Aineenopettajaopiskelijoiden kiinnostus kestävästä kehityksestä ja sen suhde heidän valmiuteensa ratkaista ympäristöongelmia
Vesterkvist, Sofia (2020-06-18)
Aineenopettajaopiskelijoiden kiinnostus kestävästä kehityksestä ja sen suhde heidän valmiuteensa ratkaista ympäristöongelmia
Vesterkvist, Sofia
(18.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020091669725
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020091669725
Tiivistelmä
Kestävä kehitys on merkittävä osa nykyisen koulutuksen arvomaailmaa ja sisältöä jokaisen oppiaineen kohdalla. Merkittäviin kestävän kehityksen osaamisalueisiin kuuluvat tieto ja ymmärrys, mutta myös kestävää kehitystä tukevat arvonäkemykset, asenteet ja käyttäytymismallit. Kiinnostus kestävää kehitystä kohtaan lisää useissa tapauksissa kestävää kehitystä edistävää tietämystä, arvonäkemyksiä ja käyttäytymismalleja, mutta tämä ei päde kaikissa tilanteissa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan aineenopettajaopiskelijoiden kiinnostusta kestävästä kehityksestä sekä sen suhdetta biodiversiteetin ja ilmastonmuutoksen tiedostamiseen, arvottamiseen ja valmiuteen toimia ympäristöongelmien ratkaisijana. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella suomalaisista aineenopettajakoulutuslaitoksista, ja sitä analysoitiin kvantitatiivisesti ja kvalitatiivisesti. Tutkimuksessa havaitaan, että aineenopettajaopiskelijat (n=138) ovat kiinnostuneita kestävästä kehityksestä, ja kiinnostuksella on positiivinen vaikutus heidän valmiuteensa toimia ympäristöongelmien ratkaisijana. Sen sijaan biodiversiteetin ja ilmastonmuutoksen huomioiminen on erilaista aineenopettajaopiskelijoiden välillä. Ilmastonmuutos huomioidaan yleisemmin ympäristöongelmana kuin biodiversiteetti, mutta ainoastaan biodiversiteetin huomioimisen ja kestävän kehityksen kiinnostuksen välillä on havaittavissa yhteys. Kestävä kehitys tarjoaa siis laajan sisältöalueen, eikä kestävän kehityksen kiinnostus merkitse jokaiselle samoja asioita vaan eroavaisuudet kestävän kehityksen eri aihepiirien välillä voivat olla suuria.