Näytä suppeat kuvailutiedot

Kenen historiaa oppikirjat kertovat? : Monikulttuurisuuden ilmeneminen alakoulun 6.-luokan historian oppikirjoissa

Koskela, Essi (2020-05-04)

dc.contributor.authorKoskela, Essi
dc.date.accessioned2020-06-22T21:01:00Z
dc.date.available2020-06-22T21:01:00Z
dc.date.issued2020-05-04
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/149846
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkittiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin, miten monikulttuurisuus ilmenee kuudennen luokan historian oppikirjoissa. Tutkittaviksi oppikirjoiksi valikoitui Otavan Forum 6 (2016), SanomaPro:n Ritari 6 (2016) ja Edukustannuksen Mennyt III (2018). Monikulttuurisuuden ilmenemistä havainnoitiin neljän monikulttuurisuuden osa-alueen avulla: kansallisuus, kieli, uskonto ja sosiaaliluokka. Tässä tutkimuksessa oppikirjat jaettiin analyysiyksiköihin, jotka lajiteltiin monikulttuurisuuden osa-alueisiin, joiden avulla sisällönanalyysiä suoritettiin. Historian oppikirjoista etsittiin vastauksia kahteen tutkimuskysymykseen: Millä tavalla ja missä määrin monikulttuurisuuden osa-alueet ilmenevät valituissa historian oppikirjoissa? Millaisissa kulttuurien kohtaamisissa monikulttuurisuutta ilmenee valituissa historian oppikirjoissa? Samalla pohdittiin kenen historiaa oppikirjat kertovat, ja kenen näkökulmasta kulttuurien kohtaamisista kerrotaan. Monikulttuurisuuden osa-alueiden avulla tutkittiin kulttuurien kohtaamista ja siten myös monikulttuurisuutta. Kulttuurien kohtaamista edustavista kappaleista tarkasteltiin millaisesta monikulttuurisuudesta ne kertovat sekä ilmeneekö niissä asenteellisuutta. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että valittujen historian oppikirjojen kappaleissa ilmenee melko tiiviisti monikulttuurisuutta, mutta laadullisesti tarkasteltuna monikulttuurisuuden käsittely jää vajavaiseksi. Valituissa oppikirjoissa monikulttuurisuuden osa-alueista sosiaaliluokkaa ilmeni kaikkein eniten ja kieli -osa-aluetta vähiten. Eurooppalaiset kristityt yläluokkaan kuuluvat ihmiset ovat historian oppikirjoissa pääosassa. Suomen sekä Euroopan ulkopuolisten kansojen historiaa tarkastellaan eurooppalais-kristitystä näkökulmasta. Monikulttuurisuutta ilmenee eniten kulttuurien kohtaamisten kautta, esimerkiksi valloitusretkien ja kaupankäynnin yhteydessä. Monikulttuuristumista enemmän oppikirjoissa kuvaillaan kulttuurien sulautumista. Asenteellisuuksia ilmenee oppikirjoissa melko vähän, ainoastaan puhuttaessa suomalaisista talonpojista ja venäläisitä kasakoista.
dc.format.extent60
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectmonikulttuurisuus, kulttuurien kohtaaminen, historia, oppikirja, oppimateriaali
dc.titleKenen historiaa oppikirjat kertovat? : Monikulttuurisuuden ilmeneminen alakoulun 6.-luokan historian oppikirjoissa
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightsavoin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2020062245292
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede, luokanopett., OKL Turku|en=Educational Sciences, Primary Education|
dc.contributor.departmentfi=Opettajankoulutuslaitos|en=Department of Teacher Education|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot