Inklusiivinen varhaiskasvatus : Varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä kaikille yhteisestä päiväkodista
Meriluoto, Teemu (2020-05-18)
Inklusiivinen varhaiskasvatus : Varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä kaikille yhteisestä päiväkodista
Meriluoto, Teemu
(18.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845066
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845066
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on varhaiskasvatuksen työntekijöiden asennoituminen integraatioon ja inkluusioon eli kaikille yhteiseen päiväkotiin. Tutkielma suoritettiin päiväkodeissa Varsinais-Suomen alueella teemahaastatteluin. Haastatteluihin osallistui viisitoista (n=15) 3–5-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksen päivähoitoryhmissä työskentelevää varhaiskasvatuksen työntekijää.
Tutkielman empiirisestä aineistosta muodostettiin fenomenografisen analyysiprosessin avulla kysymyskohtaisesti kategorioita, joita yhdistelemällä tutkimustulokseksi saatiin erilaisia varhaiskasvattajatyyppejä. Näitä olivat integraatioon myönteisesti, neutraalisti ja kielteisesti asennoituvat varhaiskasvattajatyypit, sekä inkluusioon myönteisesti neutraalisti ja kielteisesti asennoituvat varhaiskasvattajatyypit.
Tutkielmassa tarkasteltiin myös varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä integraation ja inkluusion edellytyksistä, jotka määrittelivät niitä varhaiskasvatuksen reunaehtoja, joiden pohjalta varhaiskasvatuksen työntekijät pyrkivät toteuttamaan integraation ja inkluusion ideologiaan perustuvaa kasvatus- ja opetustyötä.
Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen työntekijöiden asennoitumista integraatioon ja inkluusioon määrittelivät ilmiön käsitteiden ymmärtäminen, inkluusion arvoihin ja ideologiaan sitoutuminen sekä päiväkotien toimintakulttuuri. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemukset, päivähoitoryhmän tiimin, työyhteisön ja päiväkodin johtajan tuki ovat avainasemassa, kun päiväkodeissa aletaan toteuttamaan integraatioon ja inkluusioon perustuvaa varhaiskasvatusta.
Tutkielman empiirisestä aineistosta muodostettiin fenomenografisen analyysiprosessin avulla kysymyskohtaisesti kategorioita, joita yhdistelemällä tutkimustulokseksi saatiin erilaisia varhaiskasvattajatyyppejä. Näitä olivat integraatioon myönteisesti, neutraalisti ja kielteisesti asennoituvat varhaiskasvattajatyypit, sekä inkluusioon myönteisesti neutraalisti ja kielteisesti asennoituvat varhaiskasvattajatyypit.
Tutkielmassa tarkasteltiin myös varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä integraation ja inkluusion edellytyksistä, jotka määrittelivät niitä varhaiskasvatuksen reunaehtoja, joiden pohjalta varhaiskasvatuksen työntekijät pyrkivät toteuttamaan integraation ja inkluusion ideologiaan perustuvaa kasvatus- ja opetustyötä.
Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen työntekijöiden asennoitumista integraatioon ja inkluusioon määrittelivät ilmiön käsitteiden ymmärtäminen, inkluusion arvoihin ja ideologiaan sitoutuminen sekä päiväkotien toimintakulttuuri. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemukset, päivähoitoryhmän tiimin, työyhteisön ja päiväkodin johtajan tuki ovat avainasemassa, kun päiväkodeissa aletaan toteuttamaan integraatioon ja inkluusioon perustuvaa varhaiskasvatusta.