Päivittäinen johtaminen lähiesimiehen työssä leikkaus- ja anestesiaosastolla
Siirala, Eriikka (2021-01-22)
Päivittäinen johtaminen lähiesimiehen työssä leikkaus- ja anestesiaosastolla
Siirala, Eriikka
(22.01.2021)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8296-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8296-7
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lähiesimiehen päivittäinen johtaminen leikkaus- ja anestesiaosastolla eri näkökulmista. Tutkimus on osa laajempaa tutkimushanketta, jossa mallinnetaan tiedolla johtamista akuuttihoidossa. Tutkimus toteutettiin kolmessa eri vaiheessa.
Ensimmäiseksi kuvattiin lähiesimiehen (n=20) tekemiä päätöksiä päivittäisessä johtamisessa. Laadullinen tutkimus toteutettiin ääneenajattelun menetelmällä kahdessa eri yliopistollisessa sairaalassa virka-aikana arkisin. Tulosten mukaan lähiesimiehet tekivät päivittäisessä johtamisessa toimintaan välittömästi vaikuttavia päätöksiä (n=289) sekä lähitulevaisuuteen vaikuttavia, lyhyen aikavälin, päätöksiä (n=268). Päätökset olivat luonteeltaan operatiivisia. Lisäksi lähiesimiehet tekivät
kauskantoisia, pitkän aikavälin, päätöksiä (n=187), jotka olivat luonteeltaan taktisia.
Toiseksi määriteltiin, kuvattiin ja tunnistettiin lähiesimiehen päivittäisen johtamisen tiedontarpeet tutkimuksessa kehitetyn kyselyn avulla. Tiedontarvekysely (76 tiedontarvetta) kohdistettiin leikkaus- ja anestesiaosastojen lähiesimiehille Suomessa syksyllä 2015 (N=412, n=288). Lähiesimiehet arvioivat päivittäisen johtamisen tiedontarpeet niiden oleellisuuden näkökulmasta Likert-asteikolla (1-6). Tiedontarpeiden keskiarvo (KA) vaihteli välillä 3,19-5,83. Tutkimuksessa tunnistettiin Content Validity Index -arvon (CVI) mukaan 41 oleellista tiedontarvetta koskien potilaan tietoja, toimenpideprosessia, henkilökuntaa ja aineellisia resursseja. Monimuuttujamenetelmän mukaan arvioituna lähiesimiehen johtamiskokemus tai organisatoriset tekijät olivat vain vähäisesti yhteydessä päivittäisen johtamisen tiedontarpeisiin.
Kolmanneksi kuvattiin lähiesimiehen työnkuva integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla (n=9). Katsauksen perusteella työnkuva voitiin jakaa kolmeen pääteemaan, jotka olivat: 1) Lähiesimiehen koulutus ja kokemus, 2) Lähiesimiehen taidot sekä 3) Lähiesimiehen tehtävät. Lähiesimiehen taustalla oleva koulutus ja kokemus johtamistehtävästä mahdollisti taitoja, jolla työtä voitiin tehdä.
Tutkimuksen tulosten avulla voidaan tukea lähiesimiehen päivittäiseen johtamiseen kehitettävien tietojärjestelmien tietosisältöjä. Lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää uusien lähiesimiesten perehdytyksessä sekä työnkuvan määrittelyssä. Nurse managers’ daily unit operation in perioperative settings
The aim of this study was to describe the daily unit operation in perioperative settings viewed by nurse manager. The study is part of a larger project in which the knowledge management of the daily unit operations will be modelled in the acute care. Study was carried out at three different stages.
First, the aim was to describe decisions made by nurse managers (n=20). The think aloud -method was used when collecting data in two university hospitals. The thematic content analysis was used. Nurse managers made ad hoc (n=289), near future (n=268) and long-term (n=187) decisions.
Second, the aim was to define, describe and identify nurse manager’s essential information needs. The survey was addressed to nurse managers (N=412, n=288) in Finland and it included the following themes: “Patient’s care process”, “Surgical procedure”, “Human resources”, and “Tangible resources”. The Likert Scale (from one to six) was used to evaluate the essentiality of the information needs (mean from 3.19 to 5.83). Based on the Content Validity Index (CVI), 41 information needs were evaluated as essential in daily unit operation. The nurse manager’s position or organisational
factors had only some association with the information needs based on Two independent samples test of mean (t-test) and Oneway ANOVA (F-test).
