”Tuntu silt et nyt mä saan tän käytyy läpi” : Ammatilliseen koulutukseen kiinnittyminen ja nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen Nuorten aikuisten osaamisohjelman kontekstissa
Miettinen, Nea (2020-05-22)
”Tuntu silt et nyt mä saan tän käytyy läpi” : Ammatilliseen koulutukseen kiinnittyminen ja nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen Nuorten aikuisten osaamisohjelman kontekstissa
Miettinen, Nea
(22.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946127
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946127
Tiivistelmä
Huoli nuorisotyöttömyydestä ja nuorten syrjäytymisessä on ollut paljon esillä julkisuudessa viimeisen vuosikymmenen aikana. Erityistä huolta ovat herättäneet ne nuoret, jotka ovat kaiken työelämän ja koulutuksen ulkopuolella. Nuorten kouluttamiseksi ja työllistämiseksi on toteutettu lukuisia toimenpiteitä ja hankkeita. Niistä näkyvimpiä oli vuonna 2013 käynnistetty nuorisotakuu, jonka tavoitteena oli erilaisin toimenpitein tukea nuorten kouluttautumista ja työelämään siirtymistä. Osana nuorisotakuuta toteutettiin nuorten aikuisten osaamisohjelma (NAO), jonka puitteissa perustettiin toisen asteen koulutuksia niille 20-29- vuotiaille, joilta se puuttuu. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutustua ammatilliseen koulutukseen kiinnittymiseen vaikuttaviin tekijöihin sekä tutkia toisen asteen koulutusten ja erityisesti NAO-koulutusten roolia nuorten syrjäytymisen ehkäisemisessä.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea NAO-opettajaa ja kuutta NAO-koulutuksesta valmistunutta nuorta aikuista, joilla jokaisella oli taustallaan vähintään yksi keskeytynyt toisen asteen koulutus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua yksilöhaastattelua.
NAO-koulutuksella koettiin olevan nuorten syrjäytymistä ehkäisevä vaikutus. Monen haastattelemani nuoren tapauksessa toisen asteen koulutuksen suorittaminen oli vähentänyt syrjäytymisen riskitekijöitä tai jopa katkaissut syrjäytymiskehityksen. Ammatilliseen koulutukseen kiinnittyminen rakentuu monenlaisista tekijöistä, ja NAO-koulutuksessa sitä edesauttoi erityisesti kohderyhmän tarpeisiin vastaaminen. Käytännössä tämä näkyi muun muassa käytännönläheisinä ja kestoltaan lyhyinä opintoina sekä ammattitaitoisena, omistautuvana opetuksena. Kohderyhmän erityiset tarpeet tulisi huomioida jo koulutusten suunnitteluvaiheessa.
Tutkimustulokseni osoittivat, että opettajan tuki on koulutuksen läpäisyn kannalta ensisijaisen tärkeää. NAO-opettajilla tulisi olla ymmärrystä, kärsivällisyyttä ja osaamista kohdata opiskelijoita erilaisine haasteineen ennakkoluulottomasti ja opiskelijat yksilöllisesti huomioiden. Mitä omistautuneempi ja kannustavampi opettaja on, sitä paremmat mahdollisuudet hänellä on onnistua vaikuttamaan opiskelijoidensa kiinnittymiseen positiivisesti ja ehkäisemään koulutusten keskeyttämisiä.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea NAO-opettajaa ja kuutta NAO-koulutuksesta valmistunutta nuorta aikuista, joilla jokaisella oli taustallaan vähintään yksi keskeytynyt toisen asteen koulutus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua yksilöhaastattelua.
NAO-koulutuksella koettiin olevan nuorten syrjäytymistä ehkäisevä vaikutus. Monen haastattelemani nuoren tapauksessa toisen asteen koulutuksen suorittaminen oli vähentänyt syrjäytymisen riskitekijöitä tai jopa katkaissut syrjäytymiskehityksen. Ammatilliseen koulutukseen kiinnittyminen rakentuu monenlaisista tekijöistä, ja NAO-koulutuksessa sitä edesauttoi erityisesti kohderyhmän tarpeisiin vastaaminen. Käytännössä tämä näkyi muun muassa käytännönläheisinä ja kestoltaan lyhyinä opintoina sekä ammattitaitoisena, omistautuvana opetuksena. Kohderyhmän erityiset tarpeet tulisi huomioida jo koulutusten suunnitteluvaiheessa.
Tutkimustulokseni osoittivat, että opettajan tuki on koulutuksen läpäisyn kannalta ensisijaisen tärkeää. NAO-opettajilla tulisi olla ymmärrystä, kärsivällisyyttä ja osaamista kohdata opiskelijoita erilaisine haasteineen ennakkoluulottomasti ja opiskelijat yksilöllisesti huomioiden. Mitä omistautuneempi ja kannustavampi opettaja on, sitä paremmat mahdollisuudet hänellä on onnistua vaikuttamaan opiskelijoidensa kiinnittymiseen positiivisesti ja ehkäisemään koulutusten keskeyttämisiä.