Biologian ylioppilaskokelaiden ajattelutaitojen arviointi evolutiivisen koekysymyksen perusteella
Reponen, Meri-Tuulia (2020-10-27)
Biologian ylioppilaskokelaiden ajattelutaitojen arviointi evolutiivisen koekysymyksen perusteella
Reponen, Meri-Tuulia
(27.10.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112092241
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112092241
Tiivistelmä
Lukiokoulutuksen tavoitteena on kehittää opiskelijoiden tieto- ja ajattelutaitoja. Ylioppilaskokeet pohjautuvat näiden arviointiin, jossa biologian rooli on ymmärtää elämää ja sen ilmiöitä kokonaisvaltaisesti. Pitkä matematiikka kehittää ajattelutaitoja, jonka takia yliopistokoulutusten sisäänpääsyn todistusvalinnassa sitä painotetaan eniten. Selvitin tässä tutkimuksessa millaiset ovat lukiolaisten ajattelutaidot. Miten ajattelutaidot näkyvät ylioppilaskoetehtävän vastauksessa, miten ne ovat yhteydessä ylioppilastutkintolautakunnan (YTL) antamiin pisteisiin, millaiset ovat ajattelutaidot kokelaiden välillä, jotka ovat kirjoittaneet eri määrän aineita sekä miten matematiikan opiskelu näkyy ajattelutaitojen laadussa.
Aineistonani oli biologian kevään 2019 ylioppilaskokelaiden vastaukset aineistopohjaiseen tehtävään yhdeksän. Aineisto koostui kaikista tehtävään vastanneiden kokelaiden vastauksista satunnaisesti valituista 350 vastauksesta. Tehtävän vastauksista tutkittiin laadullisen sisällönanalyysin avulla kokelaiden ajattelutaitojen tasoa. Tutkimuksessa käytettiin SOLO-taksonomiaa (Structure of the Observed Learning Outcome) ajattelutaitojen arviointiin. Tilastollisin menetelmin tutkittiin ajattelutaitojen yhteyttä YTL:n antamiin pisteisiin, kirjoitettujen aineiden määrään ja matematiikan kirjoittamiseen.
Suurin osa vastauksista, 87 %, edusti pintasuuntautunnutta ajattelua. Kokelailla oli vaikeuksia hahmottaa evoluutioon liittyviä keskeisiä käsitteitä. Johdonmukaisuus kärsi, koska käsitteitä ja evoluutioon liittyviä syy-seuraussuhteita oli vaikea integroida yhdeksi kokonaisuudeksi. Kirjoitettujen aineiden määrällä ja pitkän matematiikan kirjoittamisella oli tilastollisesti merkitsevä yhteys ajattelutaitojen tasoon. Eroja ei ollut sukupuolten välillä. Biologista ajattelutaitoa voitaisiin parantaa kiinnittäen huomiota opetusmenetelmiin, jotka tukevat luovaa ja kriittistä ajattelua ja ilmiöiden kokonaisvaltaisempaa ymmärtämistä. Tutkimustulokset antoivat tukea yliopisto-opintojen sisäänpääsyn todistusvalintaan, jossa pitkän matematiikan arvosanan merkitys on vahva. Pitkän matematiikan opiskelu tukee tämän tutkimuksen mukaan ajattelutaitoja biologiassa ja hyvistä ajattelutaidoista on hyötyä jatko-opinnoissa.
Aineistonani oli biologian kevään 2019 ylioppilaskokelaiden vastaukset aineistopohjaiseen tehtävään yhdeksän. Aineisto koostui kaikista tehtävään vastanneiden kokelaiden vastauksista satunnaisesti valituista 350 vastauksesta. Tehtävän vastauksista tutkittiin laadullisen sisällönanalyysin avulla kokelaiden ajattelutaitojen tasoa. Tutkimuksessa käytettiin SOLO-taksonomiaa (Structure of the Observed Learning Outcome) ajattelutaitojen arviointiin. Tilastollisin menetelmin tutkittiin ajattelutaitojen yhteyttä YTL:n antamiin pisteisiin, kirjoitettujen aineiden määrään ja matematiikan kirjoittamiseen.
Suurin osa vastauksista, 87 %, edusti pintasuuntautunnutta ajattelua. Kokelailla oli vaikeuksia hahmottaa evoluutioon liittyviä keskeisiä käsitteitä. Johdonmukaisuus kärsi, koska käsitteitä ja evoluutioon liittyviä syy-seuraussuhteita oli vaikea integroida yhdeksi kokonaisuudeksi. Kirjoitettujen aineiden määrällä ja pitkän matematiikan kirjoittamisella oli tilastollisesti merkitsevä yhteys ajattelutaitojen tasoon. Eroja ei ollut sukupuolten välillä. Biologista ajattelutaitoa voitaisiin parantaa kiinnittäen huomiota opetusmenetelmiin, jotka tukevat luovaa ja kriittistä ajattelua ja ilmiöiden kokonaisvaltaisempaa ymmärtämistä. Tutkimustulokset antoivat tukea yliopisto-opintojen sisäänpääsyn todistusvalintaan, jossa pitkän matematiikan arvosanan merkitys on vahva. Pitkän matematiikan opiskelu tukee tämän tutkimuksen mukaan ajattelutaitoja biologiassa ja hyvistä ajattelutaidoista on hyötyä jatko-opinnoissa.