Third, the aim was to describe the nurse manager’s role by conducting an integrative literature review (n=9). The nurse manager’s role could be divided into three main themes: 1) education and experience, 2) skills and 3) tasks.
The results can be used when defining the content of new information systems in operating departments. In addition, the results can be used in orientation and when clarifying the nurse manager’s role.
Ensimmäiseksi kuvattiin lähiesimiehen (n=20) tekemiä päätöksiä päivittäisessä johtamisessa. Laadullinen tutkimus toteutettiin ääneenajattelun menetelmällä kahdessa eri yliopistollisessa sairaalassa virka-aikana arkisin. Tulosten mukaan lähiesimiehet tekivät päivittäisessä johtamisessa toimintaan välittömästi vaikuttavia päätöksiä (n=289) sekä lähitulevaisuuteen vaikuttavia, lyhyen aikavälin, päätöksiä (n=268). Päätökset olivat luonteeltaan operatiivisia. Lisäksi lähiesimiehet tekivät
kauskantoisia, pitkän aikavälin, päätöksiä (n=187), jotka olivat luonteeltaan taktisia.
Toiseksi määriteltiin, kuvattiin ja tunnistettiin lähiesimiehen päivittäisen johtamisen tiedontarpeet tutkimuksessa kehitetyn kyselyn avulla. Tiedontarvekysely (76 tiedontarvetta) kohdistettiin leikkaus- ja anestesiaosastojen lähiesimiehille Suomessa syksyllä 2015 (N=412, n=288). Lähiesimiehet arvioivat päivittäisen johtamisen tiedontarpeet niiden oleellisuuden näkökulmasta Likert-asteikolla (1-6). Tiedontarpeiden keskiarvo (KA) vaihteli välillä 3,19-5,83. Tutkimuksessa tunnistettiin Content Validity Index -arvon (CVI) mukaan 41 oleellista tiedontarvetta koskien potilaan tietoja, toimenpideprosessia, henkilökuntaa ja aineellisia resursseja. Monimuuttujamenetelmän mukaan arvioituna lähiesimiehen johtamiskokemus tai organisatoriset tekijät olivat vain vähäisesti yhteydessä päivittäisen johtamisen tiedontarpeisiin.
Kolmanneksi kuvattiin lähiesimiehen työnkuva integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla (n=9). Katsauksen perusteella työnkuva voitiin jakaa kolmeen pääteemaan, jotka olivat: 1) Lähiesimiehen koulutus ja kokemus, 2) Lähiesimiehen taidot sekä 3) Lähiesimiehen tehtävät. Lähiesimiehen taustalla oleva koulutus ja kokemus johtamistehtävästä mahdollisti taitoja, jolla työtä voitiin tehdä.
Tutkimuksen tulosten avulla voidaan tukea lähiesimiehen päivittäiseen johtamiseen kehitettävien tietojärjestelmien tietosisältöjä. Lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää uusien lähiesimiesten perehdytyksessä sekä työnkuvan määrittelyssä.
The aim of this study was to describe the daily unit operation in perioperative settings viewed by nurse manager. The study is part of a larger project in which the knowledge management of the daily unit operations will be modelled in the acute care. Study was carried out at three different stages.
First, the aim was to describe decisions made by nurse managers (n=20). The think aloud -method was used when collecting data in two university hospitals. The thematic content analysis was used. Nurse managers made ad hoc (n=289), near future (n=268) and long-term (n=187) decisions.
Second, the aim was to define, describe and identify nurse manager’s essential information needs. The survey was addressed to nurse managers (N=412, n=288) in Finland and it included the following themes: “Patient’s care process”, “Surgical procedure”, “Human resources”, and “Tangible resources”. The Likert Scale (from one to six) was used to evaluate the essentiality of the information needs (mean from 3.19 to 5.83). Based on the Content Validity Index (CVI), 41 information needs were evaluated as essential in daily unit operation. The nurse manager’s position or organisational
factors had only some association with the information needs based on Two independent samples test of mean (t-test) and Oneway ANOVA (F-test).
Third, the aim was to describe the nurse manager’s role by conducting an integrative literature review (n=9). The nurse manager’s role could be divided into three main themes: 1) education and experience, 2) skills and 3) tasks.
The results can be used when defining the content of new information systems in operating departments. In addition, the results can be used in orientation and when clarifying the nurse manager’s role.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2836]