Designing scaffolding for personal learning environments: Continuous learning perspective in vocational teacher education context.
Korhonen, Anne-Maria (2020-08-21)
Designing scaffolding for personal learning environments: Continuous learning perspective in vocational teacher education context.
Korhonen, Anne-Maria
(21.08.2020)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8124-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8124-3
Tiivistelmä
The present dissertation examined how to scaffold students when they study in
their Personal Learning Environments (PLEs). PLEs give students the freedom to
choose their learning environments by themselves and the ability to support their
continuing professional development throughout their career once their studies are
complete. The examination also concerned what kind of competence vocational
student teachers demonstrate in their ePortfolios as a part of their PLEs during their
teacher studies in order to design scaffolding. The data was collected from several
groups of vocational student teachers. Various pedagogical learning designs,
scaffolding models, digital tools and definitions and evaluations of competences
were examined. The data analyses were conducted using the qualitative content
analysis approach.
The results of the study revealed that the Dialogical Authentic Netlearning
Activity (DIANA) pedagogical model contains several scaffolding activities and is
the most effective when it is presented with students’ personal web tools integrated
in the learning process. The study presents a detailed framework for evaluating and
studying vocational teachers’ competence and provides instructions for scaffolding
the content of ePortfolios. The study revealed that the open badge-driven learning
structure provides a method and digital tools for scaffolding students via their PLEs.
The results indicate that scaffolding via PLEs is successful when there are several
scaffolding providers, such as a lecturer, a workplace training mentor and students,
instructions in digital environments and peer-students. Vocational student teachers
are motivated to study and make their competences visible through ePortfolios
because they are interested in promoting their teaching career and they wish to
continue their personal growth. Using an ePortfolio in their studies also enables
student teachers see the potential of using ePortfolios with their own students. This
dissertation reveals three aspects with practical features which may be used to
designing scaffolding PLEs: personal web tools, content and methods. Although the
dissertation deals specifically with vocational teacher education, it is hoped that the
results will be implemented in every educational sector. Tässä väitöskirjassa tutkittiin, miten opiskelijoita ohjataan, kun he käyttävät henkilökohtaisia
oppimisympäristöjään. Opiskelijat saavat itse valita nämä ympäristöt,
joiden on tarkoitus tukea ammatillista kehittymistä myös opintojen jälkeen koko työuran
aikana. Jotta ohjaamista voidaan suunnitella, tutkimuksessa tarkasteltiin myös,
millaista osaamista ammatilliset opettajaopiskelijat tekevät näkyväksi ePortfoliossaan,
joka on osa henkilökohtaista oppimisympäristöä. Tutkimusaineisto kerättiin
useasta opettajaopiskelijaryhmästä. Pedagogisia opetuksen toteutussuunnitelmia,
ohjauksen malleja, digitaalisia työvälineitä ja opettajan kompetenssin määritelmiä
tutkittiin. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmillä.
Tutkimustuloksista havaittiin, että pedagoginen DIANA-malli (Dialogical
Authentic Netlearning Activity) sisältää useita ohjauksen menetelmiä ja siihen kytkettyjen
henkilökohtaisten digitaalisten työvälineiden kautta ohjaus on tehokkaimmillaan.
Tutkimus antaa yksityiskohtaisen ja käytännöllisen arviointikehyksen ammatillisen
opettajan kompetenssin tarkasteluun. Tämä antaa edelleen ohjeita ePortfolion
sisällön tuottamisen ohjaukseen. Tutkimuksessa havaittiin, että osaamismerkein
ohjautuva oppimisprosessi sisältää menetelmän ja digitaaliset työvälineet opiskelijoiden
ohjaukseen heidän henkilökohtaisten oppimisympäristöjensä kautta tapahtuen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että ohjaamisvastuuta henkilökohtaisten
oppimisympäristöjen kautta voidaan jakaa eri tahoille, kuten esimerkiksi
opettajalle, opetusharjoittelun ohjaajalle työpaikalla, opiskelijoille, ohjeisiin digitaalisissa
ympäristöissä ja vertaisoppijoille. Ammatilliset opettajaopiskelijat ovat
motivoituneita opiskelemaan ja tekemään osaamistaan näkyväksi ePortfolioidensa
kautta, koska he ovat kiinnostuneita oman opettajauransa edistämisestä ja henkilökohtaisen
kasvunsa havainnoinnista. Kun he käyttävät ePortfolioita omissa oppimisprosesseissaan,
he havaitsevat niiden hyödyntämismahdollisuudet omien opiskelijoidensa
kanssa. Väitöstutkimuksen perusteella löytyi kolme elementtiä perusteluineen,
joiden avulla voi suunnitella ohjausta henkilökohtaisiin oppimisympäristöihin:
henkilökohtaiset digitaaliset työvälineet, sisältö ja menetelmät. Vaikka tämä väitöstutkimus
on ammatillisen opettajankoulutuksen kontekstissa, tuloksien implementointia
voi suositella kaikille koulutussektoreille.
