Farmasiaopiskelijoiden asiantuntijuuden kehittyminen ensimmäisen opiskeluvuoden aikana
Liippala, Vera (2020-04-29)
Farmasiaopiskelijoiden asiantuntijuuden kehittyminen ensimmäisen opiskeluvuoden aikana
Liippala, Vera
(29.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061744831
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061744831
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -työssä tutkittiin farmasiaopiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymistä ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Tutkimuksen kohteena olivat Helsingin yliopiston ensimmäisen vuoden farmasiaopiskelijat (N=148). Seurantatutkimuksessa kerättiin samoilta vastaajilta kahdesti farmaseuttista käsitteellistä ymmärrystä mittaava määrällinen ja määrälliseksi muokattu laadullinen aineisto. Lisäksi heiltä kerättiin kerran farmaseuttista tietokäsitystä mittaava määrällinen aineisto. Tulokseksi saatiin, että uusien opiskelijoiden osaamistaso syksyn alussa oli keskinkertainen ja opiskelijoiden asiantuntijuus kehittyi merkittävästi ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Opiskelijat, jotka pärjäsivät opintojen ensimmäisellä peruskurssilla hyvin, etenivät opinnoissaan hyvin. Opiskelijoiden farmaseuttinen osaaminen kehittyi alkumittauksen ja viivästetyn mittauksen välillä merkitsevästi. Opiskelijat kokivat farmaseuttisen tutkimustiedon pääasiassa hyvin luotettavana. Heidän käsityksillään farmaseuttisen tiedon luotettavuudesta oli yhteys käsitteelliseen ymmärrykseen etenkin lukuvuoden alkupuolella, mutta yhteyttä ei ollut enää lukuvuoden lopussa. Ne opiskelijat, jotka suhtautuivat farmaseuttiseen tutkimustietoon luottavaisesti, ymmärsivät useammin tutkimustiedon olevan muuttuvaa. Tuloksia voi hyödyntää opintojen suunnittelussa, opinnoista putoamisvaarassa olevien opiskelijoiden havaitsemisessa ja yliopisto-opettajien koulutuksessa.