Sivistys- sosiaali- ja terveysalojen opiskelijat moniammatillisessa yhteistyössä – Tutkimus valmiuksien muutoksesta moniammatillisella opintojaksolla
Niskanen, Inka (2020-12-22)
Sivistys- sosiaali- ja terveysalojen opiskelijat moniammatillisessa yhteistyössä – Tutkimus valmiuksien muutoksesta moniammatillisella opintojaksolla
Niskanen, Inka
(22.12.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102053911
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102053911
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sivistys- sosiaali- ja terveysalojen opiskelijoiden valmiuksia moniammatilliseen yhteistyöhön. Osallistujat olivat eräälle moniammatilliselle opintojaksolle osallistuneita korkeakouluopiskelijoita. Tutkimuksessa käytettiin ennen-jälkeen -tutkimusasetelmaa eli opiskelijoiden valmiuksia mitattiin sekä ennen opintojaksoa että opintojakson jälkeen. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi enimmäkseen monivalinta-, mutta myös avoimia kysymyksiä. Määrällinen aineisto analysoitiin toistettujen mittausten t-testillä sekä toistettujen mittausten varianssianalyysilla. Laadullinen aineisto taas analysoitiin luokittelemalla aineisto sekä teoriaohjaavasti että aineistolähtöisesti.
Osallistujien valmiudet moniammatilliseen yhteistyöhön kehittyivät monipuolisesti opintojakson aikana. Eniten tutkittavista valmiuksista kehittyivät moniammatillisessa yhteistyössä tarvittavat taidot sekä sivistys- sosiaali- ja terveysalojen kentän tuntemus. Avoimet vastaukset tukivat edellä mainittuja määrällisestä aineistosta saatuja tuloksia ja opintojaksolla opittuja asioita kysyttäessä eniten mainintoja saivatkin juuri sivistys- sosiaali- ja terveysalojen kentän tuntemus sekä moniammatillisessa yhteistyössä tarvittavat taidot. Opintojakson päätyttyä osallistujia jäi kuitenkin mietityttämään monet käytännön osaamiseen ja toteutukseen liittyvät asiat, joten vaikka käytännön taitoja opittiinkin opintojaksolla paljon, jäi tulosten perusteella moni työelämään liittyvä asia myös epäselväksi. Lisäksi toistettujen mittausten varianssianalyysista saatujen tulosten perusteella havaittiin opintojaksosta hyötyvän erityisesti ne opiskelijat, joilla ei ollut aiempaa kokemusta moniammatillisessa työryhmässä työskentelystä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että moniammatilliselle opintojaksolle on tarvetta sivistys- sosiaali- ja terveysalojen opinnoissa ja saatuja tuloksia voidaankin hyödyntää esimerkiksi näiden alojen koulutusohjelmia suunniteltaessa. Tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa ja antavatkin viitteitä siitä, että moniammatillisia opintojaksoja on hyödyllistä järjestää yhteistyössä sivistys-, sosiaali- ja terveysalojen kesken. Jatkotutkimuksena voitaisiin esimerkiksi tehdä vertailevaa tutkimusta eri alojen opiskelijoiden valmiuksista moniammatilliseen yhteistyöhön.
Osallistujien valmiudet moniammatilliseen yhteistyöhön kehittyivät monipuolisesti opintojakson aikana. Eniten tutkittavista valmiuksista kehittyivät moniammatillisessa yhteistyössä tarvittavat taidot sekä sivistys- sosiaali- ja terveysalojen kentän tuntemus. Avoimet vastaukset tukivat edellä mainittuja määrällisestä aineistosta saatuja tuloksia ja opintojaksolla opittuja asioita kysyttäessä eniten mainintoja saivatkin juuri sivistys- sosiaali- ja terveysalojen kentän tuntemus sekä moniammatillisessa yhteistyössä tarvittavat taidot. Opintojakson päätyttyä osallistujia jäi kuitenkin mietityttämään monet käytännön osaamiseen ja toteutukseen liittyvät asiat, joten vaikka käytännön taitoja opittiinkin opintojaksolla paljon, jäi tulosten perusteella moni työelämään liittyvä asia myös epäselväksi. Lisäksi toistettujen mittausten varianssianalyysista saatujen tulosten perusteella havaittiin opintojaksosta hyötyvän erityisesti ne opiskelijat, joilla ei ollut aiempaa kokemusta moniammatillisessa työryhmässä työskentelystä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että moniammatilliselle opintojaksolle on tarvetta sivistys- sosiaali- ja terveysalojen opinnoissa ja saatuja tuloksia voidaankin hyödyntää esimerkiksi näiden alojen koulutusohjelmia suunniteltaessa. Tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa ja antavatkin viitteitä siitä, että moniammatillisia opintojaksoja on hyödyllistä järjestää yhteistyössä sivistys-, sosiaali- ja terveysalojen kesken. Jatkotutkimuksena voitaisiin esimerkiksi tehdä vertailevaa tutkimusta eri alojen opiskelijoiden valmiuksista moniammatilliseen yhteistyöhön.