Matematiikassa ylöspäin eriyttämistä tukeva materiaali 6. luokan oppimateriaaleissa
Lehtinen, Aino (2020-12-03)
Matematiikassa ylöspäin eriyttämistä tukeva materiaali 6. luokan oppimateriaaleissa
Lehtinen, Aino
(03.12.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201217101286
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201217101286
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten 6. luokan oppimateriaaleissa tuetaan ylöspäin eriyttämistä. Lahjakkaiden laskijoiden määrä on vähentynyt Suomessa vuosien aikana. Aikaisempien tutkimusten perusteella eriyttämisen on todettu olevan toimiva tapa edistää kaiken tasoisten oppilaiden oppimista ja lisätä kouluhyvinvointia. Lisäksi matematiikan oppimateriaalien tutkimus on ollut vähäistä, joten tämä tutkimus täydentää aukkoa oppimateriaalien tutkimuskentällä.
Tutkimuksen aineistona toimi kahden kustantamon vuoden 2014 opetussuunnitelman mukaisten oppikirjasarjojen 6. luokan oppimateriaalit. Näistä tärkeimpinä oppikirjat ja opettajan oppaat, lisäksi tarkasteltiin lisämateriaalitarjontaa. Sisällönanalyysissä keskityttiin etsimään ylöspäin eriyttämiseen käytettävissä oleva materiaali oppimateriaaleista. Lisäksi oppikirjojen tehtävien aihevastaavuutta tarkasteltiin tehtävätyypeittäin ja ylöspäin eriyttäviä tehtäviä erikseen tarkastellen.
Tuloksissa kävi ilmi, että tutkituissa opettajan oppaissa on heikosti vinkkejä ylöspäin eriyttämiseen. Lahjakkaista oppilaista ei juurikaan opettajan materiaaleissa puhuta. Kaikkien oppikirjojen ylöspäin eriyttävät tehtävät painottuivat enimmäkseen lisätehtäviin, toisessa oppikirjasarjassa oli tarjolla lisäksi kotitehtävistä ylöspäin eriyttävä versio. Aihevastaavuutta tarkasteltaessa ylöspäin eriyttävissä tehtävissä, erityisesti lisätehtävissä, oli huomattavasti enemmän aiheeseen liittymättömiä tehtäviä, kuin kaikille suunnatuissa tehtävissä. Aihevastaavuus vaihteli paljon jaksokohtaisesti oppikirjojen sisällä ja niiden välillä.
Tutkimuksen perusteella ylöspäin eriyttäminen nähdään laajasti opettajan vastuualueena, eikä sitä oppimateriaaleissa suuremmin tueta. Lisätehtävien heikon aihevastaavuuden voitiin päätellä johtuvan osittain ilmiöstä, jossa yhteisten tehtävien jälkeen lahjakkaille laskijoille annetaan vain lisätyötä, jonka mielekkyyteen ei kiinnitetä huomiota.
Tutkimuksen aineistona toimi kahden kustantamon vuoden 2014 opetussuunnitelman mukaisten oppikirjasarjojen 6. luokan oppimateriaalit. Näistä tärkeimpinä oppikirjat ja opettajan oppaat, lisäksi tarkasteltiin lisämateriaalitarjontaa. Sisällönanalyysissä keskityttiin etsimään ylöspäin eriyttämiseen käytettävissä oleva materiaali oppimateriaaleista. Lisäksi oppikirjojen tehtävien aihevastaavuutta tarkasteltiin tehtävätyypeittäin ja ylöspäin eriyttäviä tehtäviä erikseen tarkastellen.
Tuloksissa kävi ilmi, että tutkituissa opettajan oppaissa on heikosti vinkkejä ylöspäin eriyttämiseen. Lahjakkaista oppilaista ei juurikaan opettajan materiaaleissa puhuta. Kaikkien oppikirjojen ylöspäin eriyttävät tehtävät painottuivat enimmäkseen lisätehtäviin, toisessa oppikirjasarjassa oli tarjolla lisäksi kotitehtävistä ylöspäin eriyttävä versio. Aihevastaavuutta tarkasteltaessa ylöspäin eriyttävissä tehtävissä, erityisesti lisätehtävissä, oli huomattavasti enemmän aiheeseen liittymättömiä tehtäviä, kuin kaikille suunnatuissa tehtävissä. Aihevastaavuus vaihteli paljon jaksokohtaisesti oppikirjojen sisällä ja niiden välillä.
Tutkimuksen perusteella ylöspäin eriyttäminen nähdään laajasti opettajan vastuualueena, eikä sitä oppimateriaaleissa suuremmin tueta. Lisätehtävien heikon aihevastaavuuden voitiin päätellä johtuvan osittain ilmiöstä, jossa yhteisten tehtävien jälkeen lahjakkaille laskijoille annetaan vain lisätyötä, jonka mielekkyyteen ei kiinnitetä huomiota.