Luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset lisääntymisbiologiasta ja sen opettamisesta alakoulussa
Rantala, Hanna (2020-08-13)
Luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset lisääntymisbiologiasta ja sen opettamisesta alakoulussa
Rantala, Hanna
(13.08.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101383838
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101383838
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä lisääntymisbiologian aiheita luokanopettajaopiskelijoiden mielestä tulisi alakoulussa opettaa ja millaisilla opetusmenetelmillä he sitä opettaisivat. Lisäksi tutkittiin, millaiseksi opiskelijat kokevat oman tiedonhallintansa sekä pedagogiset taitonsa lisääntymisbiologiassa. Tutkimuksessa verrattiin myös opiskelijoiden omia arvioita tiedonhallintatasostaan heidän todelliseen tiedolliseen osaamiseensa.
Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella syksyllä 2018 Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta. Tutkimusjoukkona toimi ensisijaisesti toisen vuosikurssin opiskelijat, minkä lisäksi otoskokoa täydennettiin muiden vuosikurssien opiskelijoilla (n=102).
Tuloksista selvisi, että luokanopettajaopiskelijat pitävät ihmisen lisääntymistä tärkeimpänä opetettavana aiheena. Lisäksi he kokevat hallitsevansa ihmisen ja muiden nisäkkäiden lisääntymiseen liittyvän tiedon. Kaikkien muiden eliökunnan ryhmien kohdalla tiedonhallintataso arvioitiin puutteellisemmaksi ja tästä oli viitteitä myös todellisen tiedonhallinnan tuloksissa. Suosituimmat lisääntymisbiologian opettamiseen käytettävät opetusmenetelmät olivat opettajajohtoiset menetelmät, minkä lisäksi sisällä tapahtuvaa opetusta suosittiin maasto-opetusta enemmän.
Tulokset antavat viitettä siitä, että luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksissä ihmisen lisääntymisen merkitys on korostunut muihin eläimiin ja kasveihin nähden. Olisi kuitenkin tärkeää, etteivät tulevat luokanopettajat pitäisi ihmistä erityisenä muihin eliökunnan ryhmiin nähden, vaan käsittelisivät opetuksessaan esimerkiksi ihmisen lisääntymismekanismia suhteessa muiden eliökunnan ryhmien lisääntymismekanismeihin. Näin jo alakouluikäiset oppisivat kunnioittamaan monimuotoisuutta ja ymmärtämään, ettei esimerkiksi sammakon kutuun tai linnun muniin saa koskea.
Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella syksyllä 2018 Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta. Tutkimusjoukkona toimi ensisijaisesti toisen vuosikurssin opiskelijat, minkä lisäksi otoskokoa täydennettiin muiden vuosikurssien opiskelijoilla (n=102).
Tuloksista selvisi, että luokanopettajaopiskelijat pitävät ihmisen lisääntymistä tärkeimpänä opetettavana aiheena. Lisäksi he kokevat hallitsevansa ihmisen ja muiden nisäkkäiden lisääntymiseen liittyvän tiedon. Kaikkien muiden eliökunnan ryhmien kohdalla tiedonhallintataso arvioitiin puutteellisemmaksi ja tästä oli viitteitä myös todellisen tiedonhallinnan tuloksissa. Suosituimmat lisääntymisbiologian opettamiseen käytettävät opetusmenetelmät olivat opettajajohtoiset menetelmät, minkä lisäksi sisällä tapahtuvaa opetusta suosittiin maasto-opetusta enemmän.
Tulokset antavat viitettä siitä, että luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksissä ihmisen lisääntymisen merkitys on korostunut muihin eläimiin ja kasveihin nähden. Olisi kuitenkin tärkeää, etteivät tulevat luokanopettajat pitäisi ihmistä erityisenä muihin eliökunnan ryhmiin nähden, vaan käsittelisivät opetuksessaan esimerkiksi ihmisen lisääntymismekanismia suhteessa muiden eliökunnan ryhmien lisääntymismekanismeihin. Näin jo alakouluikäiset oppisivat kunnioittamaan monimuotoisuutta ja ymmärtämään, ettei esimerkiksi sammakon kutuun tai linnun muniin saa koskea.