Feelings of emotion in strategic investment decisions
Jakovaara, Mika (2020-09-25)
Feelings of emotion in strategic investment decisions
Jakovaara, Mika
(25.09.2020)
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8170-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8170-0
Tiivistelmä
Contemporary studies on emotions in decision-making provide strong evidence for the claim that emotions play a significant role in decision-making. Thus, they almost inevitably have an indisputable role also in strategic investment decision-making. This study was set to examine the role of business decision makers’ feelings of emotion in strategic investment decision-making processes. The aim of this thesis is to problematize the current capital budgeting literature by utilizing the current theoretical understanding of emotions in strategic decision-making. In contrast to common belief, emotions do not only hinder our decision-making ability, but they also considerably help decision makers to make better decisions.
Therefore, an explorative and interpretive research methodology was adopted, more specifically through carrying out a case study on the practice of strategic investment decision-making. It is a qualitative study method that allows exploring and describing the essence of a phenomenon in its natural context using a variety of data sources. As the purpose of this study was to develop a better understanding through the development of a new theoretical framework, this study explores, clarifies, and explains the dynamics of feelings of emotion in the strategic investment decision-making process. Empirically, all material collection was purposefully made during ongoing strategic investment decision-making processes in Finnish-based industrial companies, as well as in the leading metal 3D printing technology seller in Finland and in one of the biggest metal 3D printing technology providers in the world. While the empirical analysis is mainly based on interviews, supplementary observations and questionnaires were helpful for validating the accounts of decision makers.
The key findings suggest that the feelings of emotion play at least twelve important roles—such as inner compass, decision enabler, call-to-action, learning device, social foundation, and idea broker—at different phases of the strategic investment decision-making process. As a result, these different roles of feelings of emotion can be conceptualized as an integral “smart device” that has various vital functions in decision-making. In addition, as the feeling of uncertainty in terms of the cause and effect in a decision-making situation and regarding decision makers’ objectives gets stronger during strategic investment decision-making processes, the role of other feelings of emotion also seems to grow. Finally, as the feelings of emotion are tightly connected to learning mechanisms, they appear to influence the way in how business decision makers’ use accounting information during the strategic investment decision-making processes.
KEYWORDS: feelings of emotion, strategic investments, decision-making, capital budgeting, 3D printing, emotions, rationality, uncertainty, learning Viimeaikaiset tutkimukset tunteista päätöksenteossa antavat vahvaa tukea väitteelle, että tunteilla on merkittävä rooli päätöksenteossa. Näin ollen tunteilla on lähes väistämättä kiistaton rooli myös strategisissa investointipäätöksissä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yritysjohdon päätöksentekijöiden tunnekokemusten merkitystä strategisissa investointipäätösprosesseissa. Sen myötä väitöskirjan tavoitteena on problematisoida olemassa oleva investointipäätöksen tekoon liittyvä tutkimuskirjallisuus hyödyntämällä tieteellistä nykykäsitystä tunteiden roolista strategisessa päätöksenteossa. Vastoin yleistä uskomusta tunteet eivät ole ainoastaan haitaksi päätöksentekokyvyllemme, vaan sen sijaan tunteet myös olennaisesti auttavat päätöksentekijöitä tekemään parempia päätöksiä.
Tutkimuksessa käytetään eksploratiivista ja tulkitsevaa tutkimusmenetelmää, tarkemmin ottaen tapaustutkimusta, jonka avulla tarkastellaan strategisen investointipäätöksenteon käytänteitä. Se on laadullinen tutkimusmenetelmä, joka mahdollistaa tutkittavan ilmiön tarkastelemisen ja kuvailemisen sen luonnollisessa ympäristössä käyttäen erilaisia tietolähteitä. Koska tämän tutkimuksen tarkoituksena oli laajentaa nykykäsitystä kehittämällä uusi teoreettinen viitekehys, tässä tutkimuksessa selvitetään, selvennetään ja selitetään tunnekokemusten dynamiikkaa strategisessa investointipäätösprosessissa. Empiirisen materiaalin kokoaminen toteutettiin tarkoituksellisesti käynnissä olleiden strategisten investointipäätösprosessien aikana suomalaisissa teollisuusyrityksissä. Lisäksi aineistoa täydennettiin Suomen johtavan metallialan 3D-tulostusteknologian myyjän ja yhden maailman suurimman metallin 3D-tulostimien valmistajan haastatteluilla. Vaikka empiirinen analyysi perustuu pääosin haastatteluihin, tehdyt havainnot ja kyselytutkimus auttoivat päätöksentekijöiden kertomien asioiden todentamisessa.