their Personal Learning Environments (PLEs). PLEs give students the freedom to
choose their learning environments by themselves and the ability to support their
continuing professional development throughout their career once their studies are
complete. The examination also concerned what kind of competence vocational
student teachers demonstrate in their ePortfolios as a part of their PLEs during their
teacher studies in order to design scaffolding. The data was collected from several
groups of vocational student teachers. Various pedagogical learning designs,
scaffolding models, digital tools and definitions and evaluations of competences
were examined. The data analyses were conducted using the qualitative content
analysis approach.
The results of the study revealed that the Dialogical Authentic Netlearning
Activity (DIANA) pedagogical model contains several scaffolding activities and is
the most effective when it is presented with students’ personal web tools integrated
in the learning process. The study presents a detailed framework for evaluating and
studying vocational teachers’ competence and provides instructions for scaffolding
the content of ePortfolios. The study revealed that the open badge-driven learning
structure provides a method and digital tools for scaffolding students via their PLEs.
The results indicate that scaffolding via PLEs is successful when there are several
scaffolding providers, such as a lecturer, a workplace training mentor and students,
instructions in digital environments and peer-students. Vocational student teachers
are motivated to study and make their competences visible through ePortfolios
because they are interested in promoting their teaching career and they wish to
continue their personal growth. Using an ePortfolio in their studies also enables
student teachers see the potential of using ePortfolios with their own students. This
dissertation reveals three aspects with practical features which may be used to
designing scaffolding PLEs: personal web tools, content and methods. Although the
dissertation deals specifically with vocational teacher education, it is hoped that the
results will be implemented in every educational sector.
oppimisympäristöjään. Opiskelijat saavat itse valita nämä ympäristöt,
joiden on tarkoitus tukea ammatillista kehittymistä myös opintojen jälkeen koko työuran
aikana. Jotta ohjaamista voidaan suunnitella, tutkimuksessa tarkasteltiin myös,
millaista osaamista ammatilliset opettajaopiskelijat tekevät näkyväksi ePortfoliossaan,
joka on osa henkilökohtaista oppimisympäristöä. Tutkimusaineisto kerättiin
useasta opettajaopiskelijaryhmästä. Pedagogisia opetuksen toteutussuunnitelmia,
ohjauksen malleja, digitaalisia työvälineitä ja opettajan kompetenssin määritelmiä
tutkittiin. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmillä.
Tutkimustuloksista havaittiin, että pedagoginen DIANA-malli (Dialogical
Authentic Netlearning Activity) sisältää useita ohjauksen menetelmiä ja siihen kytkettyjen
henkilökohtaisten digitaalisten työvälineiden kautta ohjaus on tehokkaimmillaan.
Tutkimus antaa yksityiskohtaisen ja käytännöllisen arviointikehyksen ammatillisen
opettajan kompetenssin tarkasteluun. Tämä antaa edelleen ohjeita ePortfolion
sisällön tuottamisen ohjaukseen. Tutkimuksessa havaittiin, että osaamismerkein
ohjautuva oppimisprosessi sisältää menetelmän ja digitaaliset työvälineet opiskelijoiden
ohjaukseen heidän henkilökohtaisten oppimisympäristöjensä kautta tapahtuen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että ohjaamisvastuuta henkilökohtaisten
oppimisympäristöjen kautta voidaan jakaa eri tahoille, kuten esimerkiksi
opettajalle, opetusharjoittelun ohjaajalle työpaikalla, opiskelijoille, ohjeisiin digitaalisissa
ympäristöissä ja vertaisoppijoille. Ammatilliset opettajaopiskelijat ovat
motivoituneita opiskelemaan ja tekemään osaamistaan näkyväksi ePortfolioidensa
kautta, koska he ovat kiinnostuneita oman opettajauransa edistämisestä ja henkilökohtaisen
kasvunsa havainnoinnista. Kun he käyttävät ePortfolioita omissa oppimisprosesseissaan,
he havaitsevat niiden hyödyntämismahdollisuudet omien opiskelijoidensa
kanssa. Väitöstutkimuksen perusteella löytyi kolme elementtiä perusteluineen,
joiden avulla voi suunnitella ohjausta henkilökohtaisiin oppimisympäristöihin:
henkilökohtaiset digitaaliset työvälineet, sisältö ja menetelmät. Vaikka tämä väitöstutkimus
on ammatillisen opettajankoulutuksen kontekstissa, tuloksien implementointia
voi suositella kaikille koulutussektoreille.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2845]