Käsi kädessä kuljemme äikän maailmaan – Sisällöt, kielenkäyttö ja kielikäsitys 2000-luvun ammatillisen äidinkielen oppikirjoissa
Vuorio, Piia (2020-11-24)
Käsi kädessä kuljemme äikän maailmaan – Sisällöt, kielenkäyttö ja kielikäsitys 2000-luvun ammatillisen äidinkielen oppikirjoissa
Vuorio, Piia
(24.11.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201217101243
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201217101243
Tiivistelmä
Tutkimukseni kohdistuu 2000-luvun ammatillisen koulutuksen, tarkemmin ammatillisen äidinkielen
osa-alueen oppikirjoihin sekä tutkinnon perusteisiin samalla aikakaudella. Rajauksena tutkinnon
perusteiden osalta käytän liiketalouden perustutkinto, merkonomia sekä myöhemmin liiketoiminnan
perustutkinto, merkonomia. Tavoitteena on ollut selvittää, miten ammatillisen perustutkinnon
tutkinnon perusteiden äidinkielen osa-alueen aihesisällöt, kielenkäyttö ja kielikäsitys näkyvät
ammatillisen äidinkielen oppikirjoissa.
Tutkimusaineistona on kuusi 2000-luvulla julkaistua ammatillisen äidinkielen
oppikirjaa sekä samaan aikaan voimassa olevat liiketalouden perustutkinnon tutkinnon perusteet.
Tutkimukseni on kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa luokittelen sisällönanalyysin avulla
oppikirjojen ja tutkinnon perusteiden sisällön ja kielenkäytön aihealuiettain sekä analysoin
kielikäsitystä molemmissa erikseen. Tämän jälkeen vertailen synkronisesti tutkinnon perusteita ja
oppikirjoja ja kartoitan, miten sisällöt, kielenkäyttö ja kielikäsitys näkyvät intertekstuaalisesti
oppikirjoissa.
Tutkimukseni osoitti, että tutkinnon perusteiden intertekstuaalisuus oppikirjoissa on
avointa ja tietoista. Intertekstuaalisuus oppikirjoissa ilmenee olettamukseni mukaan sisällöissä,
kielenkäytössä ja jopa kielikäsityksessä. Oppikirjat ovat hybridi-intertekstuaalista asiaproosaa, johon
vaikuttavat tutkinnon perusteiden tekstit sekä kirjoittajan konteksti. Tutkinnon perusteissa ja
oppikirjoissa on nähtävissä ammatillisen koulutuksen kehittämisen ja vallalla olevan yhteiskunnan
ideologisia piirteitä, jotka vaikuttavat oppikirjojen kielikäsitykseen. Oppikirjojen sisällöissä ja
kielenkäytössä on myös nähtävissä muutos sanaston ja kielellisten valintojen kautta. Kirjojen
kielenkäyttö ja kielikäsitys on muuttunut kielitiedon oppimisesta kielitaidon kehittämiseen.
Tulevaisuudessa ammatillisen koulutuksen ammatillisen äidinkielen ja sen oppikirjojen haaste onkin
vastata nopeasti muuttuvan työelämän viestinnällisiin osaamisvaatimuksiin. Asiasanat: ammatillinen koulutus, ammatillinen äidinkieli, oppikirjatutkimus, sisällönanalyysi,
intertekstuaalisuus
osa-alueen oppikirjoihin sekä tutkinnon perusteisiin samalla aikakaudella. Rajauksena tutkinnon
perusteiden osalta käytän liiketalouden perustutkinto, merkonomia sekä myöhemmin liiketoiminnan
perustutkinto, merkonomia. Tavoitteena on ollut selvittää, miten ammatillisen perustutkinnon
tutkinnon perusteiden äidinkielen osa-alueen aihesisällöt, kielenkäyttö ja kielikäsitys näkyvät
ammatillisen äidinkielen oppikirjoissa.
Tutkimusaineistona on kuusi 2000-luvulla julkaistua ammatillisen äidinkielen
oppikirjaa sekä samaan aikaan voimassa olevat liiketalouden perustutkinnon tutkinnon perusteet.
Tutkimukseni on kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa luokittelen sisällönanalyysin avulla
oppikirjojen ja tutkinnon perusteiden sisällön ja kielenkäytön aihealuiettain sekä analysoin
kielikäsitystä molemmissa erikseen. Tämän jälkeen vertailen synkronisesti tutkinnon perusteita ja
oppikirjoja ja kartoitan, miten sisällöt, kielenkäyttö ja kielikäsitys näkyvät intertekstuaalisesti
oppikirjoissa.
Tutkimukseni osoitti, että tutkinnon perusteiden intertekstuaalisuus oppikirjoissa on
avointa ja tietoista. Intertekstuaalisuus oppikirjoissa ilmenee olettamukseni mukaan sisällöissä,
kielenkäytössä ja jopa kielikäsityksessä. Oppikirjat ovat hybridi-intertekstuaalista asiaproosaa, johon
vaikuttavat tutkinnon perusteiden tekstit sekä kirjoittajan konteksti. Tutkinnon perusteissa ja
oppikirjoissa on nähtävissä ammatillisen koulutuksen kehittämisen ja vallalla olevan yhteiskunnan
ideologisia piirteitä, jotka vaikuttavat oppikirjojen kielikäsitykseen. Oppikirjojen sisällöissä ja
kielenkäytössä on myös nähtävissä muutos sanaston ja kielellisten valintojen kautta. Kirjojen
kielenkäyttö ja kielikäsitys on muuttunut kielitiedon oppimisesta kielitaidon kehittämiseen.
Tulevaisuudessa ammatillisen koulutuksen ammatillisen äidinkielen ja sen oppikirjojen haaste onkin
vastata nopeasti muuttuvan työelämän viestinnällisiin osaamisvaatimuksiin.
intertekstuaalisuus