Näytä suppeat kuvailutiedot

Viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä omasta ammatillisesta identiteetistään

Lindström, Meeri; Tommila, Joanna (2020-06-11)

dc.contributor.authorLindström, Meeri
dc.contributor.authorTommila, Joanna
dc.date.accessioned2020-07-02T21:01:53Z
dc.date.available2020-07-02T21:01:53Z
dc.date.issued2020-06-11
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/150166
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammatillisen identiteetin kehitykseen vaikuttavista ilmiöistä. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sitä, millaisena luokanopettajaopiskelijat kokevat ammatillisen identiteetin kehitykseen vaikuttavat ilmiöt. Tutkimus on lähestymistavaltaan fenomenografinen. Tutkimuksessa vastattiin kahteen tutkimuskysymykseen: mitkä ilmiöt luokanopettajaopiskelijoiden käsitysten mukaan vaikuttavat ammatillisen identiteetin kehitykseen ja kuinka viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijat kokevat ammatillisen identiteetin kehitykseen vaikuttavat ilmiöt. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijat, joita haastateltiin käyttäen puolistrukturoitua haastattelua. Kaikki haastattelut toteutettiin tammikuussa 2020. Sisällönanalyysi toteutettiin käyttäen fenomenografista lähestymistapaa. Identiteetin avulla ihminen hahmottaa itsensä maailmassa ja muodostaa käsityksen omasta yksilöllisyydestä ja arvoista sekä päämääristä, joita hän tavoittelee. Ammatillisella identiteetillä tarkoitetaan sitä, millaisena ihminen kokee tarkasteluhetkellä itsensä suhteessa ammatillisuutensa, työhönsä ja millaiseksi toimijaksi hän haluaisi työssään kasvaa. Opettajan ammatillinen identiteetti käsitetään monimutkaiseksi ja dynaamiseksi ilmiöksi, joka sisältää näkemyksen itsestä opettajana sekä näkemyksen itsestä ammatin edustajana. Opettajan ammatillisen identiteetin kehittyminen on jatkuvaa ja se alkaa jo ennen opettajankoulutuksen alkamista. Opettajan ammatillisen identiteetin kokemuksellisina ulottuvuuksina voidaan pitää omaa osaamista, opettajan tehtäviä, opettajan rooleja ja tulevaisuuden näköalaa. Tässä tutkimuksessa tarkastelimme ammatillisen identiteetin kokemuksellisia ulottuvuuksia. Sisällönanalyysissä tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden käsityksistä nousi esille luokittelun perusteella yhdeksän ilmiötä, jotka ovat hyvän opettajan ominaisuudet, vuorovaikutus oppilaiden kanssa, vuorovaikutus aikuisten kanssa, opettajan tehtävät, opettajankoulutus, tulevaisuuden näkymät sekä hallinnolliset tehtävät, eriyttäminen ja luokanhallinta. Opiskelijat kokivat näissä ilmiöissä paljon ristiriitaisuuksia. Toisaalta he kokivat omaavansa taitoja ja tietoja, jotka näkyvät näissä ilmiöissä kehittyneessä opettajan ammatillisessa identiteetissä, mutta samalla he olivat vielä epävarmoja osaamisestaan. Opiskelijoiden käsityksissä ja kokemuksissa näkyy ristiriitaisuutta ja jännitteitä. Luokanopettajaopiskelijoiden ammatillisen identiteetin muodostumisen tutkiminen on tärkeää erityisesti opettajankoulutuksen kehittämisen kannalta.
dc.format.extent60
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectammatillinen identiteetti, ammatillisen identiteetin kehittyminen, fenomenografia, luokanopettajaopiskelijan ammatillinen identiteetti, opettajan ammatillinen identiteetti
dc.titleViidennen vuoden luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä omasta ammatillisesta identiteetistään
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightsavoin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2020070246766
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede, OKL Rauma|en=Educational Sc.(Dep.of Teacher Education in Rauma)|
dc.contributor.departmentfi=Opettajankoulutuslaitos|en=Department of Teacher Education|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot