niiden argumentaatiota on tärkeää tutkia.
Tutkielmassani aion tarkastella meemien semioottisia piirteitä ja niiden yhteyttä meemien argumentaatioon Charles S. Peircen merkkiteoriaan pohjautuen. Aineistona käytän viittä Reddit-keskustelupalstalla, Imgur-kuvapalvelussa ja Twitterissä julkaistua meemiä, joita analysoin lähiluvun keinoin. Selvitän siis, miten symboleja käytetään visuaalisen retoriikan rakentamiseen meemeissä, ja miten intertekstuaalisuus edelleen rakentaa meemien argumentaatiota. Analysoin myös meemien keskeisiä retorisia argumentteja ja pyrin selvittämään, voidaanko meemien visuaalista argumentaatiota tutkimalla vetää yleisiä johtopäätöksiä visuaalisen retoriikan rakentumisesta poliittisissa liikkeissä.
Tutkielmastani ilmenee, että #meiwithhongkong-kampanjan meemit ovat täynnä visuaalisia argumentteja. Argumenttien tulkinnassa yleisön merkitys korostuu, sillä ilman lähettäjän ja vastaanottajan yhteistä tietämystä meemin tulkinta jää vajavaiseksi. Meemikampanjassa käytetäänkin sellaista symboliikkaa, joka avautuu nimenomaan kampanjan kontekstin tuntevalle yleisölle, ja intertekstuaalisia viittauksia käytetään meemeissä pääasiassa symbolien tulkinnan tukena. Tutkielmasta käy myös ilmi, että meemien esittämät argumentit heijastelevat vallitsevaa poliittista tilannetta Hongkongissa, ja kertovat siitä, millä keinoin ruohonjuuritason poliittinen aktivismi siellä toimii. Tutkielma antaa kuitenkin vastauksia pelkästään siihen, miten tietyssä kontekstissa toimiva meemikampanja toimii rajoitetulle yleisölle, eikä tämän tutkimuksen aineistosta vedetyistä johtopäätöksistä voi tehdä yleistyksiä muunlaisien meemikampanjoiden toiminnasta.
Tutkielmassani aion tarkastella meemien semioottisia piirteitä ja niiden yhteyttä meemien argumentaatioon Charles S. Peircen merkkiteoriaan pohjautuen. Aineistona käytän viittä Reddit-keskustelupalstalla, Imgur-kuvapalvelussa ja Twitterissä julkaistua meemiä, joita analysoin lähiluvun keinoin. Selvitän siis, miten symboleja käytetään visuaalisen retoriikan rakentamiseen meemeissä, ja miten intertekstuaalisuus edelleen rakentaa meemien argumentaatiota. Analysoin myös meemien keskeisiä retorisia argumentteja ja pyrin selvittämään, voidaanko meemien visuaalista argumentaatiota tutkimalla vetää yleisiä johtopäätöksiä visuaalisen retoriikan rakentumisesta poliittisissa liikkeissä.
Tutkielmastani ilmenee, että #meiwithhongkong-kampanjan meemit ovat täynnä visuaalisia argumentteja. Argumenttien tulkinnassa yleisön merkitys korostuu, sillä ilman lähettäjän ja vastaanottajan yhteistä tietämystä meemin tulkinta jää vajavaiseksi. Meemikampanjassa käytetäänkin sellaista symboliikkaa, joka avautuu nimenomaan kampanjan kontekstin tuntevalle yleisölle, ja intertekstuaalisia viittauksia käytetään meemeissä pääasiassa symbolien tulkinnan tukena. Tutkielmasta käy myös ilmi, että meemien esittämät argumentit heijastelevat vallitsevaa poliittista tilannetta Hongkongissa, ja kertovat siitä, millä keinoin ruohonjuuritason poliittinen aktivismi siellä toimii. Tutkielma antaa kuitenkin vastauksia pelkästään siihen, miten tietyssä kontekstissa toimiva meemikampanja toimii rajoitetulle yleisölle, eikä tämän tutkimuksen aineistosta vedetyistä johtopäätöksistä voi tehdä yleistyksiä muunlaisien meemikampanjoiden toiminnasta.