Tutkimuksen tärkeimmät tulokset viittaavat siihen, että tunnekokemuksilla on ainakin kaksitoista tärkeätä roolia – kuten sisäinen kompassi, päätöksenteon mahdollistaja, kehotus toimintaan, oppimiskeino, sosiaalinen perusta ja ideanvälittäjä – strategisen investointipäätösprosessin eri vaiheissa. Seurauksena on, että nämä tunnekokemusten useat eri roolit voidaan mieltää välttämättömäksi ”älylaitteeksi”, jolla on erilaisia elintärkeitä toimintoja päätöksenteossa. Lisäksi kun syy-seuraussuhteisiin sekä päätöksentekijöiden tavoitteisiin liittyvät epävarmuuden tunteet kasvavat strategisen investointipäätösprosessin aikana, myös muut tunnekokemukset voimistuvat. Tunnekokemuksilla on myös tiivis yhteys oppimismekanismeihin, ja siksi ne näyttävät vaikuttavan yritysjohdon päätöksentekijöiden tapaan käyttää laskentatietoa strategisen investointipäätösprosessin aikana.
ASIASANAT: tunnekokemukset, strategiset investoinnit, päätöksenteko, investointilaskenta, 3D-tulostus, tunteet, rationaalisuus, epävarmuus, oppiminen
Therefore, an explorative and interpretive research methodology was adopted, more specifically through carrying out a case study on the practice of strategic investment decision-making. It is a qualitative study method that allows exploring and describing the essence of a phenomenon in its natural context using a variety of data sources. As the purpose of this study was to develop a better understanding through the development of a new theoretical framework, this study explores, clarifies, and explains the dynamics of feelings of emotion in the strategic investment decision-making process. Empirically, all material collection was purposefully made during ongoing strategic investment decision-making processes in Finnish-based industrial companies, as well as in the leading metal 3D printing technology seller in Finland and in one of the biggest metal 3D printing technology providers in the world. While the empirical analysis is mainly based on interviews, supplementary observations and questionnaires were helpful for validating the accounts of decision makers.
The key findings suggest that the feelings of emotion play at least twelve important roles—such as inner compass, decision enabler, call-to-action, learning device, social foundation, and idea broker—at different phases of the strategic investment decision-making process. As a result, these different roles of feelings of emotion can be conceptualized as an integral “smart device” that has various vital functions in decision-making. In addition, as the feeling of uncertainty in terms of the cause and effect in a decision-making situation and regarding decision makers’ objectives gets stronger during strategic investment decision-making processes, the role of other feelings of emotion also seems to grow. Finally, as the feelings of emotion are tightly connected to learning mechanisms, they appear to influence the way in how business decision makers’ use accounting information during the strategic investment decision-making processes.
KEYWORDS: feelings of emotion, strategic investments, decision-making, capital budgeting, 3D printing, emotions, rationality, uncertainty, learning
Tutkimuksessa käytetään eksploratiivista ja tulkitsevaa tutkimusmenetelmää, tarkemmin ottaen tapaustutkimusta, jonka avulla tarkastellaan strategisen investointipäätöksenteon käytänteitä. Se on laadullinen tutkimusmenetelmä, joka mahdollistaa tutkittavan ilmiön tarkastelemisen ja kuvailemisen sen luonnollisessa ympäristössä käyttäen erilaisia tietolähteitä. Koska tämän tutkimuksen tarkoituksena oli laajentaa nykykäsitystä kehittämällä uusi teoreettinen viitekehys, tässä tutkimuksessa selvitetään, selvennetään ja selitetään tunnekokemusten dynamiikkaa strategisessa investointipäätösprosessissa. Empiirisen materiaalin kokoaminen toteutettiin tarkoituksellisesti käynnissä olleiden strategisten investointipäätösprosessien aikana suomalaisissa teollisuusyrityksissä. Lisäksi aineistoa täydennettiin Suomen johtavan metallialan 3D-tulostusteknologian myyjän ja yhden maailman suurimman metallin 3D-tulostimien valmistajan haastatteluilla. Vaikka empiirinen analyysi perustuu pääosin haastatteluihin, tehdyt havainnot ja kyselytutkimus auttoivat päätöksentekijöiden kertomien asioiden todentamisessa.
Tutkimuksen tärkeimmät tulokset viittaavat siihen, että tunnekokemuksilla on ainakin kaksitoista tärkeätä roolia – kuten sisäinen kompassi, päätöksenteon mahdollistaja, kehotus toimintaan, oppimiskeino, sosiaalinen perusta ja ideanvälittäjä – strategisen investointipäätösprosessin eri vaiheissa. Seurauksena on, että nämä tunnekokemusten useat eri roolit voidaan mieltää välttämättömäksi ”älylaitteeksi”, jolla on erilaisia elintärkeitä toimintoja päätöksenteossa. Lisäksi kun syy-seuraussuhteisiin sekä päätöksentekijöiden tavoitteisiin liittyvät epävarmuuden tunteet kasvavat strategisen investointipäätösprosessin aikana, myös muut tunnekokemukset voimistuvat. Tunnekokemuksilla on myös tiivis yhteys oppimismekanismeihin, ja siksi ne näyttävät vaikuttavan yritysjohdon päätöksentekijöiden tapaan käyttää laskentatietoa strategisen investointipäätösprosessin aikana.
ASIASANAT: tunnekokemukset, strategiset investoinnit, päätöksenteko, investointilaskenta, 3D-tulostus, tunteet, rationaalisuus, epävarmuus, oppiminen
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2847]